אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סוף המירוץ של צנגן צילום: גלעד קוולרצ'יק

סוף המירוץ של צנגן

צנגן עיצב את דמותו של ערוץ 2 אבל עכשיו חוקי המשחק משתנים. הוא בחר להישאר ממוקד ביצירת טלוויזיה ולא ביצירת הכנסות

19.03.2009, 14:58 | אמיר טייג

אי אפשר יותר להסתיר את המשבר החמור שפוקד את רשת בחודשים האחרונים, במיוחד עכשיו כאשר מנכ"ל הזכיינית, יוחנן צנגן, הודיע במפתיע היום (ה') כי הוא מתפטר מתפקידו. רשת סבלה יותר ממתחרותיה מנחת זרועו של המשבר הכלכלי, וכבר בחודש נובמבר עברה לתזרים מזומנים שלילי. מצבה המדרדר, לצד סגירת ברזי האשראי הבנקאי, חייבו את בעלי המניות לעשות את השנוא עליהם ביותר – לפתוח את הארנק ולהזרים מזומנים.

כפי הנראה זו הסיבה העיקרית שעומדת מאחורי העיתוי של צנגן לסיים תקופה של 18 שנה ברשת. אמנם מתבקש להדביק לצנגן את כישלונה של רשת בהתמודדות מול המשבר הכלכלי, אך יהיה זה עוול לאחד האנשים אשר עיצבו את דמותה של הטלוויזיה המסחרית בישראל. צנגן הוא המנהל האחרון אשר עדיין מלווה את ערוץ 2 מיום עלייתו לאוויר. למעשה הוא תמיד היה שם. בתקופת תוכניות האירוח רבות המשתתפים, שהבולטת בה הייתה תוכניתו של דן שילון, דרך תוכניות האקטואליה הנשכניות, כמו זו של ניסים משעל, ועד סדרות סוגה עילית כמו 'טירונות' 'מרחב ירקון' ו'מרחק נגיעה'. צנגן עבר יחד עם ערוץ 2 מז'אנר לז'אנר וידע להתחדש לפי אופנות הרייטינג המשתנות.

לזכותו יאמר כי הוא לא ממש התלהב מאופנת הרייטינג הנוכחית, בה מככבות תוכניות הריאליטי המביכות. רשת נכנסה לבריכת הבוץ העכורה הזאת עם תוכניות נמוכות במיוחד כמו 'מפרץ האהבה' ו'פוליגרף', אך זה נעשה בעיקר מתוך היגררות ואילוצי רייטינג, ולא מתוך אמונה אמיתית בפורמטים. אולי בגלל זה נכשלו התוכניות הללו. צנגן הרגיש הרבה יותר נוח עם "המירוץ למיליון", שהיא תוכנית הרבה פחות נמוכה מ"האח הגדול" של קשת או "הישרדות" של ערוץ 10. כאשר הוא עשה טלוויזיה מתוך אמונה, זה הצליח יותר.

במהלך 18 השנה של צנגן בערוץ 2, שינתה הטלוויזיה את פניה ובמיוחד לאחר המכרז המחודש של ערוץ 2 בשנת 2005. המשבר הנוכחי מוכיח כי האידיאלים של צנגן כבר לא יכולים לשמור על ערוץ מסחרי חי ונושם ללא תמיכה של בעלי הבית שלו. לצערינו, מכונות הרייטינג המשומנות הן כנראה עתיד התעשייה. שילוב מודלים עסקיים חדשים, כמו אינטרנט וסלולר, ויצירת הכנסות חליפיות לעולם הפרסום התנודתי, הם כיום בסיס ההישרדות האמיתית של ערוצי הטלוויזיה המסחרית.

צנגן לא זיהה תהליך זה בזמן ולא יצר לעצמו נכסים בעולמות החדשים כפי שעשו מתחריו. הוא בחר להישאר ממוקד ביצירת טלוויזיה ולא ביצירת הכנסות. בכך הוא הפך לפחות ופחות רלוונטי. המנכ"ל הבא של רשת כבר לא יהיה 'מר טלוויזיה' כמו צנגן. הוא יהיה מנהל רב תחומי אשר ישים דבר ראשון מול עיניו את השורה התחתונה של העסק. הוא ידאג קודם כל שבעלי הבית שלו לא יוציאו כסף מהכיס, ורק אחר כך יעשה טלוויזיה. כפי הנראה, סדר העדיפויות המשתנה ולא המשבר הכלכלי, היא הסיבה האמיתית ללכתו של צנגן.

תגיות