אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מצוקת האשראי חונקת את ענקית הציוד הכבד צילום: דן פורגס

מצוקת האשראי חונקת את ענקית הציוד הכבד

מניית CNH מתרסקת בגלל המשבר בענף הבנייה אבל מוקדם להספיד אותה

05.02.2009, 09:35 | בעז תמיר ואורלי נדיבי

המערכת הבנקאית תקועה ומתקשה לממן את פעילות התעשייה. חברות ענק גלובליות הפועלות בשווקים חיוניים כמו החקלאות, התשתיות והבניין, מתקשות לממן את פעילותן המסורתית. חמור מכך, בעיות המימון מתגמדות מול הקריסה של כוח הקנייה הצרכני, הנובע מהקפאת האשראי הבנקאי.

ניתוח פעילותה של החברה הגלובלית CNH - המייצרת טרקטורים וכן ציוד ומיכון כבד לענפי החקלאות, התשתיות והבניין - מלמד על טבעו של המשבר העולמי.

ביצועי מניית CNH ותרומת מגזרי הפעילות לחברה

מעמדה של החברה ואיכות מנהליה סייעו לה לצלוח בשלום את השלב הראשון של המשבר העולמי. בשנת 2008 נרשמה צמיחה של 16% בהיקף המכירות לעומת השנה שלפניה, והן הסתכמו ב־17.3 מיליארד דולר. הרווח הנקי צמח ב־47% - מ־559 מיליון דולר בשנת 2007 ל־825 מיליון דולר בשנת 2008.

הענף הממונף

ואולם התוצאות הטובות לא מנעו את שחיקת המניה שהתרסקה בשנה האחרונה ב־84%. האנליסטים חוששים שהחברה תתקשה להתמודד עם משבר כלכלי ממושך. הקפאת האשראי ליזמי הנדל"ן והתשתיות ולסקטור החקלאי יצרה סכר גלובלי שייבש את מקורות המימון לתעשיית הטרקטורים והציוד הכבד.

בהיעדר אשראי ולאור ירידה ברווחיות, החקלאים, עושים קבלני התשתיות והנדל"ן - כמו שאר הצרכנים בשוק - כל מאמץ לדחות את חידוש הציוד. במצבים חמורים יותר הם מבטלים פרויקטים, עוצרים גידולים ויוצאים מפעילותם העסקית. ואכן, ברבעון הרביעי של 2008 ירדו מכירות הציוד של CNH ב־10% לעומת הרבעון המקביל, והסתכמו ב־3.6 מיליארד דולר. עם זאת, תהליך התייעלות ארגוני הצליח להגן על הרווח הנקי, והוא הסתכם ב־114 מיליון דולר, בדומה לרווח ברבעון המקביל שנה קודם לכן.

הפגיעה במכירות נגרמה בעיקר עקב עצירת הפעילות במגזר הבניין והתשתיות, שהוא הממונף יותר מבין מגזרי הפעילות של החברה. בשנת 2008 הצליחו המכירות של הציוד לחקלאות לקזז את הירידה (בשיעור של 11%) שנרשמה במכירות הציוד לבניין. אבל העמקת המשבר הכלכלי באה לידי ביטוי ברבעון הרביעי, שבו חלה ירידה חדה של 48% במכירות הציוד לבניין ולתשתיות. אמנם המגזר החקלאי נפגע פחות, אך הקפאת האשראי לחקלאים מנעה ממנו לפצות על הצניחה במכירות וברווח ממגזר הפעילות השני.

ענף התשתיות והבניין הוא הפגיע ביותר מבין ענפי התעשייה לקיפאון באשראי. לפי נתוני CNH, ברבעון הרביעי של 2008 ירדו המכירות העולמיות של ציוד קל לבניין ב־44% ושל ציוד כבד ב־27%. במערב אירופה הן ירדו ב־60% ו־59% בהתאמה.

בתדרוך לאנליסטים אמר מנכ"ל החברה הרולד בויאנובסקי שלאור המצב הכלכלי העולמי, הוא צופה ששנת 2009 בכלל, והרבעון הראשון בפרט, יהיו מאתגרים. הנהלת החברה צופה שהמכירות השנתיות יירדו ב־10%–20% לעומת 2008 ויסתכמו ב־15.6–13.9 מיליארד דולר.

CNH נשלטת בידי תאגיד פיאט (FIAT) האיטלקי המחזיק ב־90% מהמניות. ואולם ב־22 בינואר נכנסה קבוצת פיאט לרשימת החברות בהשגחה מיוחדת ("Credit Watch") של חברת דירוג האשראי סטנדרד אנד פור'ס. הבנקים מתקשים למחזר ובוודאי מתקשים להגדיל את מסגרות האשראי של פיאט. לאור קשיי הנזילות של פיאט, נראה ש־CNH תתקשה לממן את תוכנית המפנה המתחייבת, ויותר מכך תתקשה להמשיך בתוכניות המו"פ והפיתוח העסקי.

לעבור לעולם המתעורר

לחצי האשראי מעמידים את הנהלת CNH במבחן לא פשוט. זו תיבחן ביכולתה להסיט את מיקוד אסטרטגיית המכירות מפעילות בענף הבניין והתשתיות אל ענף החקלאות, ומפעילות באירופה להתמקדות באזורי העולם המתעורר: דרום־מזרח אסיה, אפריקה, מזרח אירופה ודרום אמריקה. אם כך יקרה, תחזור CNH למקומה הטבעי בצמרת תעשיית הציוד החקלאי העולמית.

ההערכה היא שהנהלת החברה תתקשה לעמוד באתגר הקפאת האשראי ובצורך להשתנות כדי להסתגל לתנאי השוק המשתנים. מסיבות אלו יש להניח שהשקעה במניית CNH אינה כדאית בעת הזו. עם זאת, השקת תוכניות עידוד ממשלתיות והפשרת האשראי לתחומי החקלאות, התשתיות והבניין יהיו סימן חיוני להשקעה בחברה הנסחרת כעת במחיר מציאה. משקיעים בעלי אופק השקעה ייתכן שיוכלו ליהנות מהשקעה מעניינת לקראת סוף השנה.

*ד"ר בעז תמיר ואורלי נדיבי חוקרים בקבוצת המחקר www.worldview.biz אין בדברים משום ייעוץ השקעות

תגיות