אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דרמה קווין צילום: דנה פיינמן

דרמה קווין

נינה טסלר, נשיאת חטיבת הבידור של CBS והאשה שמאחורי מגה להיטים כמו "CSI" ו"הישרדות", מסבירה בראיון בלעדי ל"כלכליסט" למה סוגיית המגדר כבר אינה רלבנטית

05.03.2009, 11:47 | חגי לוי

שרות מיליוני אנשים ברחבי העולם כבר צפו ב"CSI", אחת מסדרות המשטרה המצליחות ביותר בשנים האחרונות. הסדרה, שעלילתה החלה בבירת ההימורים האמריקאית לאס וגאס ועברה בסדרות ההמשך למיאמי ולניו יורק, שאבה את הצופים מסלון ביתם לתוך זירות פשע שונות ומשונות כשהיא עוברת דרך חדרי מתים אפלוליים בבתי חולים, אולמות בתי משפט ומעבדות הזיהוי הפלילי של המשטרה. בסוף כל פרק מצליח צוות החקירה לפצח את התעלומה ולהגיע לרוצח. מה שמרבית הצופים לא יודעים זה שמאחורי סדרת הדגל של רשת השידור האמריקאית הוותיקה CBS עומדת נינה טסלר (51), נשיאת חטיבת הבידור של הרשת. בתפקידה הקודם היתה אחראית על פיתוח סדרות דרמה ברשת והיא מנכסת לעצמה את הזיהוי של סדרת CSI, בדומה לסדרות חדשות רבות שרכשה במהלך שנותיה בתפקיד.

נינה טסלר, צילום: דנה פיינמן נינה טסלר | צילום: דנה פיינמן נינה טסלר, צילום: דנה פיינמן

בראיון ראשון לכלי תקשורת ישראלי מגוללת טסלר את הסיפור שמאחורי יצירת הסדרה, מסבירה איך מזהים להיט עוד בשלב הפיילוט, מנתחת את סוד ההצלחה של ז'אנר הריאליטי ומתייחסת גם להיותה מנהלת בצמרת CBS, זירה שעד לפני שנים לא רבות היתה נחלתם הכמעט בלעדית של גברים.

היא עומדת בפני תקופה לא פשוטה של מיתון, אבל לדבריה המשבר לא יביא לקיצוץ בפיילוטים החדשים של CBS ובעלויות ההפקה. "אנחנו נשארים בהיקף זהה לזה שבשנים הקודמות מבחינת מספר הפיילוטים החדשים, אבל מחפשים דרכים להיות כמה שיותר אפקטיביים מבחינת עלויות. לגבי עלויות הפקה, זה יותר עניין של האולפנים מאשר שלנו, כרשת", היא אומרת.

העלילה קריטית

השיחה עם טסלר מתנהלת ממשרדה בסטודיו סיטי בקליפורניה. בתשובה לשאלה הראשונה - מה הופך סדרה ללהיט, ובאילו כלים היא משתמשת כדי להעריך את סיכוייו של פיילוט להפוך לכזה - היא עונה בחיוך שעובר גם דרך הטלפון: "אם היתה נוסחה אחת שהייתי יודעת אותה, הייתי היום מיליארדרית או לפחות נביאה", היא אומרת וממשיכה, "מה שאני כן יכולה להגיד לך הוא שיש כמה עקרונות בסיסיים שמנחים אותנו בפיתוחן ובחינתן של סדרות חדשות. בראש ובראשונה, החומר צריך להשפיע עליך רגשית, להזיז בך משהו. אם זו קומדיה, היא חייבת להעלות חיוך על פניך אבל גם לגרום לך להרגיש טוב עם הדמויות, ושהעלילה שלה תכניס אותך לתוך הבית והחיים הפרטיים של הדמות הראשית. אם מדובר בסדרת דרמה, הכי חשוב שהדמויות יהיו אמינות ונגישות לצופה. מובן שגם הכתיבה והדיאלוגים חייבים להיות קולחים ומזמינים. כדי שסדרה תצליח, הצופה חייב להזדהות עם הקונטקסט שבו הדמות הראשית פועלת.

"CBS שמה דגש מיוחד על בניית דמויות שהמוטיבציה העיקרית שמנחה אותן היא שיפור איכות החיים שלהן או של אנשים אחרים בסביבתן. כל פרק נהפך למסע שעוברות הדמויות, ואם המוטיבציות שלהן משכנעות את הצופים, הם מצליחים להתמזג עם הדמויות. הדמויות יכולות להיות פגיעות ונושאות הרבה מגרעות ופגמים, אבל חייב להיות להן אותו כוח חיובי להמשיך למשוך את העלילה קדימה, לעבר מקום חיובי יותר".

לפי ההיגיון הזה, נשמע שהעלילה חשובה יותר מהליהוק בסדרה.

"עלילה היא ללא ספק אלמנט קריטי, בייחוד בהשקת סדרה חדשה".

בואי נדבר על "CSI". מה סוד ההצלחה של הסדרה הזו?

CSI מיאמי, צילום: MCT CSI מיאמי | צילום: MCT CSI מיאמי, צילום: MCT

"כשהציגו לי בפעם הראשונה את הסדרה, היא הזכירה לי מאוד סדרה משנות השבעים שאהבתי מאוד, 'קווינסי'. מה שכל כך משך אותי בסדרה ההיא זה שהיא נתנה לצופה זווית הסתכלות ייחודית מאוד על זירת הפשע מעיניו של פתולוג, והציעה מתודולוגיה חדשה לגמרי לפענוח התעלומה. אנתוני זוקר, היוצר של 'CSI', בנה את הסדרה אחרי שערך מחקר ממושך בזירות פשע אמיתיות בלאס וגאס, והעביר לילות שלמים במחלקות הפתולוגיות של בתי החולים. הניסיון האישי הזה אפשר לו ליצור סדרה שיש לה זווית הסתכלות אותנטית מאוד. כשהוא בא והציג לנו את הפיילוט לסדרה, כבר היו לו בראש דמויות מגובשות מאוד, ולכל אחת מהן התכונות והמאפיינים האישיותיים שלה.

"מה שאפילו חשוב יותר מהניסיון שצבר זוקר בזירות פשע אמיתיות הוא שלצד העלילה והדמויות הוא הציג לנו גם את הסגנון הוויזואלי של הסדרה. היו לו שלושת האלמנטים שהם אולי החשובים ביותר לכל כותב לטלוויזיה: תשוקה למה שהוא עושה, אנרגיה וקול אותנטי".

תוכן איכותי

 

השינוי הגדול ביותר שפקד את תעשיית הטלוויזיה בארצות הברית בשנים האחרונות הוא עלייתה של המדיה החדשה: האינטרנט, ולאחרונה גם מכשירים ניידים דוגמת האייפון. טסלר מתייחסת למדיה הנוספת כאל עוד הזדמנות. "עבור CBS, האינטרנט הוא דרך למתוח את המותג שלנו מחוץ לטלוויזיה. המחקרים שערכנו מגלים שהתוכניות שלנו שזוכות לרייטינג גבוה בטלוויזיה פופולריות למדי גם באינטרנט, הן מבחינת צפיות והן מבחינת הורדות. צופים נודדים אחרי תוכן איכותי - פחות חשוב איזו מדיה הם צורכים כדי להגיע אליו. זה סוד העניין. גילינו גם שיש חשיבות רבה ביצירת תוכן ייעודי לאתר CBS ברשת, שנועד לתמוך בתוכניות הטלוויזיה שלנו. אנחנו עומדים להשיק באפריל סדרת דרמה־אימה חדשה, 'Harper's Island', שתשובץ מיד לאחר 'CSI'. במקביל הרמנו אתר שמוקדש לתוכנית ומעניק חוויית צפייה חדשה לחלוטין - אך מבוסס על כמה גורמי מפתח מהסדרה הטלוויזיונית. כך שאנחנו רואים במדיה החדשה משהו שמעצים את חוויית הצפייה, לא דבר שפוגע בשידור הטלוויזיוני".

ארה"ב נמצאת בעיצומו של המיתון העמוק ביותר בשני העשורים האחרונים. האם המשבר הכלכלי שינה את העדפות הצופים?

"קודם כל, ברמה האישית, כיוון שהרקע שלי הוא בהפקה, אני רגילה להפעיל כלים ואמצעים לצמצום הוצאות. זו גישה שונה מזו שהיתה נהוגה עד כה בעולם של רשתות הטלוויזיה.

