אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תקציב הביטחון: נסיעת מבחן לקרוסאובר החדש של וולוו

תקציב הביטחון: נסיעת מבחן לקרוסאובר החדש של וולוו

מערכת שיודעת לבלום את הרכב גם בלי שהנהג לוחץ על דוושת הברקס ומצלמה אחורית שמקלה על החניה ברוורס הן רק שתיים ממערכות הבטיחות של XC60. מחיר הבטיחות: 300 אלף שקל

02.02.2009, 09:16 | אמיר שוורץ, ולנסיה

כילד בשכונה בורגנית במרומי הכרמל, אני זוכר שלמילה וולוו נלוותה ארומה מיוחדת. בעידן ששבדיה זוהתה בעיקר עם מפתחות, תוצריה של המעצמה המוטורית הצפונית התגלגלו על הלשון עם הצימוד המתבקש - וילה. אנשי הכסף הישן, או לפחות אלו שסירבו לקנות מתוצרת גרמניה, חלמו לצאת מהבית הפרטי ולסמן וי על הרכב שבחניה. העובדה שבמושב האחורי נכנסים שלושה ילדים ברווחה הפכה את סדרות ה־200 ובהמשך את סדרות ה־700 וה־800 לכלי ההובלה העיקרי של בעלי המקצועות החופשיים של הכרמל, בעיקר הדתיים שבהם.

השנים חלפו ואנשי הכסף החדש עם תאוות הג'יפים שלהם נהפכו לבבת עינה של תעשיית הרכב המקומית. במקביל הפכה וולוו למותג שמזוהה בעיקר עם בטיחות - תכונה חשובה מאוד ללקוחות שמרנים אבל גם כזה שמשדר פוזה קרירה, שעלולה לבאס את מחפשי החניה מול בתי הקפה של צפון תל אביב. גם בוולוו כנראה הבינו שהגיע הזמן לשינוי. כעת, עם השקת XC60 - הקרוסאובר (או הג'יפון סטיישן מוגבה המרכב) החדש, נראה שהם מצאו את מי שיחזיר אותם לצמרת הסגמנט הנוצץ.

כבר לא צריך ללחוץ על הברקס

חבורת הבלונדינים התמירים בחולצות הפולו המבהיקות שקידמה את פנינו בולנסיה הוכיחה לנו שלא השתנה דבר בסדר העדיפויות השבדי. המראה הסופר־מצודד של רכבי המבחן שנצבעו בירוק לימונית ובאדום ברונזה אמנם כבש מיידית את העין, אך הם כיוונו אותנו למרכז המסלול כדי להתחיל (כמה מפתיע) את הבדיקה דווקא בפן הבטיחותי.

XC60. עיצוב בקווים הרמוניים XC60. עיצוב בקווים הרמוניים XC60. עיצוב בקווים הרמוניים

XC60 הוא כלי הרכב הראשון של וולוו שנהנה מהפיתוח הבטיחותי החדש של החברה. כמעט 50 שנה אחרי שהציגו מהנדסי הבטיחות של וולוו לעולם את חגורת הבטיחות, הם חונכים את מערכת City Saftey: מערכת בלימה מהפכנית, המבוססת על חיישנים המזהים אובייקטים הנמצאים בנתיב התנגשות של המכונית. במהירות נמוכות של עד 15 קמ"ש המערכת מביאה את כלי הרכב לעצירה מלאה - גם ללא התערבות הנהג.

הרעיון המקסים הזה גם עובד: המדריך ביקש ממני לשמור על מהירות שיוט נמוכה ואז להיכנס חזיתית בבלון ענק שניצב במרכז המסלול. אחרי כמה לחיצות על דוושת הברקס (בכל זאת, ככה לימדו פעם לבלום), החלטתי לסמוך על המערכת החדשה. היא לא אכזבה. המכונית פשוט בלמה את עצמה בלי שעשיתי דבר. בוולוו אומרים שהמערכת נכנסת לפעולה גם במהירויות גבוהות יותר מ־15 קמ"ש, כך שהיא מאטה מאוד את המכונית, אף שאינה בולמת אותה כליל.

מבחינת מספר מערכות הבטיחות שלה, XC60 היא כמעט פנטגון על גלגלים: יש בה מערכת שמתריעה בפני הנהג, כשהוא חוצה נתיבים בלי לאותת או כשהולך רגל מתקרב למכונית באופן שמסכן אותו. עוד אמצעי זהירות - המתגלה כיעיל במיוחד - הוא מצלמה אחורית, המשדרת לנהג תמונה של המתרחש מאחורי הוולוו. כשמדובר במכונית גבוהה כמו ה־XC60, מדובר בתוספת כמעט קריטית. לא רק שמלאכת החניה נעשית פשוטה, המערכת בעצם מחנכת מחדש את הנהג כיצד לבצע את פעולות הנהיגה הבסיסיות ביותר: כבר לא צריך לסובב את הראש לאחור ברגע שמשלבים הילוך לרוורס. העיניים ממשיכות להיות מופנות קדימה, ממוקדות במסך שמציג את המתרחש מאחורי המכונית.

נראית טוב, השבדית

יסלחו לי השבדים הנחמדים אבל עם כל הכבוד למערכות הבטיחות שעשויות להציל חיים, הסיפור הגדול של XC60 הוא החזות שלה. לג'יפונים יש נטייה ברורה לסבול ממרכב גדול, ומירכתיים רחבים. המעצבים השבדים ראו את מתחריהם והפנימו, ויצרו קרוסאובר שלא רק נוסע טוב ושקט, אלא גם נראה לא רע: לא מנופח מדי, בעל קימורים עדינים, עם תשומת לב קפדנית לקווי הגימור ההרמוניים ולחומרים השולטים ביחידת השליטה המרכזית ובמושבים. המכונית שאנחנו בדקנו מצוידת במנוע בנפח 3.0 ליטרים. מנוע דיזל בנפח 2.4 ליטרים אמנם חסכוני יותר, אך במהירויות גבוהות הוא יפריע לנהג ליהנות ממערכת הסאונד המרשימה של דן אודיו, המותקנת ברכב.

רבים מלקוחותיה העתידיים של XC60, או לפחות אלו שיעשו סיבוב באולם התצוגה וינסו לברר עם עצמם אם יש להם כרגע 300 אלף שקל פנויים, יהיו נשים. נשים מהפרברים שצריכות להסיע את ילדיהן לחוגים ולבית ספר. הן ודאי ישמחו לגלות שהוולוו המשפחתית הזו מצוידת בשני מושבי בוסטר מובנים, שחוסכים לאם המודאגת 1,500 שקל. צעד קטן לבעל, אך צעד גדול לנשות הפרברים בדרכן להגשים את חלומן המוטורי.

נתונים

מנוע: בנזין, נפח 2,953 סמ"ק, הספק מרבי 285 כ"ס, מומנט מרבי 40 קג"מ

ביצועים (נתוני יצרן): תאוצה מ0 ל100 ב7.5 שניות, מהירות מרבית 210 קמ"ש

צריכת דלק: 12 ק"מ לליטר (יצרן)

בטיחות: שש כריות אוויר, ABS, מערכת בקרת יציבות אלקטרונית. ציון של חמישה כוכבים מתוך חמישה במבחן ריסוק של EURONCAP

מחיר: 299,900 שקל.

תגיות