אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מה מעניין ישראלים בקניית רכב מיד שנייה? צילום: אביגיל עוזי

מה מעניין ישראלים בקניית רכב מיד שנייה?

מצבה המכני והחזותי של מכונית הוא הגורם החשוב ביותר בעיני רוכשי מכוניות משומשות, כך עולה מסקר של חברת הד־און. בשוק שמגלגל 12 מיליארד שקל בשנה, כריות אוויר ומערכות בטיחות נדחקות הצידה

09.03.2009, 11:33 | ליאור גוטמן

הקיפאון בענף הרכב המקומי אינו בגדר השערה בלבד, הוא כבר עובדה מוגמרת: לפי דו"ח איגוד יבואני הרכב, בחמשת החודשים שבין אוקטובר 2008 לסוף פברואר 2009 נמסרו בישראל 50,667 מכוניות חדשות - קצת יותר מעשרת אלפים מכוניות חדשות מדי חודש. לשם השוואה, בתקופה המקבילה אשתקד נמסרו 89,177 מכוניות חדשות.

אך לא רק היבואנים וחברות הליסינג משוועים לחמצן במחנק האשראי הנוכחי: גם הלקוחות הפרטיים קוראים את כותרות העיתונים, וממשיכים להדיר רגליהם מאולמות התצוגה, למרות מבצעי מכירות שמבטיחים "מחיר שלא יחזור". רוב הישראלים מעדיפים לקנות מיד שנייה ולחסוך אלפי שקלים.

חצי מיליון עסקאות בשנה

 

שוק הרכב המשני מרכז כיום את עיקר פעילות ענף המכוניות בישראל. מחקר שביצעה חברת הייעוץ האסטרטגי הד־און עבור רשת אוטו סנטר, שהגיע לידי "כלכליסט", מגלה ששוק המכוניות יד שנייה מגלגל כחצי מיליון עסקאות בשנה, בסכום של 12 מיליארד שקל. כ־40% ממספר העסקאות כללו מכירת מכוניות משנת ייצור 2002 ומעלה, רובן עבור מכוניות נוסעים ומסחריות קלות.

לפי רשות המסים, כ־70% מרכישות הרכב החדש מתבצעות על ידי חברות ליסינג. ומה עולה בסופן של אותן מכוניות מאזדה ופורד בתום תקופת החכירה? הן נמכרות, על פי רוב, לשוק הפרטי כמשומשות. אם עד 2006 היו 75% מעסקאות היד שנייה של בעלים פרטיים, בסוף 2008 הסתכמו הרכישות מחברות ליסינג, ממגרשי מכירה או מעסקאות טרייד אין ב־43% מהעסקאות.

מגרש מכירות. ליסינג וטרייד אין אחראים ל-43% משוק הרכב המשומש, צילום: עמית שעל מגרש מכירות. ליסינג וטרייד אין אחראים ל-43% משוק הרכב המשומש | צילום: עמית שעל מגרש מכירות. ליסינג וטרייד אין אחראים ל-43% משוק הרכב המשומש, צילום: עמית שעל

פילוח הרוכשים של כלי רכב מיד שנייה מעלה ממצא מעניין: מתברר שהרצון לקנות רכב הולך ופוחת עם הגיל. בקרב גילאי 18–24 יותר ממחצית הנשאלים טענו שהם שוקלים לקנות מכונית בשלוש השנים הבאות. לעומתם, בקבוצת הגיל 55–64 רק שליש מהנבדקים טענו שהם מתכננים לרכוש מכונית. הנתון הזה עשוי להיות מפתיע לנוכח העובדה שבדרך כלל הקבוצה המבוגרת יותר נהנית מיותר הכנסה פנויה לעומת צעירים בגיל צבא או לימודים.

כריות אוויר זה פאסה

המחקר גם בדק את הדרכים שבהן לקוחות אוספים מידע על סוגי המכוניות, ומגבשים החלטה אילו מהן לקנות: קרוב ל־60% נעזרים באינטרנט כדי לאסוף מידע, במקום השני עומדות כתבות רכב בעיתונים, ובמקום השלישי - המלצות חברים. משרדי הפרסום לא ישמחו לגלות שפרסום החוצות משמש כמקור המידע הפחות חביב על הלקוחות, לפי המחקר.