"באשר להעדפות הצופים, נראה שהיום חשוב להם יותר מבעבר שלדמויות יהיה רצון חזק לעזור לאחרים, לפני שהן דואגות לעצמן. זה כאילו שהצופים בבית אומרים לעצמם 'החיים היום קשים בצורה בלתי רגילה, קשה לנו וכולנו עכשיו מחפשים גיבורים'", אומרת טסלר ושולחת פרגון נדיר לעבר הלהיט של רשת NBC המתחרה, שמשודר גם בישראל ("גיבורים").

את רוב הקריירה שלך בנית סביב תוכניות דרמה. יש הבדל מבחינת שיווק ומכירת זמן אוויר לפרסום, בין דרמות לז'אנרים אחרים?

"כן ולא. לכל ז'אנר יש אתגרים משלו, אבל בסוף היום הכל נסוב סביב סיפור טוב, נרטיב חזק ודמויות שאפשר להזדהות איתן".

תוכן שיווקי היה לפני כמה שנים אחד התחומים המבטיחים בפרסום. זה עדיין תחום חם?

"לא הייתי אומרת שזה תחום חם, אבל בפירוש התקדמנו בשנים האחרונות בכל הקשור לשילוב מוצרים בתוכניות שלנו. CBS מציעה כיום חבילות למפרסמים שכוללות הזדמנויות לחשיפת מוצרים בתוך העלילה, אבל אנחנו מקפידים מאוד שההגינות הקריאטיבית של התוכנית לא תיפגע. שתילת המוצרים בתוכנית צריכה להיעשות באופן טבעי, שלא יגרע מחוויית הצפייה של הקהל ומהזרימה של העלילה. בכל מקרה, לא נתפתה ליצור סדרה שכולה תיבנה סביב מותג אחד, למשל".

CBS מחזיקה במותג החזק ביותר בעולם בתחום הריאליטי, "הישרדות", שכבר נמצאת בעונתה ה־18. כמה זמן התוכנית הזו תוסיף להתקיים?

הישרדות איי פיג הישרדות איי פיג'י | צילום: JEFFREY R. STAAB הישרדות איי פיג

"כל עוד היא ממשיכה להצליח כל כך, הסדרה הזו תמשיך להיות עמוד תווך בלוח השידורים שלנו. היופי בתוכנית הזו הוא שבכל עונה היא ממציאה את עצמה מחדש. יש זרם בתוך CBS שרוצה לשמור על הפורמט הזה באופן טהור ולא לבצע בו שינוי, בשעה שאחרים מחפשים הזדמנויות להכניס בכל עונה טוויסט מפתיע. בכל עונה חיפשנו דרכים לרענן את הסדרה וליצור קרסים חדשים שיתפסו את הצופה".

ספרי על מארק בורנט, גורו הריאליטי שיצר את "הישרדות" ועוד תוכניות ריאליטי רבות.

"הוא באמת בן אדם גדול מהחיים. מפיק יוצא דופן, שבמשך שנים הוא נשמת אפה של התוכנית. הוא עדיין מעורב באופן אינטימי בכל עונה, מה שלא מנע ממנו לבנות סביבו צוות מעולה. התוכנית הזו מבוססת על כך שההפקה חייבת לטפטף פנימה קולות ורעיונות חדשים כדי לשמור שתהיה מלאת חיים ורלבנטית לצופה".

יש תחושה שתוכניות הריאליטי ממצות את עצמן בארה"ב.

"זה תלוי. תוכניות דוגמת 'אמריקן איידול', 'לרקוד עם כוכבים' ו'יורדים בגדול' עדיין חזקות מאוד. הפופולריות של הז'אנר תלויה באיכותה של כל תוכנית. יש פה גם עניין של מחזוריות לאורך זמן, אבל הז'אנר הזה לא עומד להיעלם".

בזווית אישית יותר: אנחנו רואים היום נשים בעמדות כוח בתאגידים אמריקאיים יותר מאי פעם בעבר. את סבורה שתקרת הזכוכית שעמדה בפני נשים נעלמה מן העולם?

"אני חושבת שכן. יש היום נשים רבות בתפקידי מפתח, והייתי אומרת גם שלנשים כבר לא קשה יותר מלגברים להגיע לצמרת. אני רואה בזה חלק מהתקדמות טבעית של החברה. תודה לאל, יש היום די דרכים לבחון את היכולת של כל עובד ועובדת, עד שנראה שכל סוגיית המגדר פשוט הלכה ונעלמה אי שם בתחתית הטבלה של סדרי העדיפיויות"

תגיות