אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אודי כץ: "אלפי סוכני ביטוח בסכנת התמוטטות בן לילה" צילום: בועז אופנהיים

אודי כץ: "אלפי סוכני ביטוח בסכנת התמוטטות בן לילה"

נשיא לשכת סוכני הביטוח מזהיר מפני כניסתם של הבנקים לתחום הייעוץ הפנסיוני. להערכתו "הבנקים רק נראים אוביקטביים, עוד לא קם הסוכן המטומטם שיעבוד בשביל נסיעה לחו"ל וחברות הביטוח הישירות לא מכבדות את המקצוע"

11.01.2009, 06:59 | רחלי בינדמן

הבטן של אודי כץ, נשיא לשכת סוכני הביטוח, מלאה על המתרחש בימים אלו בשוק הביטוח בישראל. כך גם זו של חבריו ללשכה - סגנו רוני שטרן ומנכ"ל הלשכה מוטי קינן.

בראיון ל"כלכליסט" חושפים השלושה את מצוקתם של סוכני הביטוח שלדעתם אינם מתוגמלים כראוי, וכן את הסכנות הרובצות על המקצוע - כניסת הבנקים לייעוץ פנסיוני וחברות הביטוח הישיר שכבר מזמן נושפות בעורפם.

כץ החל דווקא בנימה ממלכתית: "אנחנו ביחסים מאוד טובים עם כל מנהלי חברות הביטוח. הניהול שלהם הוא מצוין". לאחר שהסתיים פרק המחמאות, ניגשו השלושה לבעיות שעולות בשוק הביטוח: "צפויה עליית מחירים דרמטית בענף הביטוח. את חלקה ייאלצו סוכני הביטוח לספוג".

כיצד ישפיע המשבר על מחירי הפרמיות שגובות חברות הביטוח?

כץ: "המחירים בענף הביטוח האלמנטרי כפי שהם היום לא משקפים את הסיכון הגלום בפוליסות משתי סיבות: התחרות שהביאה לשחיקת מחירים ושוק ההון. כיוון שבמשך שנים היה שגשוג בשוק ההון, לחברות הביטוח לא היה אכפת להפסיד בתחום הביטוח".

שטרן: "לדוגמה, בביטוח חבות מעבידים יש תביעות בהיקפי עתק של מיליוני שקלים ועם גבול אחריות למבטח של 17 מיליון שקל. אין אחד שמסוגל לעמוד במחירים הללו, תוצר ישיר לכך שהפרמיות שנקבעו לא שיקפו את הסיכון. חברות ביטוח יכולות ליפול בגלל מחירים כאלו. כעת, כשחברות ביטוח מפסידות כסף בשוק ההון, הן ייאלצו להעלות תעריפים. הן כבר פנו לסוכנים ואמרו שיעלו מחירים כבר בינואר 2009 בביטוחי רכוש בשיעור של 40%–50%".

כיצד תשפיע עליית מחירי הביטוח על הסוכנים?

קינן: "לכאורה אנחנו מרוויחים מזה כי העמלות של הסוכנים נגזרות מגובה הפרמיה, אבל בפועל הסוכן צריך לעמוד מול הלקוח ולהגיד לו שהמחיר עלה. לכן הרבה פעמים הסוכן סופג את זה".

אתם בעד העלאת מחירים?

כץ: "אנחנו חושבים שצריך להעלות את המחירים בענף הביטוח הכללי בעשרות אחוזים. חברות הביטוח צודקות, כי הן לא משלמות צדקה. לא היה שיקוף של הסיכון האמיתי של המוצר והלקוחות נהנו מזה. אם ללקוח אין לתת עכשיו כמה גרושים לביטוח, שייקח את הסיכון על עצמו ושלא יבטח".

אודי כץ, צילום: בועז אופנהיים אודי כץ | צילום: בועז אופנהיים אודי כץ, צילום: בועז אופנהיים

איך אפשר לדעת שהסוכן אובייקטיבי כשהוא מקבל צ'ופרים מחברות הביטוח?

