אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רובי וויליאמס ורדיוהד נגד יוטיוב צילום: MCT

רובי וויליאמס ורדיוהד נגד יוטיוב

כיממה לאחר שיוטיוב הפסיקה לשדר מוזיקה בבריטניה עקב אי הסכמה על התמלוגים, תוקפים את גוגל מוזיקאים מובילים - בהם מתופף הפינק פלויד ניק מייסון, קייט נאש ולהקת רדיוהד - ודורשים את המגיע להם

11.03.2009, 17:21 | יוסי גורביץ
ימים ספורים לאחר שיוטיוב הודיעה שלשום (ב') כי תפסיק לשדר מוזיקה בבריטניה, היא מצאה עצמה תחת התקפה מצד שורה של אמנים מובילים. יוטיוב הודיעה על השעיית השירות לאחר שהשיחות בינה ובין ה-Performance Rights Society, הארגון הדואגת להעברת תמלוגים לאמנים, עלו על שרטון. ה-PRS הודיעה שגוגל - בעליה התאגידיים של יוטיוב - רוצה לשדר מוזיקה, אבל להפחית משמעותית את כמות התמלוגים שהיא משלמת; גוגל אמרה בתגובה שהיענות לדרישות ה-PRS תוביל לכך ש"גוגל תפסיד כסף בכל פעם שמישהו ינגן סרטון יוטיוב".
רדיוהד. משמיעים את קולם, צילום: איי פי רדיוהד. משמיעים את קולם | צילום: איי פי רדיוהד. משמיעים את קולם, צילום: איי פי

בתגובה, התאגדו שורה של מוזיקאים מובילים – בהם חברי להקת רדיוהד, רובי ווילימאס, ק.ט. טיונסטאל, קייט נאש, מתופף פינק פלויד ניק מייסון וזמר המחאה הוותיק בילי בראג – למחאה כנגד ההחלטה. האמנים, בשיתוף פעולה עם אחרים בתחום, מקימים את ה-FAC) Featured Artists Coalition), שמטרתו לאפשר להם להשפיע יותר על ההחלטות בדבר הנעשה במוזיקה שהם יוצרים. רדיוהד התפרסמה לאחרונה כשסירבה לחוזה עם חברת ההקלטות EMI ושידרה את האלבום שלה ברשת.

מטרתו של ה-FAC, אמרו האמנים לטיימס הלונדוני, היא לאפשר לאמנים מובילים – כוכבים – למצב טוב יותר את מעמדם מול תעשיות ההקלטות, שלדעתם מקדמת חוזים חשאיים הפוגעים בהם ובהכנסותיהם. "גוגל, הבעלים של יוטיוב, היא חברה שמרוויחה מיליארדים", אמר בילי בראג לטיימס, "אנחנו מאמינים שהם צריכים לשלם תמלוגים לאמנים מרווחי הפרסום שלהם. סכסוך כזה מבהיר את הצורך ב-FAC, כדי שנוכל להשמיע את קולנו וכדי שאנשים יבינו שאתרים כמו גוגל צריכים לשלם על מוזיקה".

הגיטריסט של רדיוהד, אד או'ברייאן, ציין כי לאחרונה ערכה תעשיית ההקלטות חוזה עם יצרנית הסלולר נוקיה, ואמר כי "אנחנו חושבים שהם כולם קיבלו מקדמות מנוקיה, אבל אף אחד לא יודע מי קיבל כמה". האמנים מתחו ביקורת גם על מייספייס, הרשת החברתית השייכת לניוזקור של רופרט מרדוק, שבה מופיעים שירי האמנים תחת הכותרת "קידום", ועל כן אינם מקבלים תמלוגים עבור השירים המנוגנים שם. הם מאשימים את תעשיית ההקלטות בהתעלמות מהאינטרסים שלהם ובזלזול במנהלים שלהם.

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
לכל הטכנולוגים המומחים
אני מציעה לכל מי שבעד להפר זכויות יוצרים שיקחו את מה שהוא כתב בבלוג, או את מה שהוא יוצר במקצוע שלו ויבנו על זה תשתית רווחית יותר וירוויחו כסף ואז נראה איך כל החכמים מוותרים בהינף יד על זכויות היוצרים שלהם. יש פה בעיה אמיתית וצריך להתייחס אליה
טליה  |  12.03.09
5.
רדיוהד לא "שידרו" את האלבום שלהם ברשת, הם מכרו אותו
ואפילו נתנו לגולשים להחליט בעצמם מה יהיה המחיר, כל גולש יכול היה לדרוש איזה סכום שהוא רוצה, החל מחצי ליש"ט וכלה במאות. זו להקה שחבריה אינם נגד קדמה וניצול היכולות שהרשת מספקת כדי להגיע להמונים באופן עצמי, הם פשוט לא מעוניינים שמישהו אחר ינצל את העבודה הקשה שלהם כדי לקדם את עצמו - ובצדק. כל מי שלא מבין את זה - איננו מוזיקאי שמתפרנס מהמוזיקה שלו וכנראה פשוט אוהב שיש לו דברים חופשיים ולא רוצה שזה ילקח לו. אבל כמו שיש אופה שמוכר לחם ואם לקחת לו את הלחם והפצת אותו בחינם הרי הבאת אותו לחרפת רעב - כך יש מוזיקאי שמוכר מוזיקה ואם לוקחים לו אותה ומפיצים אותה בחינם הרי שפוגעים בפרנסה שלו. גנבה זו גנבה זו גנבה.
אוהב רדיוהד , ירושלים  |  12.03.09
3.
ל-1 הצרכנים הם המוצר...
האמנים מבקשים מגוגל להתחלק בהכנסות מהפרסום. אף אחד לא אמר לאף צרכן שהוא צריך לשלם על מוזיקה. המלחמה היא על העוגה של הפרסום - האמנים מבקשים חלק משמעותי בעוגה. הצרכנים מצד אחד צופים במוזיקה ועל הדרך מקליקים על פרסומת. המפרסם משלם לחברת הפרסום (במקרה הזה גוגל) והאמנים דורשים חלק מהעוגה. לטענתם בגלל שהם כוכבים הם מעלים את האפקטיביות של העמוד שהם מופיעים בו. והאמת, הם גם צודקים. בכל מקרה זה לא קשור לכסף שייצא מהכיס שלנו. זה "רק" הופך אותנו למוצר שכולם נלחמים עליו.
גולש רגיל  |  11.03.09
לכל התגובות