אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המיתון החל לתת את אותותיו גם בהרגלי הצריכה צילום: צביקה טישלר

המיתון החל לתת את אותותיו גם בהרגלי הצריכה

על פי נתוני סטורנקסט שהגיעו ל"כלכליסט", פברואר הוא החודש הראשון מאז פרוץ המשבר שבו נרשמה ירידה במכירות מוצרי הצריכה לעומת החודש המקביל ב־2008

08.03.2009, 09:32 | גלי ברגר

המיתון מגיע גם לשוק מוצרי הצריכה: מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "כלכליסט", פברואר הוא החודש הראשון מאז פרוץ המשבר הכלכלי העולמי שבו היקף שוק מוצרי הצריכה בישראל ירד לעומת החודש המקביל ב־2008. על פי הנתונים, המכירות בשוק המאורגן והפרטי בפברואר 2009 הסתכמו ב־2.84 מיליארד שקל, לעומת 2.88 מיליארד שקל בפברואר אשתקד. לנתונים אלו יש להוסיף את העובדה שבמהלך השנה היו עליות מחירים של כ־10%, כך שלמעשה מדובר בירידה חדה יותר בצריכה.

"אפשר לראות כי לראשונה מאז פרוץ המשבר העולמי נעצרה הצמיחה", מסביר ערן שריג, סמנכ"ל השיווק של סטורנקסט. לדבריו, "אם מנובמבר השוק צמח בשיעורים נמוכים לעומת השנה הקודמת, פברואר הוא החודש הראשון שבו נראית צמיחה שלילית".

בינואר גלגל שוק מוצרי הצריכה 3.15 מיליארד שקל, לעומת 3.06 בינואר 2008 ו־3.17 בדצמבר 2008. פברואר הוא חודש קצר יותר, לכן טבעי כי מכירות רשתות השיווק יהיו נמוכות יותר. עם זאת בשנה שעברה היתה ירידה של 6% בין ינואר לפברואר, בעוד השנה מדובר בירידה חדה יותר של 10%. אפשר להסיק כי הפיטורים והאווירה הכללית במשק נתנו את אותותיהם בצריכה השוטפת. לדברי שריג: "נובמבר ודצמבר הם תקופות חלשות יחסית לאחר החגים, ובינואר מתחילה התאוששות והשוק צומח. השנה זה לא קרה".

ברשתות השיווק ציינו באחרונה כי נראית מגמת צמצום סל הקנייה ושינוי תמהיל המוצרים. צרכנים רבים עוברים למוצרים זולים יותר, וכך המותגים הפרטיים של הרשתות רושמים עלייה במכירות. הצרכנים מקטינים גם את היקף הקנייה של קטגוריות פרימיום וחוזרים לקטגוריות בסיסיות - נתונים המסבירים אף הם את הירידה במכירות.

נתוני סטורנקסט מבוססים על נתוני קופות הנאספים ביותר מ־1,500 חנויות בשוק המאורגן והפרטי ברחבי הארץ, המהוות כ־70% מכלל המכר בשוק מוצרי הצריכה הישראלי.

תגיות