אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"החדשנות תאפשר לחברות לזנק אחרי המשבר" צילום: איי אף פי

"החדשנות תאפשר לחברות לזנק אחרי המשבר"

ג'ונג קים, נשיא המחקר והפיתוח של אלקטל-לוסנט, הצליח לדחוס את החדשנות לקובייה שתשנה את פני הניהול - ותהיה המפתח לכל רווח עתידי. האתגר הגדול של כל מנהל, הוא אומר ל"כלכליסט" הוא לדעת מתי לסגור את הדלת ולעבור הלאה, לרעיון הבא

07.02.2009, 13:30 | נעה גרטי
זה עוד יום עבודה סטנדרטי", חשב לעצמו החוקר ב־Bell Labs. "צריך לעבור על המיילים, לנקות את השולחן, לנקות סוף סוף מאחורי השולחן...". מאחורי השולחן הסתתרו קורי עכביש. החוקר עצר. במקום לגרוף אותם, הוא התבונן. בוחן את הקונסטרוקציה, עוקב אחרי העכביש בעודו טווה רשת סבוכה. החוקר הניח שהעכביש מתחיל בכך שהוא מאתר את הדבר הכי קרוב אליו, מותח אליו קור וכך ממשיך ומסדר את עולמו. הוא הוסיף להניח שהיצור הקטן והזריז מודד את המתח של קור ואת המתח בין הקורים, כבסיס להתקדמות בטוויית הרשת.

את התובנות האלה הוא לקח לישיבת החוקרים הבאה, וסיעור המוחות שהתנהל בה הפך את התצפית בעכביש לפריצת דרך. חוקרי בל הצליחו ליישם את עקרונות העכביש על חבילות נתבים (routing packets) ברשתות תקשורת, ויצרו אלגוריתם שהביא לשיפור מהותי בתקשורת. את מה שלא הצליחו לעשות כל המעבדות שחשבו בתוך הקופסה, עשה העכביש שמאחורי השולחן בבל. עם האלגוריתם נולד תחום חדש של עיצוב רשת ואופטימיזציה של רשתות.

חדשנות שתורגמה לכסף המעבדות ששינו את העולם עשרות שנים לפני שמישהו בכלל ידע להגיד חדשנות, במעבדות בל עשו מזה כסף - והיסטוריה נעה גרטילכתבה המלאה

החוקר לא טעה - זה אכן היה עוד יום עבודה סטנדרטי במעבדות בל, זרוע המחקר והפיתוח של ענקית התקשורת אלקטל־לוסנט. החוקרים במעבדות רושמים בממוצע שני פטנטים ביום; ב־2007 הממוצע זינק, ובסוף השנה נרשמו 3,000 (!) פטנטים. 1,200 עובדי בל פרוסים במעבדות בארצות הברית, הודו, סין, צרפת, אירלנד, גרמניה, הולנד, בלגיה וקנדה, ונהנים מתקציב שנתי שמתקרב ל־3 מיליארד יורו. החברה מתגאה כי מאז הקמתה - ב־1925, תחת המטרייה של AT&T - הצמיחה 11 חתני פרס נובל ואין ספור פיתוחים ומוצרים מוכרים: הטרנזיסטור, הלייזר, השידור הדיגיטלי, הטלפוניה הסלולרית, התאים הסולריים, התקשורת בסיבים אופטיים, מערכת ההפעלה UNIX ושפת התכנות C.

על כל האופרציה הפורה הזאת מנצח נשיא החברה ג'ונג קים (46). באופן לא מפתיע, בסוף דצמבר הוא נבחר לאחד מ־12 האנשים היצירתיים ביותר ב־2008, בפרויקט מיוחד של מגזין הניהול האמריקאי המוביל "Fast Company". קים הוא המוח הקודח של עולם הטכנולוגיה כיום, נושא דגל החדשנות של אלקטל־לוסנט. ובמפגש בין חדשנות לטכנולוגיה, לא פלא שעכבישים נהפכים לאלגוריתמים. ובמפגש הזה, קים יצא למסע בעקבות הנוסחה המושלמת לחדשנות, נוסחה שתהפוך את החדשנות לכלי הניהולי המוביל בעולם.

