אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אריה רייכרט: "החברות בשוק המעגלים המודפסים צריכות להתמזג לחברה אחת" צילום: עמית שעל

אריה רייכרט: "החברות בשוק המעגלים המודפסים צריכות להתמזג לחברה אחת"

תעשיית המעגלים המודפסים המקומית, המגלגלת 90 מיליון דולר בשנה, מתקשה להתחרות ביצרניות מהמזרח הרחוק. מנכ"ל אלטק, אחת משלוש החברות הפועלות בענף, טוען כי רק מיזוג משולש יציל את המצב

01.03.2009, 08:20 | תומר קורנפלד

אחת הטכנולוגיות המקומיות הנפגעות במיוחד מהמיתון העולמי היא תעשיית המעגלים המודפסים. מבחינה עולמית, תעשיית המעגלים המודפסים מגלגלת כ־50 מיליארד דולר לשנה, כאשר בישראל מדובר בכ־90 מיליון דולר בשנה.

בשנים האחרונות נאלצת התעשייה המקומית, הנשלטת על ידי שלוש חברות ציבוריות - אלטק, פי.סי.בי טכנולוגיות ומלתא - להתמודד עם תחרות קשה מתמיד מול היצרניות מהמזרח. שלוש החברות, המספקות יחדיו כשליש מצריכת השוק המקומי (60 מיליון דולר), כשהיתרה (30 מיליון דולר) מיוצאת לחו"ל, מתקשות למצוא בשוק העולמי יתרון יחסי למרות היקפו הגדול.

היצרניות במדינות המזרח, ובראשן סין, מגדילות מדי שנה את נתח השוק שלהן בתחום זה, שכן הן מציעות יתרונות בולטים, בראשם כוח עבודה זול. מסיבה זו בחרו בתעשייה הישראלית לפנות בעיקר לאחת הנישות בתעשייה, מוצרים עם טכנולוגיה מורכבת יותר.

אריה רייכרט מנכ"ל אלטק , צילום: עמית שעל אריה רייכרט מנכ"ל אלטק | צילום: עמית שעל אריה רייכרט מנכ"ל אלטק , צילום: עמית שעל

בראיון ל"כלכליסט" אומר אריה רייכרט, מנכ"ל חברת אלטק, כי הפתרון למצב התעשייה המקומית טמון במיזוג הכוחות לחברה אחת גדולה. לטענתו, דווקא בתקופה הנוכחית התעשייה המקומית צריכה לשלב זרועות כדי להתמודד עם התחרות הגוברת מהמזרח.

רייכרט מכיר את השוק היטב. הוא החל את דרכו באלטק ובתעשיית המעגלים המודפסים בשנת 1984 כסמנכ"ל הכספים של החברה. בשנת 1991 מונה למנכ"ל ובשנת 1997 הוביל את החברה להנפקה בבורסת נאסד"ק.

מדוע לאחד כוחות בענף דווקא עכשיו?

"אני מאמין ברעיון של איחוד כוחות כבר הרבה שנים. כבר בסוף 2002 נעשה ניסיון לבצע מיזוג של שלוש החברות בשוק. נעשו כמה בדיקות והתנהל משא ומתן, אולם בסופו של דבר הוא לא הבשיל לידי מיזוג. הרעיון הבסיסי של ההסכם היה שמשלושה מפעלים יישארו רק שניים, אחד בצפון ואחד במרכז".

מה היתרונות של מיזוג שכזה?

"חברה גדולה ממוזגת יכולה לאתר נישות בתחום המעגלים המודפסים ולהתמחות בהן. דרך ההתמחות ניתן להשיג יתרון לגודל. הבעיה הקיימת בתעשיית המעגלים המודפסים היא ההוצאות הקבועות הגבוהות, ששוחקות את הרווחיות. הלוגיקה של האיחוד היא פשוטה: נוכל לקנות מפעלים המתמחים בנישה מסוימת בארצות הברית, ולהביא עבודה משם לארץ. יש לנו אפשרות לבנות ציר של חברות הנמצאות בטופ של נישה מסוימת ולהוביל אותה. אין טעם להיות 8% מהנישה, כפי שהמצב היום, אלא להיות לידר אמיתי - לתפוס נישות נוספות ולהתרחב".

לתפוס נישה

לאורך השנים התחרות ביצרניות מהמזרח תמיד היוותה מכשול עבור היצרניות המקומיות. לאחר התפוצצות הבועה בשנת 2000 קיבלו באלטק החלטה אסטרטגית שלא לנסות ולהתחרות בסינים, אלא להתרחק מהם כמה שיותר. אלטק פועלת כיום בנישה הנקראת מעגלים גמישים־קשיחים (ראו הרחבה), המגלגלת כ־7 מיליארד דולר ומהווה 15% מהשוק העולמי של המעגלים המודפים.

