אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טכנולוגי על הבוקר: היום שבו תקרוס הרשת (הסלולרית) צילום: בלומברג

טכנולוגי על הבוקר: היום שבו תקרוס הרשת (הסלולרית)

הטלפונים החדשים מכילים יותר מדי פונקציות, התגובה של חלק ניכר ממשתפי הקבצים לאיום בניתוק מהרשת היא "פחחח", כשהמטוס נופל הנוסעים שולחים SMS, ומה חושבים גוגלרים לשעבר על גוגל

19.01.2009, 10:09 | יוסי גורביץ

קריסה באמצע ההשבעה? סביר מאד

מספר עצום של אנשים – יותר משני מיליון, ככל הנראה – ייאסף מחר בוושינגטון כדי לחגוג את סיום הסיוט הלאומי של ארה"ב ואת כניסת אובמה לתפקיד הנשיא. חלק ניכר מהאנשים האלה צפוי להיות צעיר, מהסוג שבנוי אבולוציונית לשליחת תמונות, מיילים ומסרונים בסלולר. ויהיו, כאמור, שני מיליון מהם.
יעמיד במבחן את רשת הסלולר. אובמה, צילום: בלומברג יעמיד במבחן את רשת הסלולר. אובמה | צילום: בלומברג יעמיד במבחן את רשת הסלולר. אובמה, צילום: בלומברג

התוצאה היא שחברות הסלולר האמריקאיות כבר מכינות מראש את התירוצים. הן עושות ככל יכולתן, לדבריהן, לאפשר למשתמשים להפעיל את הגאדג'טים היקרים שלהם. אבל הן מתחננות שהמשתמשים ישתמשו רק במסרוני SMS, ויימנעו משיחות-קול או שליחת תמונות, שאם לא כן צפויה הרשת לקרוס. "אפשר לכופף את חוקי הפיזיקה רק עד גבול מסוים", אמר דובר איגוד חברות הסלולר והאינטרנט, ומסתבר שהיקום די קרוב לסף הסיבולת שלו. רשת CNN מודאגת גם היא: לרוע מזלה, ההשבעה תתרחש מחר בצהרים, יום עבודה שגרתי – ומאחר ורוב האמריקאים לא יגיעו להשבעה, הם צפויים להביא לקריסה של שירותי הווידאו שלה בגלל עומס.

חלק מהמשתמשים חושבים שזו חוצפה מצד חברות הסלולר. אחרי הכל, הם אומרים, הן גובות מהמשתמשים סכומים גבוהים למדי עבור האפשרות לשלוח תוכן באמצעות המכשיר. שיעמדו, אם כן, בהבטחותיהן – או, לחילופין, יחזירו למשתמשים את דמי המנוי עבור יום ההשבעה. החברות, כמובן, לא מתלהבות מהרעיון.

כשהחלפת סלולר היא טראומה

יותר ויותר משתמשים מדווחים על כך שהתקנת מכשיר סלולרי חדש היא אירוע מרגיז ומתיש: 85% מהנשאלים בסקר נרחב, שנערך בארה"ב ובריטניה, אמרו שהקושי שבהתקנת סלולרי חדש "תסכל" אותם. 61% השוו את ההתקנה של סלולרי חדש לטראומה של העברת חשבון בנק.

החברה שערכה את המחקר, חברת הייעוץ Mformation, אמרה כי חברות הסלולר צריכות להפוך את המכשירים לאינטואיטיביים יותר לשימוש: 95% מהנשאלים אמרו כי היו מנסים את השירותים החדשים, אם רק היה קל יותר להבין איך להתקין אותם. התקנת סלולר חדש אמורה לקחת כרבע שעה, אבל חלק ניכר מהמשתמשים התלוננו שהם הזדקקו לשעה או יותר.

גרוע יותר מבחינת חברות הסלולר, 61% דיווחו שהם ויתרו על הנסיון להתקין שירות חדש, אם נכשלו בכך בעצמם בפעם הראשונה. רוב הנשאלים לא רצו להתקשר לנציגי שירות ולהשפיל את עצמם בפניהם, והתמרמרו על הצורך לדוג ברשת את המידע ההכרחי. פינוק? אולי. אבל חברות הסלולר ייטיבו לעשות אם יקשיבו ללקוחותיהן: על פי הנתונים של Mformation, שוק שיחות-הקול מגיע לכדי רוויה, וממילא רובן כבר נעשות בסלולר. אם החברות לא יצליחו להבהיר ללקוחות כיצד להשתמש, מיד וללא בעיות, בחבילות התוכן שלהן, הן תגרופנה הפסדים.

