אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שינויים בכיוון התנועה: טויוטה היא יצרנית הרכב הגדולה ביותר בעולם צילום: בלומברג

שינויים בכיוון התנועה: טויוטה היא יצרנית הרכב הגדולה ביותר בעולם

עקפה את ג'נרל מוטורס, שהובילה את השוק במשך 77 שנה. הסיבה לשינוי בצמרת היא הביקוש למכוניות חסכוניות בדלק

21.01.2009, 21:43 | בלומברג

77 שנים רצופות של הובלה אמריקאית בשוק הרכב העולמי הסתיימו אתמול רשמית. טויוטה, יצרנית כלי הרכב היפנית, היא מעתה הגדולה ביותר בעולם. מנתוני ג'נרל מוטורס לשנת 2008 עולה כי מכירות החברה ירדו ביותר מ־11% ל־8.35 מיליון כלי רכב. במקביל, רשמה טויוטה ירידה של 4% ל־8.92 מיליון כלי רכב.

הבכורה עברה לטויוטה לאחר שמכירותיה עלו ב־70% מאז שנת 1999 הודות לביקוש למכוניות בעלות צריכת דלק מופחתת בארצות הברית, באירופה ובשווקים המתעוררים. עם זאת, גם העלייה למקום הראשון לא תסייע רבות לטויוטה בניסיונותיה להמשיך לצמוח בזמן המיתון העולמי, שבגללו פרסמה החברה היפנית תחזית להפסד רבעוני ראשון זה 71 שנה. ג'נרל מוטורס, לעומתה, נזקקה לסיוע ממשלתי כדי לא לקרוס.

"התואר הוא סמלי בלבד", אומרת רבקה לינדלנד, אנליסטית מ־HIS גלובל אינסייט. עם זאת, הוא עשוי, לדבריה, "להגביר את הלחץ על טויוטה, כיוון שיצרניות הרכב האחרות ינסו להשיג אותה".

ג'נרל מוטורס מנסה לצמצם את עלויות התעסוקה, את החובואת מספר הסוכנויות והמותגים כדי להוכיח שיש לאפשר לה לשמור על היקף הלוואות בגובה 13.4 מיליארד דולר שיסייעו לה בארגון מחדש.

"קריסת מכירות הרכב בארה"ב הרסה ההנאה שהייתה עשויה להיות לטויוטה מהיותה יצרנית הרכב הגדולה בעולם", אמר מנכ"ל חברת אוטוניישן, מייק ג'קסון בראיון לתחנת הטלוויזיה של בלומברג. "יש אי שקט בתעשיית הרכב".

"על ג'נרל מוטורס להיות קטנה יותר – בכל אמצעי אפשרי", אומר אלן באום, מנהל תחזיות רכב בחברת הייעוץ פלנינג אדג' ממישיגן. "ג'נרל מוטורס החלה להתכווץ מרצונה לפני שהכלכלה הפתיעה והיממה אותה".

במחירי הדיור, בזמינות האשראי ובשווי שוק המניות. "מה אם חבילת התמריצים הפיסקאליים שבשווי 800 מיליארד דולר לא תעבוד?", שאל.

טויוטה זכתה בבכורה לאחר שרשמה את הירידה הראשונה במכירות זה עשר שנים, אמר סגן הנשיא אקיאו טויודה, נכדו של מייסד החברה, שיהפוך לנשיא החברה ביוני, במקום קצואקי ווטנבה, שיהיה לסגן היו"ר. "אנו עומדים בפני משבר של פעם במאה שנה", אמר השבוע טויודה. "אנסה לשנות מבלי להיות כבול לעבר".

השינויים בהנהלה "מעידים על תחושת משבר בטויוטה", אומר טצויה מיזונו, מנהל השקעות בפיץ' רייטינגס בטוקיו. "החברה בוחנת כיצד ולאיזה כיוון עליה לפנות בהתמודדות עם השינוי המבני בשוק העולמי".

"אם טויוטה תשיג את ג'נרל מוטורס לא יהיו מסיבות, ואם תפגר אחריה במכירות לא יהיה טקס אשכבה", אומר מייק מיקלס, סגן נשיא לענייני תקשורת ביחידת המכירות של טויוטה בארה"ב. "אין לזה משמעות בעיני הלקוחות. המטרה היא להיות מספר אחד בעיני כל לקוח".

תגיות