אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הערוץ הראשון מציג: תעודת כבוד צילום: שאול גולן

הערוץ הראשון מציג: תעודת כבוד

בערוץ הראשון מבינים שדווקא בסוגה העילית טמון הבידול שהם כל כך מחפשים. תקציב הדוקו גדל בכ-40%, והערוץ בדרך להפוך לשחקן המרכזי בתחום לצד ערוץ 8 של HOT ו-yes דוקו

20.01.2009, 12:20 | תמר וילרפורט

בניגוד למגמת הקיצוץ הכללית בגופי התקשורת, התקציב למחלקת התעודה בערוץ הראשון יגדל משמעותית ב-2009 (ב-2008 הוא עמד על 7.5 מיליון שקל), ויגיע ל-10-12 מיליון שקל, כשבכל סרט מושקעים לפחות 50 אלף דולר. וכך הערוץ מתמקם כמוביל בתחום לצד ערוץ 8 של HOT ו-yes דוקו.

נראה שברוממה מפנימים שייעוד הערוץ הציבורי הוא שידור סרטי מקור, ומכאן העלייה בתקציב, שהוכפל תוך שלוש שנים ומופנה להפקת עשרות רצועות מקור, 52 סרטים וחמש-שש סדרות, שישודרו השנה, בהם הסדרות "גל"צ" של אודי קלינסקי, "מילואימניקים" של יהלי גת ו"תולדות האופנה" שהפיק נפתלי גליקסברג. "יש לנו קהל נאמן שצופה בעקביות", מסביר איתי לנדסברג, מנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון ועורך "מבט שני", את תחיית הסוגה. 

גל"צ. תעודה מבית הערוץ הראשון גל"צ. תעודה מבית הערוץ הראשון גל"צ. תעודה מבית הערוץ הראשון

"מחלקת התעודה של ערוץ 1 מתפקדת טוב מאוד, אבל נוטים לא לספור אותם", מסכים גיורא יהלום־אופיר, מנהל מחלקת הפקות מקור של yes, ומוסיף נקודה כואבת: "הצופים לא יודעים שזה משודר".

ערוצי הנישה, לעומת זאת, הם הבית הטבעי של סדרות התעודה. שם הצופים יודעים מה הם מקבלים. סיני אבט, מנהל ערוץ 8, מחדד: "בערוצי הברודקאסט לא רווחי לשדר תעודה, אף על פי שזה לא אמור להיות השיקול היחיד, אבל כאן זה כבר הרגולטור שלא אוכף".

הציבור אינטליגנטי

הבמאי ארז לאופר, שסרטיו "לס מואה טמה" על מייק בראנט ו"פנים אל מול פנים" על יהודה פוליקר שודרו בהצלחה בערוצי הברודקאסט, החליף כתובת בגלל קוצר ידו של הרגולטור וסדר היום הנוכחי של הזכייניות. את המימון לסרטו המתקרב "העתיד כבר שם" הוא קיבל מערוץ 8. "סרטים בנושאים פופולריים כמו ידוענים יעניינו תמיד, אבל הפרוגרמינג של ערוץ 2 השתנה. אפילו מייק ברנט לא היה עובר היום. אבל הציבור אינטליגנטי ורוצה סרטים איכותיים, ולכך נשארו לו ערוצי הנישה. התעודה בארץ פורחת, גם אם היוצרים נוטים להתלונן. אי אפשר לדרוש מערוץ 2 שיקרינו בשיא הפריים טיים סרט הגיגים".

מישהו מרוויח מדוקו?

לאופר: "אפשר להרוויח מסרט דוקומנטרי, אבל זה מאוד קשה. יש מעט יוצרים שמתפרנסים רק מסרטים. ועדיין אפשר לתרגם את הסרט להרצאות והקרנות שיתגמלו את העשייה".

יהלום־אופיר: "רווח הוא לא המשימה כאן. תעודה לא עושה הרבה כסף. אנחנו מקבלים אחוזים בהתאם למה שהשקענו, ולפעמים זה מכסה את ההשקעה ולפעמים לא".

לנדסברג: "בדרך כלל אי אפשר להחזיר את ההשקעה. זכויות השידור נמכרות ב־10,000–5,000 דולר, בתהליך השיווק וההפצה מנכים את העמלות בגובה 20%–30%, ומתחלקים בנותר לפי גובה ההשקעה. ועדיין, התחום היחיד שמכניס כסף חוץ מהפרסומות והחסויות הוא התחום הדוקומנטרי".

לעומת 12 מיליון השקלים שישקיע השנה הערוץ הראשון בתעודה, HOT משקיעה בהפקות מקור יותר מ־150 מיליון שקל בשנה, מתוכם כ־10 מיליון בהפקות התעודה של ערוץ 8. yes משקיעה בהפקות המקור קצת יותר מ־100 מיליון שקל בשנה (מתוכם כ־10 מיליון שקל בתחום התעודה). בשבועות האחרונים התבשרו מפיקים ובמאים על זכייתם במכרזים שהוציאו שני הערוצים. ערוץ 8 יזכה במענק משתנה 28 סרטים ופרקים במיני סדרות, שנבחרו מתוך 360 הצעות שהוגשו למכרז. yes תעניק 300 אלף שקל ל־18 סרטים, לא כולל סדרות המקור, שההצעות להן אינן חלק מהמכרז שבו לקחו חלק השנה 900 הצעות (בשני מכרזים).

עלות ממוצעת לסרט דוקומנטרי היא 120 אלף דולר, כך שהמימון מכסה רק חלק קטן מההפקה, והיתרה מממקורות אחרים. "רוב סרטי התעודה המופקים בישראל הם קופרודוקציה. מדינות בולטות המשתפות פעולה הן קנדה וסקנדינביה או רשתות שידור גדולות וציבוריות, כמו ארטה הצרפתית ו־BBC הבריטית", אומר אבט.

תעודה במספרים

120 אלף דולר: עלות סרט דוקומנטרי ממוצע.

150 מיליון שקל בשנה: HOT משקיעה בהפקות מקור.

10 מיליון שקל בשנה: השקעה בהפקות מקור של ערוץ 8 ב-HOT.

100 מיליון שקל בשנה: yes משקיעה בהפקות המקור.

10-12 מיליון שקל: השקעות מוערכות של הערוץ הראשון בתעודה ב-2009.

תגיות