ללמד את "קוביית החדשנות"

"שמעתי לאחרונה הוגה דעות ידוע מדבר על חדשנות, והוא אמר שחדשנות בבסיסה היא המרת רעיונות למספרים", אומר קים בראיון מיוחד ל"כלכליסט". "מה ששבה אותי בהגדרה הזאת הוא הרמיזה שלחדשנות יש פן מדיד, שהיא אינה קונספט מסתורי".

מה עושים עם התובנה הזאת? מחפשים את המספרים. כמה מטובי המדענים של בל, שכבר רגילים להקדים את זמנם, מנסים כיום להנביט את הנוסחה המתמטית של החדשנות. קים מדבר על המשימה במונחים של שליחות. "אנחנו מאוד ממוקדים בהמצאת פתרונות שיועילו לחברה (אלקטל־לוסנט), ללקוחות - וגם לעולם", הוא מסביר. "במקרים רבים הפתרונות הללו עוד לא ישימים, והם ישמשו אותנו בטכנולוגיות שאפילו עוד לא קיימות. אלו האתגרים הכי גדולים, ועבורי הם אלו שמעוררים את ההתרגשות הכי גדולה".

פריצת דרך אחת כבר נרשמה במסע בעקבות הנוסחה: קים פיתח את "קוביית החדשנות", מבנה גיאומטרי מעורר השראה שמצליח להפוך את היצירתיות העסקית ממושג ערטילאי לסדרת כללים וגבולות ברורה. את עיקרי הקובייה הוא מסביר כך: "לתפיסתי חדשנות מורכבת משלושה ממדים: התהליך היצירתי; התוצאה וההשפעה של תהליך יצירתי מסוים; והזמן. ממד הזמן חשוב ביותר משום שגם התהליך היצירתי וגם ההשפעה שלו תלויים בזמן.

ג ג'ונג קים, נשיא מעבדות בל | צילום: איי אף פי ג

"כשאנחנו מיישמים את הקובייה הזאת על תוכניות המחקר שלנו, אנחנו מודדים את הפרויקטים החדשניים תוך חשיבה על מסגרת הזמן שבה הם ייהפכו לרלבנטיים לשוק, אם זה בטווח הקצר ואם בטווח הארוך. אנחנו בוחנים מהי ההשפעה הפוטנציאלית של הרעיון על החברה, וגם בודקים אם מדובר בתהליך של המשכיות התפתחותית או שמא בשינוי מהפכני".

באיזה אופן התפיסה הזאת הופכת את החדשנות בניהול למשהו שניתן ללמוד?

"אני מודה שיש הרבה פנים לניהול שהם מדידים וניתן ללמד אותם, כפי שיש אספקטים בחדשנות שניתן ללמד. אך האופי הוא זה שהופך אדם למנהל גדול, או לטוב בכל דבר אחר, לצורך העניין. יש דברים שקשה ללמד, כמו סקרנות, צימאון לידע או נכונות לנסות פרדיגמות וגישות חדשות. אני חושב שחלק גדול מהצלחה בניהול ובחדשנות טמון בתכונות של פתיחות לפרספקטיבות חדשות וביכולת לראות את הדברים המוכרים מזווית חדשה". עיינו ערך: קורי עכביש.

חדשנות לימי משבר

הכל טוב ויפה, אבל נשמע כמו פריבילגיה של חברה בימי פריחה, לא בעיצומו של משבר גלובלי. אלקטל־לוסנט, כמו ענקיות אחרות, לא ממש פורחת בימים אלה. המתחרה שלה, נורטל, כבר הגישה לפני כמה שבועות בקשה להגנה מפני נושים (צ'פטר 11). אלקטל־לוסנט, מצדה, משלמת כעת את מחיר ההתרחבות: החברה המאוחדת נולדה בסוף 2006, ממיזוג של אלקטל הצרפתית ולוסנט האמריקאית, ועדיין לא התירה את חבלי הלידה של המיזוג. היא מעסיקה 77 אלף עובדים ב־130 מדינות, וב־2007 רשמה הכנסות של 17.8 מיליארד דולר; בטור הסמוך, לעומת זאת, נרשמו הפסדים של 7 מיליארד דולר מאז המיזוג. המשבר ודאי לא מועיל, ולנוכח המצב הוזעק לפני כארבעה חודשים מנכ"ל חדש, בן ורוואיין, לשעבר מנכ"ל בריטיש טלקום. הוא הספיק בינתיים להכריז על פיטורים של כאלף עובדים, אבל לשמחתו של קים, ורוואיין הולך איתו במסע לפיצוח החדשנות.