בתחום המעגלים הקשיחים אוחזת אלטק בנתח שוק של 10%, כאשר השוק הפוטנציאלי עבורה מוערך בכ־250 עד 300 מיליון דולר (1% מהשוק הכולל של המעגלים המודפסים). את המוצרים בנישה הזו צורכים גופים בתחום התעופה ובתחום התעשיות הביטחוניות וחברות בתחום הרפואי.

"מסקרים שהזמנו אנו יודעים שאלטק נמנית עם חמש החברות הגדולות במערב בתחום הזה", אומר רייכרט. "מצד אחד אמנם זה לא שוק גדול מאוד, אבל דווקא עובדה זו מביאה לכך שהשחקנים הגדולים לא יתייחסו אליו ומצב זה מגן עלינו מתחרות במזרח".

הייצור עבר למזרח

השנים האחרונות, שנות גאות בשווקים, עשו את שלהן ושיפרו את מצב התעשייה, אולם הטכנולוגיה המשיכה לנדוד לסין שהיום מובילה את התחום. "בשנת 2000 הסתכמו מכירותיה של סין בפחות ממיליארד דולר, והיום היא מוכרת מוצרים ביותר מ־15 מיליארד דולר. בשנים האחרונות נחתכה כל התעשייה באירופה ובארה"ב בחצי, והכל עבר לייצור במזרח הרחוק".

באלטק הבינו כי הם לא יוכלו לבסס את צמיחת החברה על השוק המקומי, והצעד הבא היה לצאת מגבולות ישראל לכיוון השוק העולמי. בשנת 2002 רכשה אלטק את חברת קובטרוניק הגרמנית ובאמצעותה הקימה רשת הפצה בארה"ב. בשנת 2007 הסתכמו מכירותיה של אלטק מחוץ לישראל (בעיקר באירופה) ב־19 מיליון דולר שהם כמחצית מהכנסותיה.

אולם דווקא אז, כאשר נראה היה שצמיחתה של אלטק מבוססת, החלו הצרות. בראשית 2008 החל השקל להתחזק מול הדולר ופגע קשות ברווחיות של החברה. "כששער הדולר עמד על 4.40 שקלים, החברה הרוויחה יפה. אבל עם מצב שבו המטבע ירד ל־3.20 שקלים לדולר התקשינו להתמודד. רוב ההכנסות שלנו מתקבלות בדולרים, כולל מהשוק המקומי. מצד שני, יש לנו לא מעט תשומות שהן בשקלים - בעיקר שכר לעובדים".

ברבעון השלישי הצליחה אלטק לאזן את שורת הרווח. השער הממוצע עמד על 3.5 שקלים לדולר ובחברה היו מרוצים, אבל אז קרס בנק ההשקעות ליהמן ברדרס וטרף את הקלפים. היום נסחרת אלטק לפי שווי של 6.6 מיליון דולר לאחר שבשנה האחרונה איבדה מנייתה 63% משווייה.

"העולם עמד מלכת. היום כל אחד בוחן את מה שהוא עושה שבע פעמים, וכך גם אנחנו עשינו. חווינו ירידה בביקושים ולכן צמצמנו את המלאי. לא ראינו אצל הלקוחות ביטולי פרויקטים, כי מדובר בתעשייה יציבה, אולם היו חברות שנמנעו מלהזמין מוצרים".

עד מתי להערכתך המשבר יימשך?

"אני אופטימי. אני חושב שכבר בחודשים הקרובים נראה התאוששות".

מנשה אהרוני, מנכ"ל פי.סי.בי, מסר בתגובה כי "למיזוג שכזה יש יתרונות וחסרונות, צריך לשבת ולבדוק את הדברים לעומק בצורה רצינית". ממלתא לא נמסרה תגובה.

קצת הסברים

מעגלים מודפסים: הלוח שעליו מונחים הרכיבים האלקטרוניים, המהווים למעשה את "המוח" מאחורי מגוון גדול של מוצרים.

מעגלים גמישים-קשיחים: מעגלים מודפסים הנמצאים במוצרים שבהם יש צורך בטכנולוגיה שתתאים לתנועה. תפקידם של המעגלים הגמישים־קשיחים הוא לגרום לכך שאמינותם של המעגלים לא תיפגע.

תגיות