אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
Headup: המידע מחפש אתכם צילום מסך: headup

Headup: המידע מחפש אתכם

חברת הסטארט-אפ הישראלית סמנטינט שחררה בשבוע שעבר תוסף לדפדפן פיירפוקס, המביא לגולשים מידע על מושגים המופיעים בדפי האינטרנט. איך זה עובד, והאם כדאי להתקין אותו?

08.02.2009, 18:04 | אסף גלעד
לאחר שנתיים של פעילות שחררה בשבוע שעבר חברת הסטארט-אפ הישראלית סמנטינט גרסה ראשונה לציבור הרחב של התוכנה שפיתחה - Headup. החברה, שבה השקיעו יוסי ורדי, ג'ף פולבר וסר רונלד כהן, היא אחת מחברות האינטרנט המסקרנות שפועלות בשנים האחרונות בנוף האינטרנט הישראלי, בעיקר בעקבות ההילה שנקשרה לה, ככזו המעסיקה מספר לא מבוטל של בוגרי 8200, שהצהירו כי בכוונתם לפתח מוצר מהפכני שיגרום למידע ברשת לבוא אלינו, במקום שאנחנו נעבוד בשביל הרשת.

יצאנו לבדוק את Headup, כדי לראות האם ההבטחה התממשה.

Headup מותקן כתוסף לדפדפן, ומביא לגולשים מידע על ערכים ושמות המופיעים בדפי האינטרנט. התוסף אמור להביא גם מידע מותאם אישית לגולש, בהתבסס על הרשת החברתית שלו. הדפדפן היחיד שניתן להפעיל בו את Headup כיום הוא פיירפוקס. בחברה אומרים שישיקו בקרוב גם גרסת אקספלורר שתכיל שילוב של התוכנה עם סרגל הכלים, וכן גרסת ספארי וכרום לאחר מכן. ההתקנה נעשית באמצעות התקנת תוסף לפיירפוקס, ונעשית לאחר התאמה אישית שבה מגדיר המשתמש לאילו רשתות חברתיות הוא שייך (Friendfeed, Facebook, Twitter), היכן נמצא קורא ה-RSS שלו ובאיזה שירות הוא משתמש לקריאת דוא"ל (Gmail, Yahoo mail).

(להורדת Headup)

 

מידע של Headup על הסרט "ואלס עם באשיר" מתוך העמוד של הבמאי ארי פולמן ב-IMDB, צילום מסך: headup מידע של Headup על הסרט "ואלס עם באשיר" מתוך העמוד של הבמאי ארי פולמן ב-IMDB | צילום מסך: headup מידע של Headup על הסרט "ואלס עם באשיר" מתוך העמוד של הבמאי ארי פולמן ב-IMDB, צילום מסך: headup

השימוש ב-Headup נעשה במקביל לשיטוט היומיומי בין אתרי האינטרנט. כשהגולש נתקל במילה המסקרנת אותו, או שהוא מעוניין לקבל עליה פרטים נוספים, הוא מקיש עליה בקליק ימני של העכבר. בתוך תפריט האפשרויות הסטנדרטי של הדפדפן מופיעה גם האפשרות לפתוח חלונית מיוחדת של Headup, שתספק הרחבה לגבי אותו המושג. למשל, תוך כדי שיטוט במאגר המידע על סרטי הקולנוע IMDB נתקלתי במילה Oscar, אותה סימנתי באמצעות קליק ימני. מיד נפתחה חלונית Headup שהציעה מספר אפשרויות: טקס פרסי האקדמיה או אוסקר וויילד. בחרתי באפשרות הראשונה.

החלונית מסדרת במהירות את כל המידע הרלוונטי לערך לפי לשוניות: סיכום, המגדיר במדויק מהו טקס פרסי האקדמיה מאז היווסדו; תמונות - אוסף של 20 תמונות, כולן מהפליקר, של טקס האוסקר הקודם; נושאים קשורים - כאן עמדה רשימה של טקסי אוסקר בריטיים, יפניים, טקס האקדמיה ה-71, ה-64, ה-69 ועוד רשימה ארוכה. כל אחד מהם הוא ערך בפני עצמו ב-Headup. לאחר מכן, לשונית המכילה את כל תוצאות החיפוש הרלוונטיות, באדיבות מנוע החיפוש של יאהו; מקבץ של 10 סרטוני וידיאו מהיוטיוב מתוך טקסי האוסקר השונים, שניתן לצפות בהם בחלונית ה Headup, ולבסוף, לשונית המציגה את מיטב הפוסטים האחרונים מתוך Yahoo news הדנים בטקס האוסקר המתקרב.

כל אותו הזמן לא יצאתי ולו רגע אחד מהדף אותו קראתי ב-IMDB, והמידע הוצג בחלונית מיוחדת שנפתחה בנפרד. מבט רחב יותר בדף האינטרנט מגלה כי סרטים מפורסמים, או שמות שחקנים מסומנים בקו מקווקו אדום. זוהי תוספת של תוכנת Headup שמציינת כי על כל אחד מהמונחים הללו יש מידע שניתן להציג. לחיצה על סימון של הסרט החדש של קלינט איסטווד, גראנד טורינו, מקפיצה למסך את בוקסת Headup שנותנת את סיכום הסרט, ריכוז הטריילירים, הביקורות, מידע על השחקנים, פוסטים של בלוגים והכל בלחיצת כפתור וללא צורך לעזוב את המסך. וכך הלאה ניתן לשוטט בין מונחים, שמות, כותרות.

ריבוי השירותים של יאהו - כמו Flickr, Yahoo news, ו-Yahoo search אינו מקרי. יאהו נמצאת במגמת פתיחה הולכת וגדלה של תכנים שלה לחברות סטארט-אפ, ומשתפת אותן בקטעים מתוכנות שכתבה ובאלגוריתמים שפיתחה, כדי לסייע להן להפעיל את המוצר שלהן ולקשור אותו ליישומים של יאהו.

האלמנט החברתי וההתאמה האישית עדיין חסרים

Headup, אם כן, משמשת ככלי נוח לסיכום מידע מרחבי הרשת בתוך ריבוע אחד קטנטן. אבל היכן כאן האלמנט החברתי, או האישי? בגרסה הנוכחית והראשונית, קשה למצוא כאן מידע אישי מלבד הזנת חשבונות טוויטר או פייסבוק בזמן ההתקנה. מרבית המידע נאסף בצורה יעילה מאתרי המידע הפופולריים ולא עובר מסננת כלשהי או התאמה להעדפות של הגולש. עם זאת, יש משהו מרתק בגלישה ברשתות החברתיות עם Headup. כניסה לדף החברים בפייסבוק תגלה לכם כי שמות כל החברים שלכם מסומנים בקו המקווקו שמוסיפה Headup לערכי שמות או כותרות המוכרות לה. העברת הסמן מעל לכל חבר תגלה מידע רב עליו, ופעמים רבות יהיה זה מידע חדש שכלל לא ידעתם על אותו חבר. תוכלו ללמוד בלחיצת כפתור על הספרים שהוא אוהב, על התמונות שהוא מחזיק במאגרים שונים ברשת (Flickr, Facebook), לאילו הופעות הלך לאחרונה או לאילו אירועים הוא מתכוון ללכת, ומהם הפוסטים האחרונים שכתב. נכון, בסופו של דבר זהו אינו מידע סודי והוא מצוי ברשת, בדרך כלל בחשבון הפייסבוק עצמו. אך בלחיצת כפתור אחת נפרש כל המידע הזה לפניכם, ומסכם בדרך כלל את מגוון המידע המצוי ממגוון אתרים - לא רק פייסבוק אלא גם Linkedin, למשל - על אותו אדם, אפילו אם אינכם מסומנים כחברים שלו באותה הרשת החברתית.

השימוש בתוכנה הבהיר שהיא נאמנה לחזון שהעמידה לעצמה סמנטינט עם הקמתה: להביא את כל המידע הרלוונטי לגולש באותו דף אינטרנט שבו הוא נמצא, מבלי שייאלץ לכתת את רגליו במנועי חיפוש. או בלשונם של אנשי סמנטינט - לגרום לגולש למצוא, ולא רק לחפש. החלונית שפותח Headup במהלך הגלישה היומיומית אינה מפריעה לגלישה, ובאותה המהירות והקומפקטיות שבה היא נפתחת, היא גם יכולה להיסגר.

