אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עתירה לביטול מכרז הכרטוס החדש של הרכבת צילום: אוראל כהן

עתירה לביטול מכרז הכרטוס החדש של הרכבת

חברת גירית סלדון טוענת כי הזוכה, חברת אמן, לא עמדה בתנאי הסף של המכרז הנוגע לעמידה בתנאי איתנות פיננסית והגישה הצעה תכסיסנית. חברת האם אמנת בתגובה:"אמנת פעלה וזכתה במכרז בהתאם לחוק המכרזים ועל פי כל דין"

09.02.2009, 11:13 | איתי הר-אור וגיא מי-טל
חברת גירית סלדון מערכות בע"מ עתרה לבית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב בבקשה לבטל את המכרז הבינלאומי שפרסמה רכבת ישראל ביום 27.11.2006, שעניינו הקמת מערכת כרטוס חכמה לרכבת. המכרז, ששוויו נאמד ב-35 מיליון אירו, הוא להפעלת מערכת מתקדמת, המבוססת על כרטיסים מגנטים וכרטיסים חכמים, שאמורה להחליף את המערכת הקיימת כיום, ושתותקן ב-66 תחנותיה. גירית סלדון, העוסקת במערכות מחשוב, ושהצעתה דורגה במקום השלישי, עתרה נגד ועדת המכרזים של רכבת ישראל, נגד חברת אמן - ארגון מדעי ניהול יועצים בע"מ שהצעתה זכתה במכרז, ונגד חברת Elsag spa, שדורגה במקום השני.

יחד עם עתירתה, שהוגשה באמצעות עוה"ד אייל בליזובסקי, ניר רשף ואסף אורן ממשרד לוי, מי-דן ושות', הגישה גירית סלדון לבית המשפט בקשה דחופה למתן צו ביניים במעמד צד אחד, נגד זכייתה של אמן, בטענה כי הצו חיוני ביותר והכרחי כדי לשמר את המצב הקיים, שכן אם לא יינתן הצו, "קיים חשש כבד כי המשיבות תנסנה ליצור עובדות בשטח".

לטענת גירית סלדון, הצעת אמן לא עמדה בתנאי הסף של המכרז הנוגע לעמידה בתנאי האיתנות הפיננסית של המציעה. על פי תנאי המכרז, מציע שלא עומד בכוחות עצמו בתנאי האיתנות הפיננסית, יכול להסתמך על חברה שולטת לצורך כך, בתנאי שיצרף להצעתו ערבות של החברה השולטת. אלא שלטענת גירית סלדון, ערבות "חברת האם" של אמן, אמנת, שצירפה אמן להצעתה, לא נחתמה בידי אמנת אלא בידי אמן עצמה, ובכך לא התקיים תנאי הסף למכרז. לטענת גירית סלדון, "הצעת אמן פסולה, בשל העובדה שכשלה להגיש עם הצעתה ערבות חברת אם המעידה על התחייבות חברת האם שלה לערוב להתחייבויותיה. מדובר בתנאי סף בו לא עמדה אמן ובפגם שאינו ניתן לריפוי".

גירית סלדון טוענת כי נפל פגם חמור נוסף בהצעת אמן, וכי הצעתה נגועה בתכסיסנות אסורה ופסולה. גירית סלדון מצביעה על כך, שהצעת אמן הייתה נמוכה מאומדן המכרז ב-11.5 מיליון יורו, ולפיכך מדובר בהצעת הפסד שאמן צפויה להפסיד בגינה בין 50 ל-60 מיליון שקל. לטענת גירית סלדון, הפער העצום בין הצעת אמן לאומדן, מעלה חשש כי אמן טעתה בהצעתה, לא הבינה אותה כראוי או כי הגישה הצעה תכסיסנית. גירית סלדון אף טוענת, כי הבירור שנעשה לאמן עקב הצעתה הנמוכה משמעותית, "נעשה באופן פגום ומגמתי תוך שוועדת המכרזים מתעלמת מהפגמים בהצעה ומהתכסיסנות והסטת המחירים בה נקטה אמן". בין היתר, טוענת גירית סלדון, כי "משום מה, באופן תמוה ביותר ובלתי תקין בעליל, לא נערך פרוטוקול לשימוע שנערך לאמן, וכי לא ניתן לדעת כיצד אמן מתכוונת לעמוד במחיר הנמוך באופן בלתי סביר שהציעה". לטענת גירית סלדון בעתירתה, "אמן נקטה בטקטיקה פסולה של הצעת מחירים נמוכים משמעותית בסעיפים אחדים ומחירים גבוהים משמעותית בסעיפים אחרים, וכי זהו מקרה מובהק של הסטת מחירים אסורה ותכסיסנות פסולה, המחייב את פסילת ההצעה".

חברת אמנת מסרה בתגובה כי "קבוצת אמנת פעלה וזכתה במכרז הכרטוס החכם של רכבת ישראל בהתאם לחוק המכרזים ועל פי כל דין. כל טענה אחרת, אם קיימת, תלובן בתוך כותלי בית המשפט". רכבת ישראל טרם העבירה את תגובתה.

תגיות