אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי: יבואני הרכב מכרו מאות מכוניות בחו"ל צילום: ג'ו קוט

בלעדי: יבואני הרכב מכרו מאות מכוניות בחו"ל

על פי נתונים שהגיעו לידי "כלכליסט", ב־2008 ייצאו היבואנים 272 כלי רכב שלא הצליחו למכור, בעיקר לאפריקה ולמזרח אירופה. רק בחודשיים הראשונים של 2009 יוצאו 109 מכוניות

15.03.2009, 06:59 | תומר הדר

באפריקה ובמזרח אירופה אוהבים מכוניות שהשתזפו בשמש הישראלית. ל"כלכליסט" נודע שב־2008 הוציאו יבואני הרכב 272 כלי רכב מישראל. בניגוד לכלי רכב שמגיעים ארצה לתצוגה או ללימוד, ומוחזרים ליצרן, רובם של 272 כלי הרכב נמכרו לסוחרי רכב בחו"ל. על פי נתוני רשות המסים, כבר בחודשיים הראשונים של 2009 הוציאו היבואנים 109 כלי רכב, יותר משליש מן הכמות שיצאה מן הארץ בכל השנה שעברה.

המינוח המדויק לרוב המכוניות המשתתפות בתהליך זה נקרא "שטעון". שטעון הוא הליך שבו סחורה שנכנסה לארץ מבלי ששולם עבורה מכס מיוצאת מן הארץ. תהליך זה חיוני ליבואני הרכב שנתקעו עם מכוניות שעברה שנה מאז הגעתן לישראל. החוק מאפשר ליבואנים למכור את המכוניות כמשומשות, או למכור אותן לחו"ל. "בענף הרכב המקומי פועלים כמה גורמים שעוסקים בתיווך בין יבואני רכב ישראלים ובין גופים בחו"ל העוסקים בסחר רכב", מספר בכיר בענף. "גופים אלה, שעמם נמנה גם בכיר לשעבר ביבואנית רכב, רוכשים את המכוניות מן היבואנים בהפסד ניכר שמגיע לעשרות אחוזים ממחירן ומוכרים אותן לחו"ל. היעדים המועדפים הם מזרח אירופה ובעיקר מדינות ברית המועצות לשעבר ואפריקה".

סוחר רכב העוסק ביצוא מכוניות חדשות למדינות ערב מאשר את התופעה ומוסיף: "אני יודע על מבצע להוצאת מכוניות לעיראק דרך גשר חוסיין. בין ירדן וסוריה יש שוק חופשי והמכוניות עברו ללא בעיות על משאית. במזרח אירופה שמחים לקנות הכל, גם דגמים ישנים שאינם פופולריים בישראל. אפריקה מבחינתנו היא כמו המערב הפרוע. היא לא חלק מהכלכלה העולמית ואפשר למכור להם הכל, גם דגמים ישנים שהצרכן הישראלי מוותר עליהם".

השגת מידע על זהות היבואנים שמייצאים את המכוניות אינה קלה ונדמה שיש קשר של שתיקה בנוגע לממדי התופעה והמעורבים בה. ברשות המסים סירבו לחשוף אילו יבואנים מוציאים את המכוניות מישראל בנימוק של חסיון מידע. רוב היבואנים שאליהם פנינו סירבו לחשוף גם הם לחשוף את המידע. אך לידי "כלכליסט" הגיעו נתונים על מכוניות שעברו תהליך שטעון דרך נמל אשדוד, ממנו יצאו 41 מכוניות בינואר בלבד. על פי הנתונים, טלקאר, יבואנית דייהטסו וקיה, ויוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, ייצאו עשרות מכוניות ב־2008 דרך נמל אשדוד. עוד נודע כי יפנאוטו, יבואנית סובארו, ייצאה גם היא מספר לא מבוטל של מכוניות בשנה שעברה.

התייחסותם של יצרני הרכב לתופעה משתנה. "יצרני רכב אירופים, וגרמנים במיוחד, מאוד קפדנים וחרדים ליעדה הסופי של הסחורה שלהם", מסביר בכיר בענף. "חלקם אוסר על יבואנים ישראלים למכור את המכוניות לצד שלישי. עם זאת היפנים והקוריאנים מתירים מכירה לצד שלישי אך בפירוש אינם מרוצים מן התופעה, שפוגעת בסוכנים במדינה אליה המכוניות מיוצאות".

יוניון מוטורס, טלקאר ויפנאוטו סירבו להגיב על הדיעה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



18 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

18.
מה זה 272 מכוניות מול האלפים בנמל ובבונדד
אילו השכילו היבואנים לתת את המחיר שהם מוכרים לחו"ל לאזרחי המדינה וליזום החלפת רכבים ישנים בחדשים וגריטת הישניםרכבים של 8 שנים ואליך היה כדאי להם יותר (עלויות השינוע והביטוח הימי הכפול ) אחזקת המלאי לאורך זמן גורמת נזק של הרכבים ןמועד עלותם לכביש מתרחק דבר שיהיה צורך עפ"י החוקים לבצע העברת בעלות של היבואנים לאחר שנה מאז שגיעו לכאן
מבין דבר  |  20.03.09
16.
במאזדה לא אומרים שהרכב שמצעים הוא מאוגוסט או אוקט' רק אם אתה טורח ושואל
ואז עונים לך רכב מהמלאי. כאשר שאלתי מתי הגיע לארץ עונים לי אוגוסט. ומתי ייצרו אותו אולי ב2007 כי הוא ישב גם במחסנים של חברת מאזדה ביפן אבל שם אין שמש מהרו להרגיע אותי. כך לא קניתי מאזדה 6 הזהרו גם אתם
אוריאל  |  16.03.09
15.
יצוא המכונייות..
בהמשך לנושא...בכתבתו של ליאור גוטמן מהיום 16למ...מסתבר שהנזק בעבור כל רכב הינו כ 8000דו...על הובלה ואם נוסיף 90ש ליום איכסון אובדן ריבית וכו...נגיעה ל10000דולר לרכב......שיורידו 40000ש לרכב כזה כאן....במקום לתת מתנות לאחרים....עלות זו רק מאשרת ....שהמחים מעבר לכל פרופורציה.....לא לקנות חדש עד ש.....
איציק , ראשלצ  |  16.03.09
14.
הכמות הרכבים שנימצאים בארץ
יש במגרשים של היבואנים בסביבות 120000 מכוניות חדשות בדוק ממקור מוסמך... ההורדה שכל אחד יכול לקבל אצל היבואן בלבד בסביבות 20% מינימום כך שהמחירון זה בשביל הליסנג שלא יתמוטט ... צפו לירידה לקראת פסח עם מבצעים לאיגוני עובדים... אף אחד לא משלם מחיר שנקוב במחירון של החברה... תמיד הסבלנות משתלמת במדינה שלנו ורואים שהתוצאה כבר באופק הקרוב..
גל , דרום  |  16.03.09
לכל התגובות