מחקר אחר שנערך בארה"ב מצביע על כך שרוב הלקוחות לא מודעים לשלל היכולות שהגיזמו שלהם מצויד בו. למשל, 71% מהטלפונים שנמכרו בשנה האחרונה בארה"ב מסוגלים לשדר וידאו – אבל רק 28% מהנשאלים אמרו שהסלולר שלהם מסוגל לכך.

ניתוק? פחחחח!

 

השלב החדש במלחמת המאסף של תעשיית ההקלטה כנגד שיתוף קבצים הוא "תגובה מדורגת": שליחת מכתבי איום אל משתמשים החשודים בשיתוף קבצים, ואם אלו יתעלמו מהאיום – לנתק אותם מהרשת. הצעת חוק דומה מאד הוגשה בבריטניה לאחרונה.

אבל הצלחת הטקטיקה הזו דורשת שרוב המשתמשים יעברו לדום עם קבלת מכתבי האיום. לטענת תעשיית ההקלטה, ממחקר שהיא עשתה עולה ש-70% ממשתמשי הרשת יפסיקו להוריד קבצים עם המכתב הראשון, וללא צורך בסנקציות בעייתיות, שחוקיותן מפוקפקת.

דא עקא, שרוב משתמשי הרשת אינן מחליפים קבצים; באיחוד האירופי, רק 18% מהמשתמשים עושים כן. כאשר נערך מחקר חדש, והפעם בקרב האוכלוסיה של הפושעים הקשוחים הללו, רק 41% מהם אמרו שהם יפסיקו להעביר קבצים בגלל כמה טיפות דיו על נייר שהגיעו בדואר רשום. כאשר הוזכרה האפשרות של ניתוק מהרשת, רוב הפיראטים הללו נשברו מיד – אבל 37% הודיעו שחברות ההקלטה יכולות לחפש אותם, ושהם לא מפחדים.

כלומר, כרגיל, איום באמצעים משפטיים מפחיד את רוב האוכלוסיה השלווה – אבל עושה מעט מאד רושם על פושעים. אחרי הכל, התעלמות מהחוק ובוז לו הם מה שהופכים אותם לפושעים. הממ. בעיה פילוסופית מסובכת, ומי שצריך לפתור אותה הם עורכי דין שמתמחים בזכויות יוצרים. טוב לא יצא מזה.

אם מטוס נופל משמיים...

רק טייס מיומן יציל אותו. זה מה שקרה בניו יורק ביום שישי, כשאווזים הפכו את פאר הטכנולוגיה המעופפת לסלע שמאבד גובה במהירות. אבל מסתבר שחלק ניכר מהנוסעים במטוס לא כל כך סמכו על הקברניט, צ'לסי סאלנברגר. הוא עוד לא היה גיבור היום, הם לא ידעו שהוא טייס קרב לשעבר ושהוא מטיס דאונים להנאתו. כשהם שמעו אותו פוקד עליהם להתכונן להתרסקות, הם לא אמרו תפילות אחרונות; הם אנשים מודרניים. הם שלחו את ידם אל הסלולרי.

 הפעלת סלולריים אסורה בזמן טיסה, כידוע, כי הם עשויים לדפוק את מערכת הניווט. אבל, היי,  המטוס כבר ממילא היה בדרכו לנחיתת אונס, והנוסעים החליטו להתעלם מההנחיה. לארי סונדגרס שלף מיד את הסלולרי שלו עם ההודעה של סאלנברגר, והודיע לאשתו שהמטוס שלו מתרסק ושהוא אוהב אותה בכל ליבו. ואז עצם את עיניו וחיכה לבום. כשזה הגיע, הוא היה מופתע מאד לגלות שהוא בחיים. נוסעים אחרים הציפו את הרשת הסלולרית בהודעות לקרוביהם על כך שהם, בניגוד לצפוי, בחיים, והיו נדיבים די הצורך כדי להשאיל את הטלפונים שלהם לאנשים שאיבדו את שלהם.

וסאלנברגר? יש לו כבר מועדון מעריצים בפייסבוק.

למה גוגלרים עורקים

גוגל הוטרדה לאחרונה ממספר הנשירות הגדול של עובדיה, והיא החליטה לבדוק מה גורם להם לעזוב את החברה. היא שכרה חברת ייעוץ לשם כך, שביקשה מהעובדים לשעבר להסביר את עצמם. חלק גדול מהם עשה כן, והבלוג טק-קראנץ' הצליח לשים יד על תכתובת המייל, והיא מרתקת.

גוגל אוהבת לצייר את עצמה כגן-עדן לעובדים, והציור הזה זוכה לסיוע נלהב מכלי התקשורת. בפועל, העובדים המתפטרים מציירים תמונה של מקום המשלם פחות לעובדיו ממקומות עבודה אחרים, שמקצץ להם את ההטבות צעד אחר צעד, וכמעט כולם מדברים על הדימוי הנמוך שגוגל מצליחה ליצור לאלה מעובדיה שאינם מסתגלים: אחרי הכל, כותב אחד מהם, "זה אמור היה להיות נירוונה, ואם לא הצלחתי להיות מאושר כאן – איפה אצליח? היא אמורה להיות המעיין האולטימטיבי של משאבי טכנולוגיה, אז אם לא הצלחתי להיות יצירתי כאן, היכן אצליח?"

אחד העובדים התלונן על כך שלהפתעתו, חבילת ההטבות של מיקרוסופט עשירה יותר, והמנכ"ל אריק שמידט הבטיח לתקן את המצב. ואז, כותב אחד העובדים-לשעבר, שמידט גילה שזה יעלה לחברה 22 מיליונים בשנה , ולכן חזר בו מהבטחתו ונסוג אל המנטרה של "אנשים לא עובדים בגוגל בשביל הכסף, הם עובדים בגוגל כדי לשנות את העולם!". הלשעבר ראה בכך "הצהרה שמזכירה את לואי ה-14, בהתחשב בכך שהיא באה ממיליארדר". אחרים דיברו על תופעה של חשיבה-קבוצתית, ועל הליך השכירה הארוך והמייגע. יכול להיות שעכשיו, כשהזוהר של השנים הראשונות חלף וגוגל מתגלה במהירות כתאגיד מרושע לא פחות ממיקרוסופט, הציפוי של "מפעל השוקולד", כפי שכבר מכנים אותה, יתקלף, ונקבל עוד סיפורים כאלה.

קצרצרים

ואם כבר גוגל, זוכרים את נול? המוצר ההוא של גוגל, שיצא ביולי והיה אמור לחסל את ויקיפדיה? גם אני לא, ואני לא לבד. כל כך שכחו ממנו, שהוא אפילו לא הופיע ברשימת הכשלונות של השנה. מסתבר שהוא עדיין קיים, ושמאז יולי הוא הצליח לארגן לעצמו 100,000 מאמרים.

פראיירים לא מתים, הם פשוט מחזיקים את כלכלת ניגריה בחיים: אזרח קנדי עלה לכותרות לאחרונה, לאחר שנפל קורבן לעוקץ הניגרי. אתם יודעים, המיילים המשונים האלה שאתם מקבלים מאיזה מישהו שטוען שהוא שר אוצר מודח, ושרק אתם יכולים להציל את האוצר שבזז מתושבי המדינה, ושאם רק תשלחו לו את פרטי הבנק שלכם וערימה קטנה של כסף להוצאות שוחד ראשוניות, תהפכו למולטימיליונרים. הטמבל הקנדי, ג'ון רמפל, איבד את עבודתו, את חבריו, משפחתו, והכניס את עצמו לחובות של 150,000 דולר בעקבות האוצר הניגרי האבוד.

מרקו קלסאן, מסקופיה בירת מקדוניה, הוא מנהל הרשתות המוסמך הצעיר ביותר בעולם, והוא רק בן שמונה. מצד שני, הוא לא דוגמא לשום דבר: הוא למד לכתוב ולקרוא בגיל שנתיים, וכבר אז התחיל להתעניין במחשבים. והמקצוע החביב עליו בבית הספר הוא, אלא מה, מתמטיקה.

חברת Seagate הודתה שיש תקלה חמורה בדיסקים הקשיחים מסדרת Barracuda 7200.11 שלה, והיא מציעה למשתמשים עדכון תוכנה שאמור לפתור את הבעיה. בשבועות האחרונים, הוצפה החברה בדיווחים רבים על תקלות – בעיקר על קפיאת הדיסק הקשיח בעת ניגון וידאו. העדכון מגיע אחרי שכמה עורכי דין זריזים כבר החלו בתביעה ייצוגית.

משטרת בריטניה מחפשת אחרי ילדה נעדרת, לורה סטיינפורט, בת 15, שנראתה לאחרונה בקרבתו של גבר בן 49 החשוד בפדופיליה. והפעם החיפושים מתרחשים לא רק בעולם האמיתי – תמונותיה של סטיינפורט ושל החשוד בחטיפתה כבר הופצו לכל מדינות אינטרפול, וחיפושים נערכים בתחנות רכבת ונמלי תעופה – אלא גם בפורומים, פייסבוק, ורשתות אחרות שבהם סטיינפורט חברה. ההערכה היא שסטיינפורט והחשוד נפגשו באמצעות פייסבוק.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות