אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הזכייה בגלובוס הזהב לא תעשיר את באשיר

הזכייה בגלובוס הזהב לא תעשיר את באשיר

הזכייה בפרס לא תעשיר את יוצרי הסרט "ואלס עם באשיר". חוזי ההפצה שנחתמו טרם הזכייה מבטיחים את מרבית ההכנסות למפיצים הזרים ולא למפיקים

13.01.2009, 10:13 | מאיה נחום שחל

"לא התעשרנו מזה", אומרת יעל נחליאלי, אחת ממפיקות הסרט זוכה פרס גלובוס הזהב לסרט הזר הטוב ביותר, "ואלס עם באשיר", וזאת למרות ההערכות שהסרט גרף מעל 7 מיליון דולר ברחבי העולם. כבר אחרי פסטיבל קאן מכרו המפיקים את מרבית הזכויות להפצתו בעולם, וכך למרות הזכייה היוקרתית אתמול בלוס אנג'לס האפשרות לרווחים נוספים מצטמצמת.

כל המעורבים ביצירתו והפקתו של הסרט עסקו אתמול בראיונות עיתונאיים, חברים שמברכים ובעיקר מתן תשובות להמון שאלות. מיותר לציין כי אחת השאלות שעולה עם זכיית סרטו של ארי פולמן בגלובוס הזהב היא "כמה כסף הם עוד יעשו מזה". סביר להניח שבחוזי ההפצה המוקדמיםמופיעים גם סעיפים הקשורים לזכייה בפרסים ביניהם הגלובוס והאוסקר, אבל נחליאלי לא מוכנה להיכנס לאותיות הקטנות.

אבל אם נניח בצד את היוקרה סביב הזכייה, דווקא הכיוון הכספי בעקבותיה אינו מבטיח.

בראיון ל"כלכליסט" היא מסבירה כי אפשרויות הרווח ממכירת הסרט לאחר זכייתו מוגבלות, או במילים אחרות כמעט ולא קיימות בכלל. באופן פרדוקסלי עובדה זו היא תוצאה של ההתעניינות העצומה שגרף הסרט מיד לאחר הצגתו בקאן שגרמה למפיקים להיקשר בחוזים ארוכי טווח לשורה ארוכה של מדינות באירופה ואף לארה"ב. "ברגע שאתה מוכר לטריטוריה מסוימת את זכויות ההפצה, הסרט שייך להם לאיקס שנים. בשורה התחתונה ההכנסות שלך לא תלויות בהכנסות בקופות. המפיקים לא רואים את ההכנסות מהקופות", מסבירה נחליאלי. למרות כל אלה, המפיקים ויוצרי הסרט כנראה יזכו ברווחים ממוצרים נלווים, כמו מארז הדי.וי.די של הסרט, שייצא בעוד כשלושה שבועות.

מתוך ואלס עם באשיר. משקיעים מכל העולם ראו את הפוטנציאל מתוך ואלס עם באשיר. משקיעים מכל העולם ראו את הפוטנציאל מתוך ואלס עם באשיר. משקיעים מכל העולם ראו את הפוטנציאל

תמיכה באיכות

"ואלס עם באשיר" אמנם ייצג את ישראל בקטגוריית הסרט הזר בגלובוס, אך לסרט המצויר של פולמן היו אבות רבים. למעשה מדובר בקואופרודוקציה ישראלית־צרפתית־אמריקאית־גרמנית. "לסרט הזה יש משקיעים מכל העולם", אומרת נחליאלי, ובהם היא מציינת את ערוץ ארטה הצרפתי. גם בארץ ראו לא מעט גופים את הפוטנציאל של הסרט, שהפקתו נאמדת בכ־2 מיליון דולר. בין המשקיעים בישראל: HOT ונגה תקשורת (מפעילת ערוץ 8), שנתנו יותר מ־1.5 מיליון שקל והקרן החדשה לקולנוע ולטלוויזיה, שהעניקה 200 אלף דולר. כ־440 אלף שקל נוספים הגיעו מכיסה של הקרן לקולנוע.

לדברי דורית ענבר, יו"ר הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה, "גודל ההשקעה שלנו נקבע על סמך האמונה שהסרט הוא יצירת מופת אמנותית. אין שיקולים פוליטיים - הדבר היחיד שנקבע בתקנון הוא לא לתמוך בסרטים ששוללים את קיומה של המדינה. השיקול העיקרי הוא של תיעוד קולנועי אמנותי עם סיפור משמעותי, שפה קולנועית משמעותית. אלה הדברים שאנחנו מאמינים בהם".

ענבר מוסיפה שגם הקרן לקולנוע וטלוויזיה כמעט לא מרוויחה מהסרטים שבהם היא משקיעה, מאחר שרבים מהם אינם מוקרנים לבסוף בטלוויזיה. "בהחלטות שלנו לא הכסף הוא שמשחק את התפקיד הכי חשוב. כשהתחלנו להשקיע בסרט הזה, אף אחד לא חשב על הכנסות ולא חשב שיצליח עד כדי כך".

מ־HOT נמסר: "אנחנו לא עושים מזה כסף. יש לנו את השידור הראשון של הסרט בערוץ 8".

תגיות