איך ייתכן שבימי משבר החדשנות אינה נהפכת למותרות?

"יש לנו אמירה בחברה ש'חדשנות היא בדנ"א שלנו', ומעבר לסיסמאות - אנחנו שמים את החדשנות בלב האסטרטגיה של החברה. לפני כחודש ורוואיין הכריז על אסטרטגיה חדשה, שבמסגרתה נאפשר לנותני השירותים בחברה, לתאגידים שהם לקוחותינו וגם למשתמשי הקצה להפיק יותר ערך מהסביבה האינטרנטית שאנחנו נותנים להם. הדבר כרוך בהנעת מעגל עסקי שמנביע חדשנות ועוד ימשוך השקעות הון הדרושות להרחבת החוויה הוובית ליותר עסקים ואנשים. ורוואיין הבהיר שהגעה למטרות אלו תלויה במחויבות גבוהה לחדשנות, לשיתוף פעולה ולשותפות.

דווקא עכשיו איזה "חדשן לעת משבר" אתה? אחרי שהחדשנות הפכה למלה החמה בעולם הניהול, פורחת כעת הבת שלה: חדשנות בתקופת משבר נעה גרטילכתבה המלאה

"יתרה מזאת: לפני כמה שבועות ארגנו אירוע שנקרא 'ימי חדשנות' במשרדים של הנהלת אלקטל־לוסנט בפריז. היו שם יותר מ־30 חוקרים של בל, החדשניים ביותר, שעוסקים בפרויקטים הכי פורצי דרך שיש לנו. הצגנו את הפרויקטים בפני כאלף אורחים - עובדים, לקוחות, אנשי מדיה ואנליסטים. נתנו להם הזדמנות לחוות את הטכנולוגיה של רשת אופטית במהירות גבוהה, כמו גם פיתוחים של מיקרו־מקרנים, טלוויזיות בשלושה ממדים, אפליקציות לרשתות חברתיות ופתרונות רבים אחרים. האירוע הזה היה חדשני לא רק בגלל הטכנולוגיה שהוצגה בו, אלא גם בגלל התגובות שקיבלנו מהאורחים. לאף אחד ממתחרינו לא היה משהו דומה. הימים האלה חידשו את ההתלהבות בכל הנוגע לעבודה של החברה, וכך חיזקו את הביטחון בעתידה ובהצלחתה".

איך מאזנים בין השקעה בחדשנות לטווח ארוך ובין דרישות השוק בטווח הקצר?

"אני מסכים שיש מאזן מסוים בין השניים שצריך להגיע אליו, אך מובן שבתפקידי אני משוחד לכיוון ההתחייבות להשקעה לטווח הארוך. למזלי, גם מנכ"ל אלקטל־לוסנט משוחד, ורואה בחדשנות מפתח אלמנטרי באסטרטגיה. זה קריטי בתעשייה שלנו, שבה השינוי מהיר והלחץ התחרותי גדול. ההחלטה להפוך את החדשנות לחלק מהותי מהאסטרטגיה התקבלה אמנם לפני המשבר, אבל אני חושב שהיום היא מקבלת משנה תוקף. בסביבה העסקית הקיימת, אפילו יותר חיוני לחברה להשקיע בחדשנות ולנקוט עמדה חזקה במחקר, כך שהחברה תהיה ממוצבת טוב יותר, מצליחה יותר ובעלת פוטנציאל זינוק מול המתחרים, ברגע שהתנאים ייטיבו".

