אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יו"ר ארגון סוכני המכס: "הגבלת משקל המטענים במטוסי נוסעים פוגעת בסחר בישראל" צילום: בלומברג

יו"ר ארגון סוכני המכס: "הגבלת משקל המטענים במטוסי נוסעים פוגעת בסחר בישראל"

בהמשך להודעת רשות שדות התעופה לפני כחודש על הגבלת משקל של 50 ק"ג לחבילת מטען מסחרי על מטוס נוסעים, דורש אורי שני שהמשקל יועלה ל-180 ק"ג

01.02.2009, 13:03 | יסמין גיל

יו"ר ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים באיגוד לשכות המסחר, אמיר שני, פנה בסוף השבוע שעבר לשר התחבורה, שאול מופז, בדרישה להקפיא את החלטת רשות שדות התעופה (רש"ת) להגביל את משקל המטענים המועלים למטוסי נוסעים בטעינה ידנית, למקסימום של 50 ק"ג - ולאשר משקל של 180 ק"ג.

מדובר במטענים מסחריים המשונעים אל בטן מטוסי נוסעים צרי גוף, בהעמסה ידנית. זאת, להבדיל ממטוסים רחבי גוף שאליהם משונע המטען המסחרי באמצעות כלים הידרואלים. בהודעת רש"ת לפני כחודש, נמסר כי משקל חבילת מטען מסחרי במטוס צר גוף לא תעלה על 50 ק"ג, לעומת אי-הגבלת משקל שהייתה נהוגה עד כה.

כתוצאה מההחלטה התקיימו דיונים בין הנהלת רש"ת, נציגות ארגון חברות התעופה הבינלאומי (יאט"א) בישראל וחברות התעופה הפועלות בנתב"ג. הצדדים הגיעו בסופו של דבר להבנות לפיהן המשקל יוגבל ל-100 ק"ג לתקופת ניסיון של עד שלושה חודשים, ובמהלך התקופה הנושא ייבחן.

אלא שאת  שני פשרת המשקל אינה מספקת. במכתבו לשר מופז כתב: "העובדה כי רש"ת נאותה, לכאורה, להעלות את רף המשקל המותר לטעינה ידנית, לפרק זמן קצר, מצביעה על כך שהרשות לא לקחה בחשבון את המשמעות הלאומית הנובעת מהורדת רף המשקל, הפוגעת באופן בלתי הפיך במגזרי הייבוא והייצוא של מדינת ישראל".

עוד טוען שני, כי החלטת רש"ת להוריד את רף המשקל המותר לטעינה ידנית "עומדת בסתירה מוחלטת למדיניות השמים הפתוחים, פוגעת בתחרות ומונעת מחברות תעופה זרות, בעיקר אותן חברות המפעילות מטוסים צרי גוף, מלהציע את שירותיהן ליצואנים ישראליים".

שני טוען כי מעבר של משלוח מוצרים ממטוסים צרי גוף למטוסים רחבי גוף, בשל הגבלת המשקל, עלול לייקר את הייצוא והייבוא, מכיוון שלעתים יהיה מדובר בטיסות שאינן ישירות. בתוך כך קורא שני לשר מופז: "להקפיא את ההליכים עליהם החליטה רש"ת ולאשר עד 180 ק"ג לטעינה ידנית, כפי שהדבר מקובל במדינות המתקדמות בעולם".

מנהל תחום מטען ביאט"א בישראל, יניב סורני, אומר היום (א'): "מנתונים שהארגון אסף, ברוב נמלי התעופה בעולם מקובלת העמסה ופריקת מטענים של כ-150 ק"ג. בשלושת החודשים הקרובים יאט"א תבחן את ההשלכות הכלכליות על מגזר התעופה ותשוב ותתדיין עם רש"ת כפי שהוסכם".

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "הטסת המטענים בנתב"ג מתבצעת בהתאם להוראות התעופתיות, גודל המטוסים ומגבלות הבטיחות. רש"ת מנהלת מגעים מול הגורמים המקצועיים לבדיקת התהליך של הגבלת המשקל, שהוא נגזרת של הוראות החוק במדינת ישראל בנוגע ליחידת משקל המותרת להרמה ולטלטול באופן ידני. כמו כן, מדיניות רש"ת היא הקפדה על סביבת עבודה בטוחה בקרבת המטוס. הרשות מקווה שנוהל זה יביא לכך שהמטען שיועמס ויפרק על ידי עובדיה יטופל בצורה מסודרת ובטוחה, תוך שמירה על סביבת המטוס ועל הגורמים השונים המספקים לו שירות".

תגיות