אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פריז שוב על הגובה

פריז שוב על הגובה

אחרי הפוגה של יותר מ־30 שנה שוב בונים לגובה בפריז. סגנית ראש העיר אן הידאלגו מסבירה למה גורדי השחקים לא יפגעו בעיר הכי רומנטית בעולם

30.03.2009, 11:13 | דקל גודוביץ
"גם אם רוב התושבים יביעו התנגדות ספונטנית לגובה הבניינים בפרויקטים שאנו מקדמים, עלינו להסכים על תרבות דיון, דיאלוג והסברה של הפרויקטים: כל אלה יכולים להפיג חששות כבדים שנותרו בשל שגיאות העבר, ולמדנו מהם את הלקח", כך מצעידה אן הידאלגו (Anne Hidalgo), הסגנית הראשונה של ראש העיר של פריז והאחראית על התכנון העירוני והאדריכלות, את העיר לעידן חדש - עידן הבנייה לגובה.

אולי זו גם הסיבה שהידאלגו בת ה־50 נבחרה להשתתף בכנס המאה לקיימות אורבנית, שיתקיים ב־1–2 באפריל במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב במסגרת חגיגות 100 השנה לעיר. בימים אלה מתממשות בתל אביב תוכניות מגדלים המקיפים אותה מכל עבר, חלקם אף בתוך המרכז ההיסטורי שלה.

בית קפה בפריז. כל בנייה חדשה תכלול שטחים מסחריים הפונים לרחוב, צילום: shutterstock בית קפה בפריז. כל בנייה חדשה תכלול שטחים מסחריים הפונים לרחוב | צילום: shutterstock בית קפה בפריז. כל בנייה חדשה תכלול שטחים מסחריים הפונים לרחוב, צילום: shutterstock

כשהידאלגו מדברת על שגיאות ולקחים, היא מתייחסת לשאלתי בנוגע ל"מגדל מונפארנס" המפורסם, שגובהו 210 מטר ו־56 קומות ושנבנה בלב השכונה הפריזאית ההיסטורית ב־1972. בניגוד לתל אביב, שבה שש שנים קודם לכן נבנה מגדל שלום מאיר במקום גימנסיה הרצליה, ומאז לא נפסקה בניית המגדלים, בפריז החליטו בעקבות המגדל להגביל מיד את הבנייה לגובה ל־37 מטר בלבד. מאז נשאר מגדל מונפארנס כמצבת זיכרון לניסיון כושל שהרס לדעת רבים את הרקמה העירונית של העיר.

דיור ציבורי

אלא שבספטמבר 2008 חוללה הידאלגו סערה גדולה בעולם האדריכלות, כשחשפה את תוכניות העירייה לבניית מגדל בן 200 מטר בצורת פירמידה ובתכנון צמד האדריכלים השוויצרי המפורסם מאיצטדיון "קן הציפור" בשנגחאי: הרצוג ודה־מורון. בניית המגדל עתידה להסתיים ב־2014, והוא יכלול משרדים, מרכז כנסים ומלון של 400 חדרים. בימים אלו פורסם גם כי מתוכננים בטבעת ההיקפית של העיר עוד שישה מגדלים שתכננו ארכי־סלבים נוספים, בהם האדריכל הבריטי נורמן פוסטר.

קידום תוכניות בנייה לגובה בא על חשבון דיור ציבורי בר־השגה. כפוליטיקאית ממפלגה סוציאליסטית, איך את פועלת בנושא בפריז?

"הדאגה שלנו היא כמובן לשמור על מקומות דיור נגישים לכל תושבי העיר, וזו הסיבה שפריז התחייבה שלא לבנות דיור ציבורי הגבוה מ־50 מטר - מבנים שבשל אילוצי אבטחה השכירות בהם יקרה מאוד. מאז 2001 הצבנו בראש סדר העדיפויות את נושא הדיור, שאף הורחב והוגבר ב־2008 בדמות 40 אלף יחידות דיור ציבוריות שממומנות על פי חוק, כדי להגיע לסף של 20% מכלל היחידות בעיר. קיבלנו סיוע רב מאז כניסתנו מסוכנות הנדל"ן בעלת השליחות החברתית־סולידרית Louez Solidaire (סוכנות עירונית המציעה לבעלי דירות להשכרה ביטחונות מצד העירייה לשכר הדירה ולחשבונות בתמורה להשכרה הוגנת - ד"ג). זה עוזר לדלל את השוק ונותן לזכאים, ובמיוחד לצעירים, את הביטחונות הנחוצים גם בשוק הפרטי".

"פורום לה־האל" היה שוק תוסס במפלס הרחוב, והיום הוא מתחם תת קרקעי כושל. מהן התוכניות לגביו?

"לה־האל הוא לב פריז, ועוברים בו יותר מ־800 אלף איש ביום. הוא דורש הן עבודת שדרוג למעברים התת־קרקעיים והן התאמה מחדש של הגינה במפלס הרחוב, כדי ליצור אפשרות להליכה אורבנית חדשה ונגישה לכולם, אשר תחזק את הקשר בין השכונות ותקנה סימן אדריכלי מובהק - כזה שהאדריכל פטריק ברגר ישיג הודות לכיפת זכוכית שהיא חדשנית ובו־זמנית גם משתלבת במקום. 10% משטחה של פריז בפיתוח, בעיקר בטבעת סביב הבירה. מטרת פרויקטים אלה להציג את הדינמיות של העיר וליצור מקומות לחיים הרמוניים".

אתם מקפידים על האופי הפריזאי של בתי קפה ובוטיקים קטנים?

"העירייה קבעה לעצמה יעד לשמירה על המגוון הגדול של הבירה, שאכן נותן לה את קסמה הפריזאי. על כן, העיר רוצה להתערב כדי להבטיח מסחר רב יותר באזורים המאוימים על ידי פעילות אחידה ויחידה. העיר מקדישה תשומת לב רבה לכך שכל בנייה חדשה תכלול שטחים מסחריים הפונים לרחוב, עוד בשלב העיצוב הראשוני. אנחנו מאמינים שאין חיים ללא קניות!"

גאווה נוספת של הידאלגו היא ירידה של כ־20% בזרם המכוניות הפרטיות הנכנסות לעיר, הודות לפרויקט השכרת האופניים Vélib, שהושק לפני שנה וחצי, ומיזם חדש - ה־Autolib, השכרת מכוניות. והידאלגו מסכמת: "יש היום אוטובוסים רבים יותר, לוחות הזמנים לרכבות המהירות הוארכו, לחשמלית מתווסף קו טבעתי מסביב לפריז, על הסיין שטה מעבורת, וכמות המוניות עלתה. התפתחויות אלו, שהביאו לצמצום של 30% בזיהום, חשובים לפריז בקנה מידה עולמי".

תגיות