אולי הנקודה מעניינת ביותר במחקר היא השיקולים שמנחים לקוחות לקראת הקנייה: מתברר שמצבה החיצוני של מכונית מעניין לקוחות הרבה יותר מאשר צריכת דלק או אבזור בטיחותי. גם צריכת הדלק של המכונית מדשדשת בתחתית סולם העדיפיות.

חברת הד־און מסכמת את המחקר בתחזית למגמות בענף בעתיד: חברות הליסינג, שתורמות חלק נכבד לסל הרכישות בשוק, עתידות לקנות פחות מכוניות חדשות מחד ולמחזר עסקאות קיימות מאידך. התוצאה תהיה, לטענת עורכי המחקר, שמספר המכוניות המשומשות שייפלטו מציי הרכב לשוק יהיה משני. מצב זה כמובן יפגע באיכות המלאים במגרשי המכירה.

היקף עסקאות היד שנייה למכוניות משנתון 2003 ואילך יפחת, מ־200 אלף עסקאות בשנה האחרונה ל־175 אלף עסקאות השנה. יצטמצמו גם ההנחות שניתנות לרוכשים במגרשי המכירה, כפועל יוצא של הקטנת ההנחה שמקבלות חברות הליסינג מיבואני המכוניות.

מהתיאוריה למגרש

כדי לבדוק אם מסקנות המחקר הולמות את המציאות בשטח, פנה "כלכליסט" לחברות הליסינג כדי לבדוק את ממצאי המכירות בפועל. בחברת שלמה SIXT מסבירים שרוב הלקוחות משתייכים לקבוצת הגיל הבוגרת יותר ומספרים שהמכונית המבוקשת ביותר היא בנפח 1.6 ליטרים.

בחברת AVIS מספקים נתוני פילוח מפורטים יותר: לדבריהם, מדי חודש נמכרים בחברה כאלף מכוניות בנות שנתיים עד ארבע שנים. הקילומטראז' הממוצע הוא 50–80 אלף ק"מ. הדגמים המבוקשים ב־AVIS הם אלו שפופולאריים בציי רכב, כגון יונדאי גטס ודייהטסו סיריון בקטגוריית המכוניות קטנות, מאזדה 3, פורד פוקוס ומיצובישי לאנסר בקטגוריית המשפחתיות, ומאזדה 6 ופורד מונדיאו בקטגוריית המנהלים. עוד נמסר מ־AVIS שעיקר הפעילות מתבצעת במרכז הארץ.

מהנתונים שהצטברו בחצי השנה האחרונה באוטו סנטר, רשת מכירת המכוניות המשומשות, עולה שמותג הרכב המבוקש ביותר מאז אוקטובר 2008 הוא מאזדה, עם 16.5% מהרכישות. את המקום השני בטבלת הפופולריות תופס המותג יונדאי (13.5% מהמכירות) ובמקום השלישי ניצבת הונדה (11% מהמכירות). לפי אוטו סנטר, מותגי המכוניות הכי פחות מבוקשים הם אופל, פיאט, קיה וקרייזלר. 60% מהמכוניות שנמכרו בחצי השנה האחרונה שימשו במקור חברות ליסינג, 24% מהמכוניות מקורן בחבורת השכרה ורק 0.9% מהן הגיעו מחברה פרטית.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
קונה רק מפרטי
טועים אנשים הממהרים לקנות רכבים מליסינג זה לוקשים במעטפת של הבטחות חסרות כיסוי.הרי הסיבה האמיתית לקנות מהם זה בגלל התחושה של אחריות לרכב יד 2 אבל שוכחים אנשים שמכוניות אלו הבאות מהליסינג נקרעו במהלך השנים שהיו בידיים של השוכרים והתקלות באות בדיוק אחרי שהאחריות פגה ואם כבר יש מזל שהתקלה תתעורר בזמן האחריות אין דאגה יש להם את החאפרים שיעשו עבורכם את העבודה הנדרשת .
אני  |  09.03.09
לכל התגובות