אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אינסייט - נציגת הירוקים של הונדה

אינסייט - נציגת הירוקים של הונדה

אחרי שנים של מכירות מאכזבות לדגם ההיברידי של סיוויק, הונדה משיקה דגם חדש לחלוטין שנועד לתת פייט לפריוס של טויוטה. עם התנהגות כביש טובה אבל קצת מחסור בכוח, השאלה הגדולה היא מחירה בישראל

09.02.2009, 08:43 | תומר הדר

שני מהנדסים יפנים ממתינים באוהל קבלת הפנים של חברת הונדה שבפאתי ולנסיה. הגבוה דובר יפנית, הנמוך מתרגם. "יצא לנו פריוס", מסביר הגבוה בסבר פנים חמור. "מר יונוגוצ'י סאן, עוזר מנהל הפרויקט הנכבד, אומר שהאינסייט החדשה כלל אינה דומה למתחרות ושהיא מעוצבת בצורה ייחודית", מתרגם הנמוך. "הלקוחות רצו מכונית שנראית ייחודית ולא כמו סיוויק", ממשיך הגבוה. "לקוחותינו היו מאוד מרוצים מהסיוויק ההיברידית. עכשיו החלטנו להרחיב עוד את קשת הדגמים בדגם נוסף, בעל מראה מעט מיוחד יותר, שאינו דומה כלל לטויוטה פריוס", מתרגם הנמוך. ההשקה מתחילה.

הדגם הזה חדש אבל השם, אינסייט, כבר שימש את הונדה בדגם אחר שהוצג לציבור בשנת 2000. אינסייט ההיא היתה פלא עיצובי: עגלגלה ואווירודינמית. היא נמכרה בעולם עד שנת 2006. במקביל השיקה הונדה גרסה היברידית של סיוויק, עם מנוע בנזין בנפח 1.3 ליטרים ומנוע עזר חשמלי.

ירוק מוחצן

וכאן היה טמון שורש הבעיה. בעוד טויוטה פריוס המתחרה קיבלה עיצוב ייחודי, כזה שהבהיר לכולם בכביש שמדובר במכונית היברידית, סיוויק ההיברידית היתה דומה מאוד למקורית: ההבדל היחיד היה חישוקי גלגל חדשים ולוחית "הייבריד" קטנה מאחור. טוב לחובבי סביבה צנועים, גרוע מאוד למכירות: בשנת 2008 נמכרו בארצות הברית 31,297 הונדה סיוויק היברידיות - לעומת 158,884 טויוטה פריוס.

בפני אנשי הונדה עמדו שתי אפשרויות: להמשיך לפתח את סיוויק ההיברידית או להציג דגם שאמנם מתבסס על מכלולים קיימים של הונדה אבל כזה שעיצובו החיצוני יבהיר לעולם שמדובר בדגם חדש לחלוטין. וזה האינסייט (תובנה) האמיתי שעומד מאחורי הבחירה של הונדה, שהולידה את הדגם הזה.

סביבת הנהג אינה הרפתקנית במיוחד, בשונה מהפריוס סביבת הנהג אינה הרפתקנית במיוחד, בשונה מהפריוס סביבת הנהג אינה הרפתקנית במיוחד, בשונה מהפריוס

מבחוץ אינסייט דומה למכונית התצוגה הונדה FCK קלאריטי, שהוצגה לפני שנתיים: מרכב חמש דלתות, חלון קדמי משופע בחדות וכמובן חזית שמעוצבת כך שלא תיראה כמו דגמי הונדה האחרים, אך תרמוז על השתייכותה למותג הונדה. התוצאה הסופית, מה לעשות, מזכירה יותר מכל את טויוטה פריוס. ההבדלים העיקריים, לפי יונוגוצ'י, מסתתרים מתחת למעטפת החיצונית. השלדה, לדוגמה, ייחודית לאינסייט. החלק הקדמי של המכונית וחלקו התחתון של מנוע הבנזין מבוססים על אלה של הונדה ג'אז, אך ראש המנוע ומערכת ההזרקה שונים. גם החלק האחורי, כולל המתלה האחורי, ייחודי לדגם זה.

