אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דו"ח המבקר: מדיניות הניהול העצמי של בתי הספר נכשלה

דו"ח המבקר: מדיניות הניהול העצמי של בתי הספר נכשלה

לפי הדו"ח, מאות בתי ספר בישראל פועלים לפי מודל הניהול העצמי מאז 2004 - מבלי שמשרד החינוך מפקח על יישומו

25.03.2009, 12:01 | שאול אמסטרדמסקי
דו"ח מבקר המדינה על השלטון המקומי מצייר תמונה עגומה בכל הנוגע לניהול עצמי של בתי ספר ברשויות המקומיות, מדיניות המופעלת על ידי משרד החינוך משנת הלימודים 2000-2001. נכון לשנת 2008, כ-23% מבתי הספר בישראל במערכת החינוך הממלכתית והממלכתית דתית פועלים בשיטת הניהול העצמי, שהם 673 בתי ספר.

על פי המבקר, ממצאי הדו"ח "מצביעים על כשלון היישום וההטמעה של מדיניות הניהול העצמי בבתי הספר". מממצאי הדו"ח עולה כי למעשה, החל משנת 2004 ממשיכים מאות בתי ספר בישראל לפעול לפי מודל הניהול העצמי מבלי שמשרד החינוך מקדם ומכוון את הפעלת המודל ומבלי שהוא מפקח עליה. עוד קובע הדו"ח כי המשרד כלל לא הכשיר את מנהלי בתי הספר לצורך העניין.

על פי שיטת הניהול העצמי, צוות הניהול של בתי הספר אחראים ובעלי הסמכות בתחום התכנון החינוכי, המשאבים הפדגוגיים, משאבי כוח האדם והמשאבים החומריים של בתי הספר. כמו כן, מנהלי בתי ספר הפועלים במסגרת השיטה מנהלים את תקציב בתי הספר כתקציב של משק סגור, באופן שבית הספר מממן את כל פעילותו על בסיס הכנסותיו בלבד. הכנסות בתי הספר מקורן בתקציבים ממשלתיים, תקציבי הרשויות המקומיות, וכן גיוס תרומות או הכנסות מהשכרת מבנים.

יחד עם זאת, המבקר מגלה כי מאז שהחל משרד החינוך ליישם את הפרויקט הלכו ופחתו התקציבים שהקצה המשרד לרשויות המקומיות שבמסגרתן פעלו בתי ספר באותה השיטה. בשנת הלימודים תשס"ז קיבלו מוסדות חינוך בשיטת הניהול העצמי 9.16 שקלים בלבד בגין כל תלמיד.

לפיכך מציין המבקר לסיכום פרק זה כי "על שר החינוך ומנכ"ל משרדו לקיים, אפוא, בחינה יסודית בנושא הפעלת יישום המדיניות. ראוי כי בחינה זו תיעשה הן לצורך קבלת החלטות באשר להמשך יישום המדיניות והן לשם בדיקה והפקת לקחים באשר לאופן שבו טיפלה הנהלת המשרד בנושא בשנים האחרונות".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות