אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מניה בפינצטה: השפן של אנרג'ייזר התעייף צילום: גלעד קוולרציק

מניה בפינצטה: השפן של אנרג'ייזר התעייף

כשמנכ"ל יצרנית הסוללות לא חוזה צמיחה ברווחים ב־2009, מה יכולים האנליסטים לעשות?

09.02.2009, 09:37 | אילון ג'דה

זוכרים את השפן הוורוד עם התוף מהפרסומות בטלוויזיה? אותו שפן שהדגים לנו איך הסוללות של אנרג'ייזר (סימול: ENR) החזיקו מעמד הרבה אחרי שהסוללות של המתחרים שבקו חיים? ובכן, קבלו עדכון: כנראה שהשפן קצת התעייף לאחרונה.

 

אנרג'ייזר היא חברה ציבורית שנסחרת בניו יורק לפי שווי של 2.9 מיליארד דולר. עד שנת 2003 היא התמקדה בפעילות עיקרית אחת: ייצור ושיווק של סוללות לשימוש צרכני.

היא אמנם פיתחה קווי מוצרים משלימים סביב תעשיית הסוללות, כגון פנסים ואביזרי תאורה ניידת, אך לב לבו של העסק נותרו הסוללות. פעילות נאה זו מיצבה את החברה במקום השני - מבחינת היקף מכירות - בשוק הסוללות הביתיות (אחרי דורסל), ובמקום הראשון בתחום הסוללות הייעודיות (למכשירים אלקטרוניים כגון שעונים, צעצועים, מצלמות ועוד).

אך אליה וקוץ בה: פעילות הסוללות צומחת בשנים האחרונות בקצב אטי למדי ויש לכך שתי סיבות. האחת, מכשירים רבים משווקים כיום עם סוללה פנימית נטענת, והצרכן אינו נזקק לרכוש סוללות לשימוש שוטף; השנייה, יצרנים מהמזרח הרחוק מזנבים ביצרני הסוללות הממותגות, ותופסים נתח שוק עם סוללות פחות איכותיות והרבה פחות יקרות.

בהיותה ערה למגמות הללו החלה אנרג'ייזר לחפש פעילויות נוספות אשר יגוונו את עסקיה וירחיבו את אפשרויות הצמיחה. בשנת 2003 היא רכשה את Schick Wilkinson Sword, העוסקת בייצור סכיני גילוח. ודאי תתהו: מה הקשר בין סוללות למוצרי טיפוח? שאלה לגיטימית, אבל לא בטוח שיש בנמצא תשובה משכנעת.

הקשר היחיד שעליו אפשר לחשוב - וגם זה עם מידה של בדיחות הדעת - היא העובדה שסכיני גילוח וסוללות חולקים (לפחות בישראל) את אותו שטח מדף בשביל הגישה אל עמדת הקופה במרכול.

באוקטובר 2007 השלימה אנרג'ייזר רכישה נוספת, הפעם של חברת Playtex המייצרת קרמים לשיזוף, בקבוקים לתינוקות וטמפונים. לכאורה, עוד רכישה חסרת קשר עם קו המוצרים של החברה. תוצאת הרכישות היא חלוקה של אנרג'ייזר לשני מגזרי פעילות: מגזר הסוללות ומגזר מוצרי הטיפוח האישי (אשר כולל למעשה את כל מה שאינו סוללות).

אין ספק שהרכישות הללו הגדילו את נפח הפעילות של אנרג'ייזר. אם בשנת 2003 הסתכמו מכירותיה (מקו פעילות יחיד, הסוללות) בכ־1.7 מיליארד דולר, את שנת 2008 היא סיימה עם מכירות של 4.3 מיליארד דולר. עם זאת, הרווח הנקי נשחק באותן שנים, ובשנת 2008 הגיע שיעורו ל־7.6% מהמכירות (כ־330 מיליון דולר) - השיעור הנמוך ביותר משנת 2003.

לגבי שנת 2009 סיפקה אנרג'ייזר תחזית לא אופטימית, וגם זה בלשון המעטה. המנכ"ל וורד קליין מנה בדו"חות שפורסמו לפני כמה ימים את הגורמים שיפגעו בחברה בשנה הקרובה ובהם המיתון, עליית המחירים של חומרי הגלם, עלויות המיזוג עם Playtex והדולר המתחזק. כל אלה יקשו על החברה לעמוד ב־2009 ביעד צמיחה של 10% ברווח הנקי.

המנכ"ל קליין הרחיק לכת ואמר כי בתנאים הנוכחיים הוא מתקשה לחזות צמיחה כלשהי ברווחי החברה. האנליסטים הבינו את הרמז והנמיכו את הרווח החזוי ל־2009 ב־1.5% לעומת הרווח שנרשם ב־2008. נראה כי בשנה הקרובה ייאלץ השפן האנרגטי לעסוק ב"מילוי מצברים" ובמחשבה מחודשת על המשך דרכו.

הכותב הוא שותף מנהל בקרן Advantage. האמור אינו בגדר ייעוץ השקעות

תגיות