אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איזה "חדשן לעת משבר" אתה? צילום: shutterstock

איזה "חדשן לעת משבר" אתה?

07.02.2009, 13:17 | נעה גרטי
אחרי שהחדשנות נהפכה למילה החמה בעולם הניהול, פורחת כעת הבת שלה: חדשנות בימי משבר. השאלה איך אפשר לשמור על התנופה היצירתית בתקופה של פיטורים ושאר קיצוצים מעסיקה מומחים לניהול, בעיקר אלה מהם העוסקים בחדשנות. כשג'ונג קים נשאל על הנושא, הוא הפנה בין השאר למאמר מכונן מבחינתו, שפורסם ב"ביזנס וויק" באמצע דצמבר תחת הכותרת "חדשנות, מיתון־סטייל".

מחברי המאמר - מומחי החדשנות סקוט ד' אנתוני, דיוויד ס' דיוקאנן וריצ'רד נ' פוסטר - התמקדו בלמצוא את הצד הטוב של המשבר. הוא כמו שריפה ביער, הם כותבים: זורע הרס רב, אבל מסלק את העצים המתים והשיחים הסבוכים שהגבילו את הצמיחה, מאפשר לקרני השמש לחדור ומותיר אדמה פורייה, מוכנה לצמיחה מחודשת. כשמסתכלים על זה כך, הם טוענים, כמעט כל חברה יכולה למצוא מה להפיק מהמשבר הזה.

את החברות שיכולות להרוויח, בטווח הארוך, מחלקים המחברים לשלושה סוגים. הראשון הוא החברות המשחרות לטרף - חברות חדשניות שנמצאות בשוליים וכעת יכולות לנצל את חולשת הענקים כדי להיכנס ללב השוק. חברות הקלינטק הן הדוגמה המובהקת לכך, והמחברים מציינים גם את בטר פלייס של שי אגסי כאחת מהן. לטענתם, גם ג'נרל אלקטריק האדירה יכולה לגזור קופון מהמצב, עם מכשיר האולטרה־סאונד המוזל שלה, המותאם למחירי מיתון.

הסוג השני הוא חברות חדשניות באופן סיסטמתי, כאלה שכבר השקיעו את רוב מרצן והונן בחדשנות. לפי המחברים, היום הן יכולות להגדיל את הפער מול המתחרות ולהכפיל את הרווחים. תאגידי ענק שניהלו נכון את החדשנות ולכן מרוויחים ממנה גם כיום הם, למשל, פרוקטר אנד גמבל, ג'ונסון אנד ג'ונסון, סיסקו ו־IBM. זה הזמן שבו עליהם להביט בפורטפוליו של הפרויקטים החדשניים שלהם ולראות אם יש להם מספיק יוזמות שיוציאו אותם מהמשבר, ועל הגז של מי מהם כדאי ללחוץ עכשיו.

החברות האחרות שיכולות להרוויח מחדשנות המשבר הן החברות ה"זורמות". הן צריכות לנצל את התנאים הנוכחיים כדי לשנות את קצב השוק - ולהתנקות. המשבר הוא הזדמנות טובה להיפטר ממוצרים, מותגים ופרויקטים שמתקרבים לתאריך התפוגה שלהם ורק מכבידים על החברה וההנהלה. רק כדאי לשים לב, מדגישים המחברים, לא להיפטר בדרך מיוזמות שמחביאות איזה פוטנציאל לרווח.

תגיות