אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אובמה מתכנן הקמת בנק לפיתוח תשתיות על פי מודל אירופי צילום: בלומברג

אובמה מתכנן הקמת בנק לפיתוח תשתיות על פי מודל אירופי

תוכנית שיקום מערך התחבורה יוצאת לדרך: הממשל הקצה 60 מיליארד דולר להקמת המוסד הפיננסי

25.01.2009, 22:49 | אמיר שטוקהמר

נשיא ארצות הברית הנכנס, ברק אובמה, רואה בשיקום תשתיות התחבורה אמצעי חיוני בניסיון לצמצם את שיעור הבלתי מועסקים, תוך יצירת עשרות אלפי מקומות עבודה. לשם מימון היוזמות השונות מתכנן אובמה להקים בנק תשתיות מיוחד - כך דיווח היום (א') ה"אינדיפנדנט" הבריטי.

לפי דיווחי העיתון מתכנן הממשל להקצות 60 מיליארד דולר להקמתו של המוסד הפיננסי, הדומה במתכונתו לבנק ההשקעות האירופי (EIB). בשבועות האחרונים קיימו נציגי צוות המעבר של אובמה מפגש עם גורם בכיר בבנק האירופי, כדי לדון באפשרות הקמתו של מוסד דומה בארה"ב.

באיחוד האירופי משמש ה־EIB כגורם המסייע במימונם של פרויקטים בתחום התשתיות. את הכספים הנדרשים לפעילותו מגייס הבנק בשוקי ההון באמצעות מסחר בניירות ערך והנפקת אג"ח.

גורם המקורב לתוכנית אמר ל"סאנדיי אינדיפנדנט": "הממשל מדבר על בנק תשתיות בהיקף של 50 עד 60 מיליארד דולר. ה־EIB ילווה בשנה הקרובה הון בסדר גודל גבוה יותר, ולכן ארה"ב בוחנת את המודל הזה". ב־2007 הלווה הבנק סכום כולל של 55 מיליארד יורו (71 מיליון דולר).

הגורם הוסיף כי הדבר שהרשים ביותר את צוותו של אובמה הוא העובדה שה־EIB אינו מקצה את ההון לממשלות המדינות שחברות באיחוד, אלא עבור פרויקטים פרטניים. לדבריו, הממשל תכנן להעביר את ההון הנדרש לשיקום התשתיות למדינות, שיקצו אותו לשיקום תשתיות תחבורה. אולם אם יאומץ המודל האירופי, יוכל הממשל לבחון השקעות בפרויקטים נוספים כגון שיפוץ בתי חולים ובתי ספר.

דוגמה בולטת למצבן הרעוע של תשתיות התחבורה בארה"ב היתה קריסת גשר ב־1 באוגוסט 2007 לתוך מימיו של נהר המיסיסיפי - גשר שהיה אחד מעורקי התחבורה הראשיים בעיר מיניאפוליס בצפון ארה"ב. 13 בני אדם נהרגו ועשרות נפצעו בתאונה שאירעה בשעת תנועת השיא בעיר בת 380 אלף התושבים.

תגיות