אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אסור לממן את המלחמה באמצעות קיצוץ בתקציב צילום: בועז אופנהיים

אסור לממן את המלחמה באמצעות קיצוץ בתקציב

הקטנת הביקושים על ידי הממשלה בזמן שהמשק נכנס למיתון והצריכה הפרטית יורדת - דומה להכאת אדם חולה

11.01.2009, 13:41 | מיכאל תבור

לאחר ההתרגשות הראשונית סביב פתיחת המבצע המלחמתי בדרום, מגיעים החישובים: כמה זה עולה לנו. מהר מאוד מגיעות המסקנות ולפיהן העודפים שנצברו בתקציב הביטחון לא יספיקו, ויהיה צורך בתקציב נוסף.

השלב הבא הוא מימון הגירעון. ההצעה הראשונה שנזרקת לחלל האוויר היא קיצוץ רוחבי בתקציבי המשרדים האחרים.

על רקע המשבר העולמי, כבר עסקנו בצורך במדיניות מרחיבה, עליה ממליצים טובי הכלכלנים בעולם ואותה נוקטים כל קברניטי הכלכלות הגדולות. בשורות הבאות נתמקד בעיקר בהרסנות הרבה שיש בהצעות לקיצוץ תקציבי כמקור למימון המלחמה.

המשבר הכלכלי גורם לצמצום הביקוש עקב גורמים אובייקטיביים - ירידה בביקוש לייצוא הישראלי, וגורמים פסיכולוגיים - תחושה שהרע עוד לפנינו. תחושה זו גורמת לכך שכל אחד מנסה להגן על מקורותיו העצמיים: צרכנים מקטינים את הצריכה, מפעלים מצמצמים את ההשקעות ובסך הכל רמת הביקוש יורדת. כל צמצום פירושו עוד עובדים מפוטרים ופחות כוח קנייה, וחוזר חלילה.

המלחמה פירושה הוצאה על תשלום לחיילי מילואים. ואולם המשמעות אינה הגדלת כוח הקנייה של החיילים, שכן התשלום מחליף משכורת ומהווה פיצוי חלקי למעסיקים. בדרך כלל הנזק שנגרם למעסיקים גדול יותר מעלות השכר.

סעיף אחר הוא חידוש מלאי הנשק והתחמושת באמצעות יבוא מחו"ל ורכישה מספקים מקומיים. הייבוא מחו"ל אינו תורם מאומה לביקוש המקומי. התוצאה היא, שאם נקצץ בתקציב עקב יבוא נשק, צמצמנו את הביקוש המקומי כנגד תרומה למשק האמריקאי, המספק לנו את רוב הציוד.

מרכיב הרכישות בארץ אכן תורם תרומה קטנה לביקושים, אך יש לזכור כי זהו הסעיף השלישי בחשיבותו בהוצאה הביטחונית, לאחר כוח האדם והרכישות מחו"ל.

הקטנת הביקושים על ידי הממשלה (קיצוץ תקציב רוחבי) בזמן שהמשק נכנס למיתון והצריכה הפרטית יורדת, דומה להכאת אדם חולה. זו אינה הדרך לסייע לכלכלה.

אין לשכוח כי קיצוץ רוחבי יפגע במאות ספקים שכרתו חוזים עם הממשלה, ואשר יעמדו מול שוקת שבורה עקב הפסקה או צמצום של התקשרויות. המשמעות לעסקים רבים היא הרסנית.

זאת ועוד, חלק גדול מהגירעון התקציבי ייגרם מכך שהמשק יצטמצם, וגביית המיסים תפחת. גם במקרה דנן, הפתרון של חלק מחכמינו הוא לייצר "קיצוץ רוחבי". הפתרון הזה יחמיר את המצב, שכן כל קיצוץ פירושו עוד ועוד עסקים מפסידים ופחות מסים. כך גם קיצוץ בשל הוצאות המלחמה - הביקושים המקומיים יעלו במעט כתוצאה מהמלחמה, אך יירדו בשיעור חד עקב הקיצוץ התקציבי. התוצאה תהיה החרפת המשבר.

לכל אלה הדואגים לדירוג הבינלאומי של ישראל, נזכיר רק כי ארה"ב כבר חתמה על התחייבויות שמשמעותן היא גירעון תקציבי של יותר מ-8% ב- 2009 (הרבה מעבר לגירעון שאנו דנים עליו). אבל האמריקאים, שמסבירים לכל העולם כיצד לנהוג, למדו לפחות דבר אחד ממשברים קודמים: כאשר יש מיתון והאטה, יש לנקוט מדיניות מרחיבה, גם אם איננו רוצים לתת על כך קרדיט לג'ון מיינרד קיינס.

