אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי: המכונית הרוסית לאדה בדרך לישראל - בעקבות המיתון

בלעדי: המכונית הרוסית לאדה בדרך לישראל - בעקבות המיתון

הביקוש למכוניות זולות מזנק - וכמה גופים ישראליים כבר מנהלים מגעים עם יצרנית המכוניות הרוסית בניסיון לתפוס את פלח השוק הנמוך

18.01.2009, 07:01 | תומר הדר
האם מכוניות מתוצרת לאדה הרוסית ישובו לישראל? ל"כלכליסט" נודע שבחודשים האחרונים התקיימה שורה של מגעים בין גופים ישראליים ובין תאגיד אוטוואז הרוסי, שמשווק בעולם את מכוניות לאדה, לחידוש יבואן של המכוניות לארץ.

קונצרן אוטוואז, שנוסד ב־1966 בסיוע ידע איטלקי, נמנה עם יצרני הרכב הגדולים בברית המועצות לשעבר. הדגם העיקרי שהקונצרן מייצר הוא לאדה סדאן, הידועה בעולם גם בשם לאדה ריבה. דגם זה מיוצר, כמעט ללא שינויים משמעותיים, מאז 1969. לאדה ריבה, שמבוססת על מכלוליה של פיאט 124 הישנה, זכתה גם בישראל להצלחה בלתי מבוטלת, בעיקר בקרב העולים דוברי הרוסית. אלה רכשו גם את המשפחתית לאדה סמארה ואת רכב השטח לאדה ניבה, שמבוסס אף הוא על מכלוליה של פיאט 124.

בתחילת שנות ה־90 הוחזק זיכיון היבוא למכוניות לאדה בידי חברת פראמונט. ב־1997 עבר הזיכיון לידי חברת מפרם סוכנויות, שהחזיקה בעבר בזיכיון היבוא של חברת טאטא ההודית (ועוסקת ביבוא ציוד חקלאי). מכירות המותג דעכו עד להפסקת היבוא, כיוון שמחירן של המכוניות לא הצליח להתחרות בזה של המתחרות היפניות.

המיתון הנוכחי שינה את כללי השוק ויצר דרישה למכוניות זולות: כך, לדוגמה, עתידה קרסו, יבואנית רנו, להציג בקרוב את רנו לוגאן (שמיוצרת ברומניה). פלח השוק הנמוך הוא זה שאליו צפויים לכוון גם היבואנים העתידיים של לאדה.

למרות המחירים הזולים של מכוניות לאדה, יצרני הרכב הרוסים אינם חסינים בפני השפעות המשבר הכלכלי. באוקטובר דיווחה התקשורת הרוסית שאוטווואז ביקש מן הממשלה שורת הלוואות כדי להמשיך בפעילות שוטפת - זאת לאחר שבמרס נרכשו 25% מהקונצרן על ידי רנו הצרפתית.

מאוטוואז נמסר: "הקונצרן מעוניין לחדש את מכירותיו בישראל, ומקיים מגעים עם כמה זכיינים פוטנציאליים להקמת רשת הפצה למכוניות לאדה".

תגיות