אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הטכנולוגיה מקדימה את הרגולציה צילום: גלעד קוולרצ'יק

הטכנולוגיה מקדימה את הרגולציה

שירות שהושק בשנה שעברה בבריטניה מעניק לצופים חבילה בסיסית חינם, ושידורי פרימיום בתשלום. זו דוגמה מצוינת איך להשיג מטרות צרכניות ללא התערבות עודפת של רגולטור

28.01.2009, 11:23 | אמיר טייג

לא תמיד רפורמות מרחיקות לכת הן הפתרון הראוי, כדי לשמור על שוק תחרותי. לפעמים הרבה יותר מהיר, יעיל וצודק פשוט לתת לטכנולוגיות חדשות לעשות את שלהן. תהליך של שינוי טכנולוגי הדרגתי הוא הרבה פחות מסוכן לחברות, לעומת התערבות רגולטורית חדה, שבכוחה לטלטל מודלים עסקיים ולדחוף חברות לסף קריסה.

המצב בשוק הטלוויזיה הרב־ערוצית בישראל כיום שכנע את קובעי המדיניות להוריד את הכפפות, ולהתחיל לטפל בתחום באופן אגרסיבי. ועדת גרונאו המליצה לבטל את חבילת הבסיס ולחייב את HOT ואת yes לשווק חבילת ערוצים צרה במחיר מופחת. החלטה מסוג זה, אשר כבר שולבה בחוק ההסדרים של שנת 2009, עתידה לשנות לחלוטין את המודל העסקי של שתי החברות.

הבעיה העיקרית ברפורמת החבילה הצרה היא נקודת המוצא שלה: גרונאו והאוצר הניחו שקצב השתנות הטכנולוגיה בתעשיית הטלוויזיה יהיה אטי יחסית, ולכן יש צורך לפעול רגולטורית כבר היום כדי לקדם תמורות צרכניות בעתיד. עם זאת, המציאות העסקית בישראל ובעולם מצביעה על כך שהשינויים הטכנולוגיים הרבה יותר מהירים מהצפוי: כבר בשנה הקרובה עשויים כללי המשחק הצרכניים בשוק הטלוויזיה להשתנות, גם ללא התערבות רגולטורית.

בקיץ אמורה לעלות לאוויר רשת המשדרים הדיגיטלית (DTT), שתאפשר קליטה איכותית של חמשת הערוצים הפתוחים (ערוצים 1, 2, 10, 33 ו־99). במקביל ממשיכה בזק לפרוס את רשת ה־NGN החדשה שלה בקצב משביע רצון, ונראה שהחברה תעמוד ביעדים של רישות רוב הארץ בתוך שנתיים. שתי תשתיות חדשות אלו עתידות לפתוח את שוק הטלוויזיה לעוד חברות, וחשוב מכך - למודלים עסקיים חדשים שישפרו את מצבו של הצרכן.

בלונדון יש טלוויזיה מצוינת

 

כדאי מאוד ללמוד על נושא זה ממה שהתרחש בשוק הבריטי, שנחשב למודל עולמי לרגולציה מוצלחת בתחום התקשורת. בשנת 2006 השיקה חברת BT Retail שירות חדש, המשלב בין תשתית האינטרנט המהיר ובין רשת המשדרים הדיגיטלית DTT. החברה מוכרת ממיר הכולל מקלט DTT, דיסק קשיח מקליט (PVR) וגם מציעה שירות וידיאו על פי דרישה (VOD) באמצעות החיבור המהיר לאינטרנט. הממיר מאפשר קליטה חינם של הערוצים הפתוחים, והתשלום הוא רק עבור התוכן הנצרך לפי דרישת הצופה.

עד כה, ינואר 2009, התחברו לשירות החדש, המכונה BT Vision, כ־350 אלף לקוחות בבריטניה. אמנם עדיין קשה להכתיר אותו הצלחה עסקית, אך דבר אחד כבר בטוח: יש בו בשורה אמיתית לצרכנים. לקוחות BT Vision אינם נדרשים בתשלום קבוע עבור השירות, חוץ מרכישה חד־פעמית של הממיר. הם יכולים לצפות חינם בערוצים הפתוחים, ולשלם רק עבור התוכן הנוסף שמציעה להם BT Vision. תוכן זה כולל שירות VOD מתוך ספרייה גדולה מאוד, וכן צפייה בתוכניות פרימיום, למשל משחקי כדורגל, יום לאחר מועד השידור החי. צרכני הטלוויזיה הבריטים יכולים לבחור בעצם במוצר נחות לעומת טלוויזיה רב־ערוצית סטנדרטית, אך כזה שמאפשר שליטה מלאה בהוצאות התוכן. זו בדיוק המטרה הצרכנית של רפורמת החבילה הצרה שמקדם משרד האוצר בישראל. בריטניה מספקת דוגמה מצוינת כיצד אפשר להשיג מטרות צרכניות בלי התערבות עודפת של הרגולטור.

ייתכן שהיום שבו נראה שירות דומה לזה של BT Vision בישראל אינו רחוק. רשת ה־DTT תעלה לאוויר בקיץ, וסלקום ופרטנר עושות צעדים לקראת השקת שירות מקביל. לפי המסתמן כעת, עד סוף השנה תתרחב אפשרות הבחירה של הצרכנים בישראל באופן שיהפוך את רפורמת החבילה הצרה לרלבנטית כשלג דאשתקד.

תגיות