הכותב הינו מנכ"ל תבור כלכלה ופיננסים ודיבידנד השקעות 

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
מה שאני מסיק מהסיפור הזה
מעבר לעניין הקיצוץ בתקציב בכדי לכסות עלויות מלחמה, אני רואה כאן בסיפור את הכותרת האמיתית, הסיפור שמאחורי הסיפור... האם תהיתם מדוע אנו תמיד במצב של מלחמה? האם תמיד הגעתם לאותה המסקנה שזה בגלל הערבים ששונאים אותנו. תשכחו מזה - אנו תמיד במצב של מלחמה כי בצד שלנו, כמו בצד שלהם, יש הרבה מאוד אנשים עם אינטרס מובהק להמשך המצב. אנשים שחיים טוב-טוב ממלחמות. יצרני נשק, אנשי צבא במשכורות עתק, וכו'. תארו לכם שמחר בבוקר יוכרז כי אין יותר מצב מלחמתי ושיש שלום שלום בינינו ובין מדינות ערב. מה יעשו עם עשרות אלפי הנהנתנים הללו?
אחד , ארה"ב  |  07.02.09
9.
הגרעון בתקציב נוצר בין היתר מהורדה מלאכותית של הרבית שהורידה באופן דרמתית את ההכנסות
מריבית ומרווחי הון שיזם הנגיד. יש להפסיק לאלתר הורדות אלה ולפעול כפי שנהגו באירופה שם החודש לא הורידו את שער הרבית והותירו אותו על 2% בהדרגה במהלך הזמן ועל מנת לשפר את היכולת לגיוס הון יהיה צורך להעלות הרבית, פעולה שתשפר הכנסות המדינה ותתמצם הגרעון. צמצום בתקציבי המשרדים כיום רק תגביר את המיתון.
ס.ש.  |  07.02.09
8.
ל-7 שוב חוסר הבנה
מר תבור היקר, אני עברתי את השנה הראשונה וגם את השנייה ולמעשה אני בעל השכלה זהה לשלך (תואר שני ובדרך לד"ר) . הממשלה בכל מודל מקרו סביר נמצאת בצד של הביקושים רק במודלים קומונסטיים היא נמצאת בצד ההיצע. מפעלים שחיים אך ורק על המדינה צריכים להיסגר נקודה והם לא יהיו בהיצע הנכון בשום מודל כלכלי כי מפעלים שכאלו אינם כלכליים. מעבר לכך מרבית החוזים של הממשלה אינם נפסקים באחת בשל חוסר תקציב, מכרזים שנתיים כן וספק שאינו מוכן לכך באמת צריך להסגר אין טעם להחזיק בחיים עסקים לא כלכליים. תבדוק מחקרים שונים ותמצא כי קיצוץ תקציבי אינו פוגע בצד ההיצע אז די אם הדמוגגיה הבנו שאתה מרכנתליסט שתומך בריכוזיות המשק.
יום טוב  |  16.01.09
7.
תשובה ל-6, חבל שנתקעת ב-AD-AS התמונה מורכבת יותר מאשר סיפרו לך בשנה הראשונה
נסביר שוב: כאשר ספקים נמצאים בחוזים מול הממשלה קיצוץ מצד הממשלה (שבמהותו הוא פתאומי) משבית את פעילותם. אין להם תחליפים. מפעלים או עסקים שנסגרים אינם ניתנים להחייאה, כמו שאדם מת אינו ניתן להחייאה, אלא אם ישו נמצא בסביבה. התוצאה של קיצוץ כזה, פגיעה ביחידות הכלכליות, חלקן קורס ונסגר. כאשר הביקוש מתחדש, תהליך חזרת ההיצע לקדמותו לוקח זמן שכן בניית מפעלים ועסקים מחדש היא צרכנית זמן. לכן, ההשפעה של קיצוץ תקציבי פוגעת בכושר היצרני של המשק, קרי פגיעה בהיצע. הקשר בין הפגיעה בביקוש והפגיעה בהיצע הדוק יותר מאשר מה שאתה משער.
מיכאל תבור  |  16.01.09
6.
ל-5
קיצוץ תקציבי מקטין את הביקוש המצרפי ולא את ההיצע המצרפי (מודל AD-AS) ההיצע הוא היצע העבודה . התוצאה היא ירידת מחירים וירידת תוצר. אם עושים את הפעולות הבאות: קיצוץ תקציבי+ הורדת מיסים (בניגוד לשיטה שלך שתדרוש העלאת מיסים). אזי ירידת התוצר עשויה להיבלם. מוזר שמרצה למקרו כלכלה טוען שקיצוץ תקציבי מוריד את ההיצע.
יום טוב  |  15.01.09
לכל התגובות