אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מרק רוכשת מתחרתה שרינג-פלאו בתמורה ל-41 מיליארד דולר צילום: בלומברג

מרק רוכשת מתחרתה שרינג-פלאו בתמורה ל-41 מיליארד דולר

העסקה, המתבצעת במזומן ובמניות ומעריכה את מניית שרינג פלאו לפי שווי של 23.61 דולר למניה, פרמיה של 34% על מחיר הסגירה של המניה בשבוע שעבר

09.03.2009, 14:45 | ענת ציפקין ושי אספריל

לאחר שבתחילת השנה התמזגו ענקיות התרופות פייזר וויאת' בעסקה המוערכת בכ-68 מיליארד דולר, יוצאת היום לפועל עוד עסקת ענק בתחום הפרמצבטיקה. יצרנית התרופות מרק הודיעה כי תרכוש את מתחרתה האמריקאית שרינג פלאו בתמורה ל-41.1 מיליארד דולר במזומן ומניות.

העסקה, המתבצעת במזומן ובמניות ומעריכה את מניית שרינג פלאו לפי שווי של 23.61 דולר למניה, פרמיה של 34% על מחיר הסגירה של המניה בשבוע שעבר. כל בעל מניות של שרינג פלאו ייקבל 0.57 מניות של מרק, בנוסף ל-10.5 דולר במזומן.

9.8 מיליארד דולר מהעיסקה מקורם בייתרות המזומנים של מרק. מימון בנקאי נוסף בהיקף של 8.5 מיליארד דולר קיבלה מרק מבנק ההשקעות ג'י.פי מורגן צ'ייס. מטרת הרכישה מצד מרק היא הגדלת צנרת המוצרים שלה, לאור העובדה שהחלק הארי של המוצרים שמפתחת שרינג פלאו נמצאים בשלב הסופי של הבדיקות, לפני החדרתם לשוק. מדובר בשיעור מכירות נוסף של 6 מיליארד דולר.

לאחר סגירתה של העיסקה, יחזיקו בעלי המניות של מרק ב-68% מהחברה הממוזגת, והיתרה - 32% תוחזק על ידי בעלי המניות של שרינג פלאו. את החברה הממוזגת ינהל מנכ"ל מרק ריצ'רד קלארק. שרינג פלאו ומרק משווקות במשותף את התרופה הנוגדת דלקת פרקים Remicade, וגם את התרופות נגד כולסטרול ויטורין וזטיה.

ההכנסות משתי תרופות אלו נאמדות בכ-5 מיליארד דולר בשנה החולפת. התרופה המהותית ביותר הנמצאת בימים אלו בפיתוח בחברת שרינג פלאו נקראת TRA, הפועלת למיזעור הנזקים של קרישי דם, וכפי הנראה תצא לשוק בתחילת שנת 2011.

מאז ינואר השנה, חלה ירידה משמעותית במכירת תרופות הויטורין וזטיה בארצות הברית, לאור מחקר הבודק האם תרופות אלו יעילות יותר בדילול הדם מכולסטרול מאשר תרופות אחרות, זולות יותר. בחודשים האחרונים הודיע מנכ"ל שרינג פלאו פרד האסאן כי החל בתוכנית התייעלות לחברה, במסגרתה ינסה לחסוך ב-1.25 מיליארד דולר עד שנת 2010, על מנת לנטרל חלק מההפסדים בגין הירידה במכירות התרופות נגד כולסטרול.

"מדובר באחת העסקאות היותר מוצלחות שיכולות להיות בשוק", מסביר רן נוסבאום, מנהל-שותף בחברת פונטיפקס. "מרק היתה בעבר חברה נוצצת והפכה לחברה נוראית. היא הלכה מדחי אל דחי כתוצאה מכך שבחרה ללכת נגד הזרם, ונשארה חברת תרופות מסורתית". נוסבאום מסביר שכיום שם המשחק בעולם התרופות הוא גיוון מוצרים, ורק חברות שיגוונו ככל שניתן את סל המוצרים שלהן ישארו במשחק.

הקטליזטור לתופעת המיזוגים האחרונה בענף היא, בין היתר, ההאטה הגלובלית. חברות רבות מבינות כי המצב הכלכלי הרעוע דוחף צרכנים רבים לרכוש תחליפים גנריים על פני תרופות מקור. כתוצאה מכך צפויות השנים הקרובות להיות לא קלות עבור החברות, וכתוצאה מכך הן מנסות לעשות שני דברים: להגדיל את הגיוון במוצריהן, בין היתר לכאלה שפחות חשופים לתחרות גנרית, ולחסוך בהוצאות. מיזוג הוא דרך טובה להשיג את שתי המטרות.

תגיות