בשביל הרווח, בגלל האידיאולוגיה

החדשנות לפי קים היא, אם כן, קודם כל מנוע כלכלי. כשהחל לנהל את בל האג'נדה שלו היתה לא לייצר עוד רעיונות, אלא לייצר עוד רווחים. אם החברה רוצה לשרוד, הוא הבהיר לכולם, היא צריכה להיות יותר אגרסיבית ומכוונת מטרה - והמטרה היא השוק. לשם כך הוא הקים במעבדות קבוצה שעוסקת באינטגרציה טכנולוגית, ועוסקת בשיפור המתמיד של המכשירים הקיימים ופיתוח המצאות שנגזרות מעצם השימוש בטכנולוגיה הקיימת. כדי לוודא שהשיפור בקיים אינו בא על חשבון פיתוחים חדשניים, שאפיינו את בל כל שנותיה, הוא הקים גם קרן הון סיכון פנימית. היא עוסקת בטיפוח רעיונות שנראים לא רלבנטיים כרגע, אבל יכולים לשמש את החברה בעתיד. פעם בחצי שנה מוזמנים החוקרים להגיש רעיונות לפיתוח ומחקר, וקים הוא שמחליט אם לצאת לדרך. היד שלו על הברז אינה קלה: "נכון לעכשיו קיבלתי כ־150 הצעות ואישרתי פחות מעשר", הוא אומר. גם בהשקעה ברעיונות האלה השיקול הוא כלכלי: קים מעריך כי לכל פרויקט כזה יש פוטנציאל להרוויח פי שישה מסכום ההשקעה.

תעודת זהות ג'ונג קים נשיא מעבדות בל, זרוע המחקר והפיתוח של אלקטל-לוסנט. ב-98' מכר סטארט-אפ שלו במיליארד דולר ושילשל לכיסו מחצית מהתמורה לכתבה המלאה
ואולם קים טורח להדגיש שכסף אינו מניע אותו. כמי שכבר מכר סטארט־אפ אחד במיליארד דולר, היום הוא בביזנס בשביל הנשמה, לא בשביל הפרנסה. כתב המגזין "Fast Company" שהתלווה אליו בעבודה תיאר איך הוא מגיע למשרד קודח מחום ונובח שיעולים. "יש יותר מדי דברים לעשות", הסביר לו קים, והתפנה לפרוס את מקורות המוטיבציה שלו, את הדלק שמאפשר לו לעבוד קשה.

"יש אנשים בקרנות הגידור ובסקטור הפיננסי שעשו כל כך הרבה כסף, אך מה הם בעצם יצרו? איזה ערך? המטרה של החדשן היא להביא לאיזו השפעה חיובית על החברה שלו, על המדינה ועל עצמו", אמר. קים הוא מהגר שהגשים את החלום האמריקאי; המדינה שהוא מדבר עליה היא ארצות הברית, שנתנה לו את ההזדמנות. עכשיו הוא מבקש להחזיר: "איך אנחנו עומדים להתחרות בסין? איך אנחנו עומדים להתחרות מול העולם? ברור שאנחנו לא יכולים להתחרות עם מחיר כוח העבודה הנמוך, לכן אנחנו חייבים להתחרות בחדשנות".

למד לנהל בצוללת גרעינית

הרעב הזה הציל את קים לאורך כל חייו. הוא נולד בדרום קוריאה, ורק בגיל 14 היגר לארצות הברית עם אביו ואמו החורגת. הוא התגורר בדיור ציבורי במרילנד, לא ידע מילה באנגלית, לבש רק בגדים משומשים, העביר ימים על גבי ימים בלי לאכול. בגיל 16 אביו גירש אותו מהבית, ומורה רחב לב אסף את קים אל חיק משפחתו ונתן לו מיטה בביתו. אבל שינה היתה עבורו מצרך נדיר: אחרי בית הספר הוא שקד על שיעורי הבית, נמנם במשך שעתיים ואז הקיץ למשמרת הלילה בסופרמרקט שבו עבד - שבסופה חזר לבית הספר.

