אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יש מי שנהנה מהבעיות של תעשיית הרכב בארה"ב צילום: רחל לרנר

יש מי שנהנה מהבעיות של תעשיית הרכב בארה"ב

הצרכן האמריקאי מהדק את החגורה, ממשיך להשתמש במכוניתו הישנה ופוקד יותר את המוסכים. הנהנה העיקרי: מגזר חלקי החילוף

26.02.2009, 11:07 | אליאב קמחין

תעשיית הרכב היא אחת הנפגעות העיקריות מהמשבר שפוקד את ארה"ב. נתוני המכירות לחודש ינואר הראו צניחה של 21% במכירות שלוש הגדולות (פורד, ג'נרל מוטורס וקרייזלר), לקצב שנתי של 9.6 מליון רכבים - בדומה לנתוני המכירות של 1980.

תעשיית הרכב האמריקאית עומדת על סף פשיטת רגל בגלל הרבה סיבות, אך העיקרית שבהם היא הירידה בכוח הקניה של הצרכנים והצמצום הדרסטי בצריכה הפרטית. במצב בו מאות אלפי אזרחים מפוטרים מדי חודש, ערך הנכסים ממשיך להישחק והבנקים לא מעניקים אשראי ללקוחות, הצריכה הפרטית בארה"ב נופלת ושיעור החסכון עולה.

פועל יוצא של מצב זה הוא שהצרכן האמריקאי מהדק את החגורה ובין השאר הוא ממשיך להשתמש במכוניתו הישנה במקום להחליפה בחדשה. מאחר ורכבים משומשים דורשים תחזוקה (טיפולים ותיקונים) לעתים קרובות יותר מרכבים חדשים, עולה הדרישה לשרותי מוסך שונים. מכאן, שמגזר ההשקעות שנהנה מהנפילה במכירת מכוניות חדשות בארה"ב הוא מגזר חלקי החילוף והשרותים לרכב.

בחודשים האחרונים נהנות מניות מגזר חלקי החילוף והמכוניות המשומשות מעליה בביקושים ומצבירת מומנטום חיובי שבולט על רקע הירידות במדדים. ישנם 30 חברות הנסחרות בוול סטריט, והיום נציג את הגדולה שבהם: AutoZone Inc. (AZO).

אוטוזון מפעילה כ-4,000 חנויות בארה"ב, פורטו ריקו ומקסיקו ובהם היא מוכרת ומפיצה חלקי חילוף למכוניות ומשאיות, כולל מכירות לרשתות מוסכים. מגוון המוצרים הנמכר הוא עצום החל בנוזל לניקוי שמשות ועד למנועים, מערכות גיר וחשמל. החברה מוכרת גם מוצרים ואביזרים נלווים לרכב.

החברה נסחרת בשווי שוק של 8.4 מיליארד דולר, וצפויה להרוויח השנה 10.84 דולר למניה, מה שיוצר לה מכפיל רווח של 13.4. מכפיל הרווח בחמש השנים האחרונות נע בין 8 ל-15. מחזור המכירות השנתי הוא כ-6.5 מיליארד דולר והחברה מרוויחה מדי שנה כ-640 מיליון דולר.

נקודה פחות חיובית היא יחס החוב למאזן שנושאת החברה. החברה מממנת מאזן של 4.8 מיליארד דולר מהון עצמי של 400 מיליון דולר בלבד - נושא לדאגה בעולם בו הנגישות למימון חיצוני כמעט ולא קיימת. לזכות החברה ייאמר שעל מנת לתפעל רשת כה רחבה אין מנוס משימוש במינוף והתוצאות הכספיות של החברה מהשנים האחרונות מראות של-AZO תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת ואין לה קושי לשרת את החוב.

לפני 3 חודשים אושרה בדירקטוריון החברה תוכנית לרכישה חוזרת של מניות בהיקף 830 מיליון דולר. מניית AZO עלתה מתחילת השנה ב-4.4% ובשנת 2008 רשמה עליה של 16.3% ובכך היכתה כמובן את המדדים בוול סטריט. לחברה יש מספר רשתות מתחרות ובהם Advance Auto Parts -  AAP ו-O'Reilly - ORLY.

הכותב הוא סמנכ"ל מחקר כוון בית השקעות.

*אין מדובר בייעוץ.

תגיות