אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סבסוד מכשירי הסלולר נחתך ב־50% צילום: בלומברג

סבסוד מכשירי הסלולר נחתך ב־50%

ניתוח כלכליסט: סלקום ואורנג' קיצצו את הסבסוד לשפל חסר תקדים ב־2008, עקב דעיכת התחרות על הצרכן הסלולרי

04.03.2009, 10:01 | אמיר טייג

שנה לאחר ניידות המספרים, חברות הסלולר חתכו ב־50% את שיעור סבסוד המכשירים ב־2008 - כך עולה מניתוח הדו"חות הכספיים של סלקום ופרטנר. ב־2008 סבסדו סלקום ופרטנר את עלות המכשיר ללקוחותיהם בשיעור נמוך מאוד של 11% ו־10% בהתאמה - כמחצית משיעור הסבסוד ב־2007. מדובר בשיעור הסבסוד הנמוך ביותר שנרשם מאז 2004 לפחות. ההערכות הן כי הפחתת רמת הסבסוד נובעת מהירידה ברמת התחרות בין החברות, וכמו כן מהבנה שלהן כי השפעתה של רפורמת ניידות המספרים היא מוגבלת בלבד.

בחינה שערך "כלכליסט" מעלה כי בחמש השנים האחרונות נרשמה ירידה חדה בסבסוד המכשירים: ב־2004 סבסדה פרטנר ללקוחותיה כ־28% מעלות המכשיר, בעוד סלקום סבסדה 21% בלבד. המשמעות היא שבתוך שלוש שנים חתכה פרטנר את שיעור הסבסוד הממוצע שלה בשני שלישים, בעוד סלקום חתכה ב־50%.

שנה מאוחר יותר הגיע שיעור הסבסוד בפרטנר לשיא רב־שנתי של 32%, כנראה עקב השקת רשת הדור השלישי. בסלקום, לעומת זאת, שמרו על שיעור סבסוד נמוך יותר של 17.3%. מ־2005 החלה פרטנר לקצץ בהדרגה בשיעור הסבסוד. סלקום לא הגיעה לרמות סבסוד המכשירים של פרטנר, אך ב־2007 התקרבה אליה מאוד לאור הדחיפה השיווקית לרשת הדור השלישי שלה ולאור ההיערכות לרפורמת ניידות.

ב־2007 רווחו הערכות כי בשל הרפורמה שהושקה בדצמבר באותה שנה תירשם עלייה חדה בשיעור סבסוד המכשירים. עם זאת, בפרטנר המשיכו לקצץ בשיעור זה, בעוד בסלקום העלו אותו מעט. באופן כללי עמד שיעור הסבסוד בשנת הניידות על רמה הנמוכה מהממוצע הרב־שנתי, כך שגם ב־2007 לא התאמצו חברות הסלולר לשמר לקוחות או להעביר אליהם לקוחות מהמתחרים.

כאשר החברות הבינו שהשפעת הרפורמה היא קצרת טווח, ואינה מעלה באופן מהותי את שיעור נטישת המנויים, הן החליטו לצמצם מהותית את שיעור סבסוד המכשירים ב־2008. לראשונה, רמת סבסוד המכשירים בסלקום ובפרטנר השתוותה ועמדה על הרמה הנמוכה ביותר בחישוב רב־שנתי.

סבסוד מכשירים הוא אחד הכלים השיווקיים העיקריים שבהם משתמשות חברות הסלולר כדי לשמר לקוחות קיימים או להעביר אליהן לקוחות מהמתחרים. הוא מתבטא בעיקר במבצעי חיוב־זיכוי, שבהם מקבל הלקוח הנחה במחיר המכשיר תמורת התחייבות לצריכה מינימלית של זמן אוויר. ככל שהתחרות על הצרכן מחריפה, מעמיק גם סבסוד המכשיר.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
מס' 1 צודק וזה נכון לכל טלפון שתבדקו כולל הדגמים החדשים כנסו להסבר
תנסו לבדוק בזאפ או באתרי מכירות ותראו שסלולארי בחנות יותר זול מבחברה סלולארית וזאת בהתחשב שמחשבים את ההתחייבות וכן את מס' הדקות המינימאלי כדי לקבל זיכוי ועוד לא הזכרנו את תוספת התשלום בגיל חבילת גלישה שמחייבים בחלק מהמכשירים למרות שבפועל מעט מאוד אנשים משתמשים בזה.
שאול , קריות  |  04.03.09
3.
מטרתו של המונופול התקשורת הסלולרי
היא לדפוק את הצרכן שכן אין תחרות אמיתית בינהן שכן הם מעלים תעריפים גם במהלך תקופת ההתחייבות , רצונו של כל טייקון \נוחי \בזק \פלאפון \ובנקים הגנבים הוא לדפוק את הצרכן אין תחרות בכלום יש מעין קריצת עין בינהם על חשבון האזרח שתמיד נדפק אין כאן שוק יעיל רק נסיונות לדפוק את האזרח חומר למחשבה .
מיקי , גבעתיים  |  04.03.09
1.
נא לשים את המילה סבסוד במרכאות >
הם מעלים את המחירים בעשרות אחוזים מהחנויות בשוק, ואז בהתנייה לשימוש במכשיר(בדרכ 100-150 שקל בחודש) מגיעים במקרה הטוב למחיר הרגיל בשוק. לדוגמא: Nokia E71 בזאפ : 1770 - 2100 ש"ח באורנג' [ציטוט מהאתר שלהם]: 79 ש"ח לחודש 36X חודשים = 2844 ש"ח בשימוש מעל 100 ש"ח בחודש: 49 ש"ח לחודש 36X חודשים = 1764 ש"ח שלא נדבר על ההסדר תשלומים שלהם שכרוך בהתחייבות ארוכה של שנים. כבר מזמן ידוע שהכי משתלם לקנות בחנות רגילה מאשר להסתבך עם התחייבויות כאלו ואחרות ותנאים וחוזים אצל הספק סלולר.
א.ה. , ת"א  |  04.03.09