אך התוכנה לא חפה מחסרונות. הגירסה היא בוסרית, ולמרות שהיא מצליחה להקיף ערכים ונושאים רבים, היא מתקשה בפרסנוליזציה. מרבית המידע שמופיע הינו גנרי ולא מותאם אישית להתנהגות של הגולש ברשת או לרשת החברתית שלו. מלבד זאת, כל מי שמחפש תמיכה בעברית, ימצא כאן ערך מועט. פיצ'ר נוסף שחסר הוא חיפוש. סמנטינט כל כך רוצה לבדל את עצמה מגוגל, עד שלא ניתן לבצע חיפוש מושגים בממשק התוכנה עצמו. נכון, כל סימון ערך על הדף מוביל ללשונית המציגה את כל ערכי החיפוש הרלוונטים לו מתוך מנוע החיפוש של יאהו, אך לא ניתן להקיש ידנית ערכים נוספים לחיפוש בממשק של התוכנה.

בכל זאת, משיחה עם מנהלי החברה נראה כי בסמנטינט מודעים לכך ועושים כיום מאמצים כבירים בכדי להגיע למודל אישי. בקרוב, הם מבטיחים, אפשר יהיה למשל להזמין כרטיסים להופעה של להקה אם פתאום נתקלים בה באמצע הרשת, או להזמין כרטיסים לסרט. את הכסף תעשה סמנטינט מגזירת הקופון על רכישות כאלה וכן האפשרות לשלם עבור סידור מידע מסחרי, כך שערכים מסוימים יובלטו בצורה מסחרית על פני ערכים רגילים בדרך שבה הם מוצגים למשתמשים.

תגיות

15 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

14.
מוצר מצויין
מדובר בחברה שלקחה על עצמה לפתח מוצר פורץ גבולות מכיוון שהוא מתיימר לפצח את אחד הנושאים המדוברים ביותר בעולם האינטרנט כיום - contextual web. לאחר תהליך התקנה קצר, נוכחתי לגלות שאכן בחברה הצליחו לעשות את שהגדירו לעצמם. התוסף אכן יודע לקבץ מידע ממקורות שונים עבור ערכים המופיעים באתרים אותם ביקרתי - ומכאן שבהם התעניינתי. במספר מקרים, התוסף אפילו הציג בפני מידע רלוונטי אותו בכלל לא חשבתי לחפש בעצמי - זוהי הצלחה מדהימה בעייני! זה נכון שיש עוד מה לשפר, במיוחד בכל הנוגע לסינון המידע המוצג. יחד עם זאת, קשה שלא להתלהב מחברה שככל הנראה נמצאת בדרכה לפיצוח אחד האתגרים הגדולים של עולם האינטרנט העכשווי. אז מה אם המוצר אינו מושלם? מישהו בכלל זוכר איך נראו התוצאות בגוגל כשהייתה בתחילת דרכה?
נועם , רעננה  |  10.02.09
13.
מקורב לורדי
כאחד שמכיר את יוסי ורדי אישית, יכול לספר לכםשהוא מדבר על החברה הזו כעל אחת ההשקעות היותר מעניינות שלו ברמה האסטרטגית הגאונים האלו עליהם מדובר נחשבים בקהילה הבינלאומית בתחום כפורצי דרך לכל דבר גם אם המוצר עדיין לא מושלם, החוכמה היא להסתכל 3 צעדים קדימה והעולם הולך לשם, והם מבחינה טכנולוגית עשו את זה...בעוד כל מי שמתעסק בתחום מבצע "מש-אפ" יזום ואונס 2-4 אתרים כדי שיביאו מידע משולב, הם ממש פתחו מנוע שיודע לקשר באופן עצמאי בין הדברים... לא לחינם אני שומע שיש כבר מגעים בינם לבין גוגל.... אל תתיאשו...תמשיכו לשפר את המוצר ותצחקו על כולם עם תמונת הצ'ק בעיתון...
בן  |  10.02.09
לכל התגובות