אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המסלול ההפוך: השפעת המיתון על עולם האופנה צילום: MCT

המסלול ההפוך: השפעת המיתון על עולם האופנה

המיתון אינו פוסח על שבועות האופנה שנערכים בימים אלה בבירות העולם. מותגים כמו ולנטינו, ורה וונג ודונה קארן פורשים מהתצוגות לטובת פרזנטציות צנועות, ומותגים אחרים כלל לא מופיעים

02.02.2009, 10:31 | הדס שואף

בשבועות האופנה שנערכים בימים אלה בבירות הבינלאומיות מרגישים היטב את המיתון העולמי. העונה מסלולי האופנה קצת פחות חגיגיים - הסערה הכלכלית שפגעה בכיסים של הרוכשים הפוטנציאליים השביתה את חגיגות הקוטור, והמעצבים שנהגו לגבות עשרות אלפי דולרים עבור שמלות צריכים היום להמציא את עצמם מחדש עבור לקוחות מעט פחות עשירים. הסנונית הראשונה נצפתה בשבוע האופנה לגברים במילאנו, שנערך לפני כשבועיים, וארך הפעם ארבעה ימים במקום שישה. מעצב־העל ולנטינו, שהקבוצה שאליה משתייך בית האופנה שלו רשמה באחרונה הפסדים בהיקף של כמיליארד דולר, לא השתתף באירוע המרכזי וערך פרזנטציות אישיות לקניינים בסטודיו שלו.

לולנטינו הצטרפו מותגים אחרים, למשל מרני ופנדי. בתי האופנה העדיפו לערוך את האירוע בלוקיישן צנוע במקום לשלם סכום של בין 100 אלף ל־750 אלף דולר לתצוגה מושקעת באחד מהאוהלים המרכזיים, שיכולים להכיל עד 1,000 מוזמנים, כולל תאורה, מוזיקה, דוגמניות רבות, סטיילינג ועוד.

המותג מרגי. יסתפק בפרזנטציה צנועה במילאנו, צילום: איי אף פי המותג מרגי. יסתפק בפרזנטציה צנועה במילאנו | צילום: איי אף פי המותג מרגי. יסתפק בפרזנטציה צנועה במילאנו, צילום: איי אף פי

גם שבוע האופנה בפריז של הקו הלביש (Ready to Wear) לנשים, שנחשב לחשוב שבשבועות האופנה וייפתח בשבוע הבא, אינו חסין מפני התנודות בשווקים. בית האופנה הידוע קאשרל הודיע כבר בדצמבר כי אינו מתכוון להציג באירוע שיתקיים באמצע החודש. את הפרישה ניתן לתלות בשינויים שעובר בית האופנה שנפרד השנה ממעצבי הבית שלו, אבל גם שיקול כלכלי עומד מאחורי ההחלטה. מדובר בצעד דרמטי לא פחות לבית אופנה בסדר גודל כזה.

היעדרות מהשבוע המשפיע ביותר באופנה העולמית היא צעד שלא נעשה בקלות דעת. אבל את המכה המשמעותית ביותר ספג שבוע האופנה הניו־יורקי, שייערך באמצע פברואר. מהשבוע הניו־יורקי ייעדרו השנה לא מעט מעצבים מהשורה הראשונה, וגם כאן בולטת המגמה של פרזנטציות קטנות שמחליפות את ההשתתפות בתצוגות הבולטות. ורה וונג, מעצבת בולטת שלתצוגותיה נוהגות להופיע ידועניות רבות, הודיעה לפני כמה חודשים על פרישה מהאירוע המרכזי והחלפתו בתצוגה צנועה לקניינים בחנותה שברחוב מרסר. אחרי וונג החלו לפרוש בזה אחר זה גם מעצבים אחרים, כמו המעצבת האוונגרדית בטסי גונסון, וההפתעה הגדולה - המותג DKNY, קו הקז'ואל של המעצבת דונה קארן, שמעביר את תצוגת החורף שלו לסטודיו קטן.

עוזבים את מלרוז פלייס

תצוגות העילית הן רק מראה למצוקה של המעצבים הגדולים. ביל בלאס, המעצב האמריקאי הוותיק שהיה ידוע בעבר בקו הקוטור שלו ובשנים האחרונות התמחה בקולקציות לבישות איכותיות, הכריז לאחרונה על פשיטת רגל. רוברטו קוואלי, המעצב האיטלקי הידוע, מכר לאחרונה 20% ממותגו האקסקלוסיבי "רוברטו קוואלי". הוא סיפר לעיתונות האיטלקית כי התלבט שבועות ארוכים לפני שהחליט על המכירה, אך זה נראה לו כפתרון הנכון להחלמה מהמשבר הכלכלי שפוקד את העולם.

בתי העסק הקטנים והיוקרתיים ששגשגו בתקופת השפע נאלצים כעת לסגור חנויות. התופעה בולטת במיוחד בלוס אנג'לס. בעיר שמהווה תפאורה לכוכבי הוליווד ומשמשת כמרכז קניות לעשירים וקובעי הטרנדים, מרגישים את המיתון. אזורי הקניות הידועים משנים פניהם, ורחש הקניות שאפיין אותם הולך ונעלם. התופעה ניכרת בכל האזורים, מהרודאו דרייב דרך מלרוז פלייס ועד רוברסטון אבניו. כך לדוגמה המותג האיטלקי Sergio Rossi סגר את חנות המותג שלו במלרוז פלייס שנה לאחר פתיחתו, שלב ראשון במהלך סגירת חנויות המותג האיטלקי בכל ארצות הברית.

גם ברחובות ניו יורק מראה של חנויות סגורות נעשה שכיח. חג המולד האחרון היה מעין קו פרשת מים, שאחריו עסקים רבים נאלצו לקבל החלטות קשות. בין המותגים המוכרים שהחליטו להצטמצם גם אן טיילור, שסגרה את הסניף בסוהו. מי שמחליט להישאר במשחק מנסה להוזיל מחירים עד יעבור המיתון. לדוגמה, המותג האמריקאי בדג'לי מישקה, הידוע בזכות השמלות שהוא מעצב לשטיח האדום, הוריד מחירים בקו הלביש לקראת העונה הבאה, בתקווה לשרוד עד לתקופות טובה יותר.

תגיות