מערכת ההנעה שונה מזו של סיוויק ההיברידית, וגם מערכת ההנעה החשמלית, שמפיקה עשרה כוחות סוס, שונה ממנה. הסוללה החשמלית למשל קלה ב־29% מזו של סיוויק ההיברידית וממוקמת באזור תא המטען, בניגוד לזו של סיוויק, שנמצאת מאחורי המושב האחורי. תיבת ההילוכים זהה לזו של סיוויק, אך אנשי הונדה מתעקשים שיחסי ההעברה שלה חסכוניים יותר. יש גם כפתור ECON קטן בצבע ירוק שמשנה בלחיצת כפתור את ניהול המנוע: לחיצה קלה עליו מפחיתה בכוח המנוע אבל מעבירה אותו למוד חסכוני יותר. החיסכון אמור להתבטא גם במחיר. יונוגוצ'י טוען שאינסייט אמורה להיות זולה יותר מהסיוויק ההיברידית.

הדבר הראשון שמבחינים בו כשמתיישבים באינסייט הוא שמדובר במכונית לא גדולה. אורכה 4,395 ס"מ, משהו בין הונדה ג'אז לסיוויק. שלא כמו פריוס, תא הנהג של אינסייט אינו הרפתקני במיוחד. אין כאן מסכי ענק או ידיות הילוכים מוזרות. איכות הגימור אינה אחידה: הפלסטיקים מתחת לקו מותני הנהג נראים כאילו נלקחו מגרסת השכרה זולה, ואילו לוח המחוונים נראה כאילו נלקח מגרסת פאר. תא הנוסעים צר וקצת צפוף, והנוסעים מאחור יסבלו ממחסור במקום לראש. בנסיעה אינסייט מתקשה להפתיע. בכל עצירה מנוע הבנזין נכבה, כמצופה מהיברידית, אבל בשונה מפריוס אין אפשרות לנסוע בכוח המנוע החשמלי בלבד.

98 כוחות הסוס של אינסייט מתקשים לעתים להתמודד עם משקלה, ועקיפות בכביש בין־עירוני מצריכות תכנון. במהירויות נמוכות צמד המנועים פועלים בשקט, אך מתחילים להרעיש כשדוושת הגז נלחצת בחוזקה. ההתנהגות זוכה לציון לשבח: המתלים כוילו לטעמו של הלקוח האירופי, כך שאינסייט מפגינה התנהגות חדה אך מעט קופצנית.

כמה עולה להיות ירוק?

בסיום נסיעת המבחן אינסייט מוחזרת לשני היפנים. "אריגטו", מסנן הגבוה ביפנית. "אנחנו מאוד שמחים שבחנת את המכונית שלנו ומקווים שתהיה לך טיסה טובה הביתה ודרישת שלום לאישה", מתרגם הנמוך. אני נשאר עם סימן שאלה. ניכר שאנשי הונדה הצליחו לייצר היברידית עממית טובה. המערכת ההיברידית אמנם מעט מחוספסת וגם תא הנוסעים אינו מהאיכותיים בקטגוריה, אך אלה זוטות שאפשר לסלוח עליהן כדי לקבל היברידית במחיר עממי. הבעיה היא שאנשי מאיר, יבואנית הונדה, עדיין אינם יכולים להעריך את מחירה העתידי של אינסייט בישראל. אם יהיה המחיר נמוך מזה של פריוס וסיוויק ההיברידית - מדובר בקנייה טובה. אם מחירה יהיה שווה לשני הדגמים האלה, לאינסייט צפויה תחרות קשה מאוד על פלח שוק מצומצם מלכתחילה.

הונדה אינסייט

 

מנוע: בנזין+חשמלי, נפח 1,339 סמ"ק, הספק מרבי 98 כ"ס, מומנט מרבי 12.3 קג"מ

ביצועים: מהירות סופית 186 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־26 שניות

צריכת דלק: 22.7 ק"מ לליטר (נתוני יצרן)

בטיחות: 6 כריות אוויר, ABS, בקרת יציבות אלקטרונית. טרם נבחנה במבחן ריסוק פומבי

תגיות