כץ: "חברות הביטוח אכן מצ'פרות אותי אבל זה כמו משכורת בשבילי. הן מקצות חלק מהעמלה לצ'ופרים הללו ומציעות תחרות במסגרתה הסוכן הראשון שיגיע ל־X מכירות יקבל נסיעה לכרתים. מרבית הסוכנים עושים את עבודתם נאמנה ועובדים עם חברות שמאמינים בהם ולא מושפעים מהצ'ופרים הללו. עוד לא קם הסוכן המטומטם שיעבוד בשביל בית השקעות בשביל נסיעה לחו"ל. אם יש תחרות אני באמת אמכור יותר פוליסות של החברה הזו, אבל רק אם אני גם ככה מאמין בה. כשיגיע יום התביעה וחברת הביטוח לא תשלם, תאמיני לי שאני אוכל אותה. אני לא אמכור ללקוח בגלל התחרות אם לא הייתי חושב שהביטוח שהוא מציע טוב. בכל דבר בחיים יש אינטרסים, כל החברות מציעות את אותן הצ'ופרים ובנוסף כל תכניות ביטוח של כל החברות גם ככה דומות במחיר, זה לא באמת משנה חברה כזו או אחרת".

"הבנקים רק נראים אובייקטיביים"

נושא חם שמטריד מאוד את סוכני הביטוח הוא כניסתם הקרבה של הבנקים הגדולים לתחום הייעוץ הפנסיוני, מהלך שעלול לנגוס בפרנסתם.

קינן ציין כי "בכל מדינה נורמלית הטמעה של מסקנות כמו אלו שקיבלה ועדת בכר לוקחת חמש־עשר שנים. יכלו להחליט שיהיה יישום הדרגתי, אבל הכניסו יצרנים, משווקים ויועצים חדשים למערכת שאין בה שפה משותפת. הפיקוח היה צריך להגדיר קודם שפה משותפת, כלים, מסלקה - כלים איך לנייד את המוצרים הללו בין הגופים. זה שורש הרע. זרקו את כולם למים".

כץ מספר כי "לבנקים יש תוכנה לייעוץ אובייקטיבי לכאורה. הם כאילו תמימים, 'רק' שמים נתונים של הלקוח, גיל, מצב משפחתי ורמת הכנסה, והתוכנה מראה באיזה מוצר כדאי לשים את הכסף. מה שהציבור לא מבין זה שהבנקים הם אלו שהמציאו את התוכנה הזו. הסיפור הזה לא חף מאינטרסים. יש קשרים עקיפים בין הגופים, יש זיקות שאי אפשר לחסום כי שוק ההון זה ביצה".

אתם חושבים שהייעוץ הפנסיוני יהיה כלכלי לבנקים?

כץ: "הם לא יודעים למה הם נכנסים - זה כאב ראש. הבנקים מקבלים רק עמלות הפצה מחברות הביטוח, אסור להם לגבות כסף נוסף מהלקוחות. לבנקים גם אין יכולת לתת שירות ברמה ראויה כמו סוכן שיושב עם כל לקוח שעות ומסביר לו את האלטרנטיבות שלו. לבנק אין משאבים הללו והלקוחות יודעים את זה".

חברות הביטוח הישיר לא משלמות תביעות

גורם נוסף שנוגס בפרנסתם של הסוכנים וקיים בשוק כבר תקופה ארוכה הן חברות הביטוח שמוכרות באופן ישיר ללא תיווך, דוגמת ביטוח ישיר ו־AIG. "אנחנו לא אוהבים את חברות הביטוח הללו. זה טבעי, הן מתחרות שלנו", אומר כץ בגילוי נאות, "אבל אנחנו לא רואים בהן אויב. אם לקוח רוצה לטפל בעצמו בתביעות בשטח האפור, שיפנה אליהן".

 

מה הכוונה "בשטח האפור"?

שטרן: "ערכנו לא מזמן מדגם שבדק את טיב השירות בביטוחי צד ג' — חברת ביטוח ישיר הגיעה למקום האחרון וזאת מכיוון שהיא לא משלמת תביעות בשטח האפור".

