אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כמו לצאת לבילוי בקניון צילום: מיכאל יעקובסון cc-by-sa

כמו לצאת לבילוי בקניון

איך זה שוואלה, אחד האתרים הפרימיטיביים ביותר בארץ שמסרב לציית לכל כללי הרשת, הוא גם האתר הישראלי הכי פופולרי?

01.03.2009, 15:02 | דורה קישינבסקי

הבלוגר עידו קינן פרסם בשבוע שעבר שפורטל וואלה ישיק השנה עדכונים ב־RSS. הטכנולוגיה הפשוטה הזו החלה להופיע ברשת בתחילת העשור. בשלוש השנים האחרונות אפשר למצוא אותה בכל בלוג, פורטל חדשות ואתר שמכבד את עצמו. כל אתר - חוץ מוואלה, אחד האתרים המצליחים בהיסטוריה של הרשת המקומית, שכרגע נמצא במקום השני בפופולריות לפי סקר TIM (רק גוגל עוקף אותו).

עזבו RSS. בוואלה חסר דבר הרבה יותר בסיסי: קישורים. כשמבקרת המוזיקה של וואלה רוצה לקשר לקליפ החדש של לילי אלן, היא לא יכולה לסמן את שם השיר בביקורת ולהדביק לו היפר־קישור; היא יכולה רק להוסיף בתחתית המקטע מסגרת ובה "קישורים חיצוניים". זו כבר לא עצלות של מתכנתים. זו נכות טכנולוגית של ממש, שמדהימה בזרות שלה לרוח התקופה ולציפיות של הגולש הסביר. "וואלה לא מוביל", אמר לאחרונה בראיון ארז פילוסוף, אחד ממייסדי וואלה, "אין בו בכלל חדשנות".

   

לכך אפשר להוסיף את העיצוב המיושן, שלא שונה באופן דרסטי בשנים האחרונות, מלבד שתי גרסאות חלופיות אופציונליות לדף הראשי ("Now" ו־"My"), שכנראה נועדו לפייס את הגולשים שלא מסוגלים להתמודד עם הרטרו. מקור הפרימיטיביות העיקשת של וואלה הוא לא סוד. האתר מנהל מדיניות של התבצרות, נוסח "האינטרנט הנפרד" שניהלה AOL בארצות הברית בתחילת שנות התשעים. נדמה לפעמים שמבחינת וואלה, אתרים אחרים הם האויב. הגולשים צריכים לבלות את כל זמן הגלישה שלהם בתוך וואלה, כשהם עוברים מהחדשות לבידור, למפות ולאימייל, בלי לחפש מידע ותוספות בשום מקום אחר באינטרנט.

אתר וואלה. מתברר שהישראלי אוהב להיות ב(אתר) הבית, צילום מסך: walla.co.il אתר וואלה. מתברר שהישראלי אוהב להיות ב(אתר) הבית | צילום מסך: walla.co.il אתר וואלה. מתברר שהישראלי אוהב להיות ב(אתר) הבית, צילום מסך: walla.co.il

השאלה האמיתית היא למה העסק עובד. איך זה שאתר שמפר את כל עצות החוכמה הרגילות של המומחים האינטרנטיים הוא עדיין אחד המצליחים בישראל, עם 750 אלף מבקרים ביום, לפי נתוני גוגל טרנדס. אתרים מרכזיים בארצות הברית ובאירופה לא היו מרשים לעצמם להיראות כמו נוסע בזמן מ־1999

ולהתעלם כמעט לחלוטין מרוח הווב 2.0. אבל נראה כי הגולש הישראלי לא דומה לאחיו בחו"ל, ולא תמיד מתנהג כמו שמומחי האינטרנט מדמיינים. לא חשוב לו שהאתר שלו יהיה מתקדם, חדשני או אפילו נוח. הוא לא נעלב מכך שוואלה שואף להיות כל עולמו.

מבחינת התכנים והשירותים, הישראלי מוכן להסתפק באתר שאינו מצטיין כמעט בשום תחום, אבל מספק קצת מהכל. וואלה הוא הקניון שלו, שמציע לו קמצוץ חדשות, קצת בידור, רכילות, סקס, קניות וטלוויזיה. נכון שיש עולם שלם בחוץ לסייר בו - אבל למי יש כוח?

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
התשובה פשוטה.
בוואלה יודעים שהחוקים נועדו להשבר. בזמן ש-NRG מתאמץ בכל הכח למלא אחר כל החוקים הנכונים ועדיין כושל, בזמן ש-ynet מוציאים הון על מעצבים ושדרוגים, וואלה יודעים מה חשוב. וואלה נטען מהר, ברור ופשוט לניווט (יחסית, ומה שלא - התרגלנו), וקולע בול לפרומט מבחינת תכנים והגשה. וכאן המקום לכל הקלישאות - לא מחליפם סוס מנצח וכו' האם זה יחזיק לנצח? כנראה שלא. ynet נושף בעורף כבר הרבה זמן. אבל שמרנות הוכיחה את עצמה לא פעם, כנראה שגם במקרה הזה. ואל תשכחו שעם כל החדשנות של גוגל - מיקרוספוט עדיין גדולה ממנה עם כל הטעויות של השנים האחרונות.
אדם , תל אביב  |  01.03.09
2.
...
אנשים כנראה מפחדים מעודף המידע ששורר שם בחוץ אז אם וואלה מספקים להם כתבה על תוכנית טלוויזיה זו או אחרת ועוד כתבה על אלבום פופולרי כלשהו הם לא מרגישים צורך לקרוא תכנים מקבילים באתרים חיצוניים הפרסום של וואלה בכלי התקשורת, המיסיונריות של "כ---לים, אפשרויות אינטרנט, כתובת וואלה, או---קיי" גרמו ליותר מדי אנשים לא tech savvy או טכנופובים להכיר בוואלה כאתר הנוח ביותר, וכל שאר "האינטרנט הזה" פשוט עצום מדי להתמצאות. אבל מה זה משנה, שיהנו להם. אנחנו נמשיך לצרוך תוכן חדשני עם google reader וחבריו.
אלעד , ת"א  |  01.03.09
לכל התגובות