חרף תנאי הפתיחה, קים הצטיין במתמטיקה ומדעים ולמד מדעי המחשב והנדסת אלקטרוניקה באוניברסיטת ג'ונס הופקינס. כסטודנט הוא הצטרף לסטארט־אפ הראשון שלו, שהוקם בידי סטודנטים בקולג' - ואז עזב והתגייס לחיל הים האמריקאי, שם שימש קצין בצוללת גרעינית. כשהשתחרר המשיך ללימודי דוקטורט בהנדסה באוניברסיטת מרילנד, ובשנות התשעים פתח עסק לייעוץ טכנולוגי. גלגולי המקצוע הפכו את החברה הקטנה שלו לסטארט־אפ לייצור מכשיר תקשורת שמסייע בשידור קול ואותות דיגיטליים. כבר אז הוא האמין בכוחו לברוא חדשנות מוצלחת, ולצורך פיתוח המכשיר משכן את ביתו ולקח אשראי של 400 אלף דולר. זה היה הימור מוצלח: ב־1998 הוא מכר את החברה, "יורי סיסטמס", ללוסנט. תג המחיר: מיליארד דולר, כמחצית מהם נכנסו לכיסו.

כך נהפך קים למיליונר - ולעובד של לוסנט. החברה מיהרה לזהות את הכישרון ומינתה אותו לנשיא יחידת המחקר והפיתוח. קים סירב, והסביר שאין לו הניסיון המחקרי הנדרש. ב־2001, כדי לסגור את הפינה הזאת, הוא החל לעבוד באוניברסיטת מרילנד. בלוסנט לא ויתרו, וב־2005 קים הסכים להתמנות לנשיא מעבדות בל.

איך זה שדווקא הניסיון המחקרי הוא שהיה חסר לך, ולא הניסיון הניהולי?

"בשאלתך קיימת ההנחה שרכישת ידע טכנולוגי ורכישת ניסיון ניהולי הן שתי דיסציפלינות נפרדות, אבל אני מאמין שהמהלך האקדמי של לימודיי והעיסוק בטכנולוגיה בדרך העניקו לי כמה כישורים ותובנות שהם בעלי ערך דווקא בתפקידיי הניהוליים, ובזכותם הצלחתי. הרקע האקדמי שלי לימד אותי איך לשאול את השאלות הנכונות, איך לראות דברים בדרכים חדשות ושונות ואיך לעבוד בצוות עם אנשים שונים.

"למען האמת, בלימודים היתה התמקדות בניהול טכני ואף קיבלתי תואר בתחום. גם הניסיון הצבאי בחיל הים חיזק את כישורי הניהול שלי: למדתי המון על קבלת החלטות, שלרוב כללו בחינת אפשרויות פעולה ללא עודף זמן או ידע מספק על הסיטואציה. היום אנחנו מוצפים במידע רב, וקל מאוד להיקלע לקיפאון או לדחות קבלת החלטות לאור עומס המידע. לכן היכולת לקבל החלטה מהירה וחד־משמעית היא קריטית ויש עלות גבוהה לדחייה של קבלת החלטות".

ומהו האתגר הגדול ביותר למנהל כיום?

"כיזם אתה ניצב לפני אתגרים בכל אספקט של ניהול עסק, מפיתוח עסקי, דרך מכירות ועד בניית תקציב. עם זאת, אני חושב שהאתגר הגדול הוא לדעת מתי לסגור את הדלת על יוזמה אחת ולכוון מחדש את כל המאמצים לאחרת. זה לא פשוט כפי שזה נשמע. עם כמה שאנחנו מבינים שעלינו ללכת בכיוון חדש, יש לנו נטייה לרצות לשמר כמה קשרים עם מה שעשינו קודם, ואיננו יכולים ממש לראות את הדרך בבהירות, או שאנחנו מפחדים להתחייב עם כל האמצעים שלנו על תחום חדש. הנכונות להתנתק מניסיונות העבר והיכולת להקדיש את כל המאמץ לכיוון חדש הן ששירתו אותי הכי טוב ואפשרו לי להתגבר על כמה מהאתגרים הכי משמעותיים".

תגיות