כיצד שונה תגובת חברת ביטוח ישיר מזו של סוכן ביטוח?

שטרן: "סוכן הביטוח יעמוד מול חברת הביטוח וידרוש שתשלם את הכסף. לסוכן הביטוח יש היכרות אישית עם חברת הביטוח. יש לו עוצמה שבמסגרתה הוא יכול לסנגר על הלקוח שלו. זאת בניגוד למצב שבו לקוח מדבר עם ביטוח ישיר ועונה לו טלפן שיגיד לו לחפש תשובה בבית המשפט".

כץ: "זו חברה שיורה מתחת לחגורה ולא מכבדת את המקצוע. מדובר בחברה לא מתורבתת שתוקפת את סוכני הביטוח שלנו".

מביטוח ישיר נמסר בתגובה כי "אין לצפות כי ביטוח ישיר תקבל פרגון מצד סוכני הביטוח שרואים בה איום מרכזי על פעילותם המסורתית. שביעות רצונם של לקוחותינו ניכרת בכל הבדיקות והסקרים האחרים, שנעשים על ידי גופים אובייקטיביים, שמן הסתם גם אינם מוטים כמו הסקרים של סוכני הביטוח".

לפי כץ, התמונה שמצטיירת עגומה במיוחד. הוא צופה שסוכני ביטוח רבים יפשטו רגל בתקופה הקרובה כתוצאה מביטול עמלות ההיקף (עמלה שהסוכנים היו מקבלים מחברות הביטוח במרוכז בסוף השנה ושנגזרה מנפח הפעילות שלהם אולם בוטלה בסוף 2003 על ידי חברות הביטוח - ר"ב). לדעת השלושה, נוסף על כניסת המתחרים החדשים למשחק, השכר שמרוויחים הסוכנים הוא מגוחך.

"זה כמו שיודיעו למישהו שהמשכורת שלו בגובה של 6,000 שקל בחודש תרד ל־1,000 שקל בלבד. במקום זה נתנו חברות הביטוח לסוכנים הלוואות עם ריבית ומקדמות. הרבה סוכנים חייבים את הכסף הזה. היום כשלחברות ביטוח יש בעיות בהון והן עלולות לעצור את ההלוואות הללו - אלפי סוכנים בסכנת התמוטטות בן לילה".

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
מוטי קינן ואודי כץ נבחרת מנצחת
כן חברי סוכני הביטוח !! , מוטי קינן ואודי כץ נבחרת מנצחת סוף סוף מתחילים לראות פעילות של הלשכה !! , כל הכבוד ! מוטי אנחנו הסוכנים אחריך באש ובמים!! אודי תמשיך ככה אנחנו משנים את התקנון ומשאירים אותך נשיא גם קדנציה 3 !! עבודה טובה סוכן מאושר !
סוכן מאושר  |  11.01.09
5.
הסכנה הנוספת של סוכני ביטוח בעליית מחירים
הסכנה הנוספת של סוכני הביטוח בעליית מחירים בביטוח היא הצגת אפשרות למבוטח לצמצם את הקף הכיסוי הביטוחי על מנת להוזיל מחירים. כמו למשל להציע ביטוח ללא סיכון רעידת אדמה בביטוחי רכוש. בפועל ההסברים ניתני, בדרך כלל, בעל פה וכאשר קורה הנזק עשוי להיווצר מצב בו המבוטח סובל מ "זיכרון סלקטיבי" וטוען שהסוכן צמצם את הביטוח על דעת עצמו. אני מקווה בכל ליבי שיועצי הלשכה והמבטח בביטוח האחריות המקצועית הנחו את הסוכנים לחתים את המבוטחים על טופס מיוחד בכל מקרה של צמצום הכיסוי הביטוחי על מנת להתגונן מפני סכנה זו. קטיה שורצמן, יועצת לניהול סיכונים ובעלת האתר WWW.ALBIT.CO.IL
קטיה שורצמן , תל-אביב  |  11.01.09
לכל התגובות