אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המניה השבועית: תדיר גן צילום: shutterstock

המניה השבועית: תדיר גן

מנכ"ל יצרנית חלקי המנוע תדיר גן, שהלקוחה העיקרית שלה היא GM, מרגיע את החששות מקריסה של תעשיית הרכב בארה"ב. "מוצרינו הם הלחם והחמאה של התעשייה"

13.01.2009, 08:08 | נעמה סיקולר

חברת תדיר גן נשארה בשנים האחרונות הרחק מאור הזרקורים. העובדה כי מדובר בחברה המעסיקה 350 עובדים המחזיקה שני אתרי ייצור בצפון הארץ ואחד בטורקיה לא הפנתה אליה תשומת לב מיוחדת, עד לחודשים האחרונים.

תדיר גן, העוסקת בייצור ועיבוד של מכלולים מכניים העשויים מאלומיניום וממגנזיום עבור תעשיית הרכב ברחבי העולם - תעשייה שנקלעה לאחרונה לקשיים כלכליים קשים - החלה ליצור עניין בקרב המשקיעים כאשר נהפכה לשם נרדף לקשר הישראלי לצרות העולמיות בתעשיית הרכב. מנכ"ל החברה, אמון ורטהיים, טוען כי הדבר אינו מוצדק.

"בתחום שבו אנחנו עוסקים אי אפשר לבלף. תעשייה היא תחום שאם רואים בו פעילות בשטח, עשן וברזלים, זה סימן שהוא חי ופעיל", אומר ורטהיים ל"כלכליסט". "האם אנשים יפסיקו לקנות כלי רכב? התשובה היא לא. האם העדפות הצריכה ישתנו עם השנים ואנשים יחפשו פלטפורמות קטנות יותר וחסכוניות יותר? התשובה היא כן - ובנישה הזו נמצאת תדיר גן", הוא מסביר.

תהליכים משמעותיים

מפעלה הוותיק של תדיר גן, הממוקמת באלון התבור, החליף לאורך השנים כמה ידיים ונשלט בידי שורה של שמות מוכרים, מקונצרן כור, דרך קרן פימי שבניהולו של ישי דוידי, והיום מוחזק על ידי קרן אינספייר של אבירם (אבי) ורטהיים (אין קשר לאמון ורטהיים, המנכ"ל).

בשנתיים האחרונות עברה החברה שני תהליכים משמעותיים - האחד, רכישת הבעלות המלאה על חברת אורטל יציקות לחץ. התהליך השני הוא העברת השליטה מקרן פימי לידי קרן אינספייר, מהלך שהושלם לפני שבועיים עם כוונתה של קרן פימי למממש את אופציית המכר (PUT) האחרונה שלה.

מימוש השקעותיו של דוידי, שכאשר נכנס לחברה לפני כעשור השקיע מיליון דולר, הניב לו רווח של פי 27. לעומתו, מצבה של השקעתו של אבי ורטהיים מוצלח פחות (לפחות בינתיים).

לפי דו"חות החברה לסוף 2007 ההשקעה הראשונית של קרן אינספייר היתה במאי 2006 ובוצעה לפי שווי שוק של 205 מיליון שקל. ורטהיים רכש את השליטה בחברה בשלושה מהלכים. המהלך הראשון התרחש במאי 2006, אז בוצעה רכישת מניות לפי שווי של 205 מיליון שקל לחברה.

ההשקעה השנייה התבצעה באוקטובר 2006 לפי שווי חברה של 124 מיליון שקל, ואת המנה השלישית - 9.6% מהחברה - רכש ורטהיים לפני עשרה ימים תמורת 3.7 מיליון שקל (לפי ממוצע מחיר המניה ב־30 הימים שקדמו לרכישה ולאחר שמחיר המניה נחלש ב־71% במהלך 2008). שווי החברה במהלך הרכישה עמד על 35 מיליון שקל בלבד.

אבי ורטהיים, אחת הדמויות הוותיקות בשוק ההון, נחשב גם לאחת המסתוריות שבהן. מידת מעורבותו בניהולה השוטף של תדיר גן אינה ברורה. "אינספייר הם בעלי השליטה שלנו. אבי הוא דירקטור בחברה ומעורב ניהולית בדיוק כפי שדירקטור צריך להיות". מעבר לדברים האלה מסרב ורטהיים המנכ"ל להוסיף.

פגיעה תדמיתית

ב־2004 יצאה תדיר גן לבורסה. ההנפקה, שבה גייסה 75 מיליון שקל, התאפשרה לאחר שהחתמים קנו יותר מ־90% מהסחורה שהוצעה, מה שהיה אז הסנונית הראשונה בדרך הפתלתלה שתעבור החברה בשנים הבאות.

עליית מחירי הסחורות וירידת ערכו של הדולר לעומת השקל פגעו בה קשות, אולם מה שפוגע בה היום יותר מכל, לפחות ברמה התדמיתית, הוא הקשר ההדוק לתעשיית הרכב, קשר שאותו לחברה אין שום כוונה לנתק, למרות המשבר הנוכחי. "נישאר ממוקדים בתעשיית הרכב, זו האסטרטגיה שלנו ואנחנו מאמינים שיש ויהיה לנו מקום בתעשייה הזאת בסדרי גודל משמעותיים", אומר ורטהיים.

"ברמת המאקרו, אין לי ספק שתעשיית הרכב לא הולכת ליפול", אומר ורטהיים, שכבר עובד בחברה 16 שנים - החל כעובד ייצור, ומכהן היום כמנהל הכללי. "עם זאת, ברמת המיקרו, אנחנו מצויים בתקופה לא קלה. יש משבר אשראי, יש מיתון ואנשים חוששים לקנות מכוניות. עם זאת, הסטטיסטיקה לאורך שנים מראה שהאמריקאים מחליפים רכב כל ארבע־חמש שנים, כלומר תהליך ההאטה הזה ייפסק מתישהו בעתיד".

אבל מה עושים בינתיים?

"מסתתרים מפני הרוח. מהדקים חגורה, מצמצמים השקעות ומתייעלים. יש לנו שני אתרי ייצור של תדיר גן ושל אורטל שאנחנו מתכוונים לאחד, הן פיזית והן מבחינת ההוצאות השוטפות וההנהלות של שתי החברות. אנחנו מוציאים עובדים לחופשות ללא תשלום, מצמצמים משמרות, כבר לא מייצרים סביב השעון".

אחד הלקוחות החשובים והמשמעותיים של החברה היא ענקית הרכב ג'נרל מוטורס, שתרמה ב־2007 כ־23% להכנסותיה, ומצויה היום בקשים פיננסיים מורכבים.

לדברי ורטהיים, בראיית הקבוצה הכוללת של תדיר גן ואורטל, חלקה של ג'נרל מוטורס מהווה נתח קטן הרבה יותר. "גם זה אחד היעדים העתידיים שלנו - להגדיל את חוג הלקוחות", הוא אומר.

עם זאת, ורטהיים בטוח שג'נרל מוטורס לא תיפול. "לא ייתנו לענקית כזאת ליפול. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה זאת במפורש, ולכך יש להוסיף אינדיקציות שונות המגיעות מכל העולם. אולם אנחנו לא נחים על זרי דפנה, ומבצעים פעולות שונות כדי להגדיל את חוג הלקוחות שלנו".

לכל אלה שמיהרו להספיד בשבועות האחרונים את תדיר גן, זאת כאמור על רקע הקשיים שאליהם נקלעה הלקוחה המהותית שלה, ג'נרל מוטורס, מבקש ורטהיים להסביר: "זה לא שתדיר גן עוסקת בתחום מכונות הכתיבה, והן נעלמות מן העולם כי מעבדי התמלילים תופסים את מקומן. אנחנו לא מייצרים מכלולים לרכבי שטח - תעשייה שכמעט ונעלמת היום בארה"ב - אלא מוצרים שהם הלחם והחמאה של תעשיית הרכב. אנחנו מעורבים בפרויקט הרכב ההיברידי של ג'נרל מוטורס, הפנינה של הממשל האמריקאי, ולכן נכון שיש האטה, אבל בסך הכל אנחנו מצליחים לשמור על אופטימיות זהירה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
תעשיית הרכב בישראל
ע"פ דברי המנכ"ל אמון בהחלט יש מקום לאופטימיות , זהו כבוד גדול לישראל שישנה תעשייה שלוקחת חלק נכבד בתעשיית הרכב העולמית . אני רוצה לחזק את ידיכם ומשוכנע שבעבודה קשה ובמחוייבות הנדרשת למשימה תעלו על דרך המלך. זיכרו : הנצחון הוא נחלת המתמידים (נפולאון). לביא
לביא מזרחי , צפון  |  15.01.09
1.
עידוד התעשייה
אני שמחה לשמוע על מפעל ישראלי שמחזיק כמות נכבדה של עובדים ולמעשה מסייע לפרנס משפחות כה רבות. במקום לנסות ולהספיד, אולי כדאי לממשלה להציע חבילות סיוע ועזרה למפעלים הישראליים ולבסס את כלכלתנו. אני מסכימה עם הניתוח הכללי של מנכ"ל החברה כי גם בארה"ב וגם בכל מדינות העולם המתקדמות ימשיכו לרכוש רכבים ועל-כן, אולי כדאי להגדיל את סל המוצרים המיוצרים במפעל זה ולפנות לעוד יצרניות רכב עולמיות כלקוחות פוטנציאליים. זו גאווה לראות עשייה ישראלית תחת ניהול ישראלי. המשיכו כך ואל תיפול רוחכם
נירה , רמת ישי  |  13.01.09