אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
במת כלכליסט: המבחן של נתניהו ושטייניץ צילום: אלכס קולומויסקי

במת כלכליסט: המבחן של נתניהו ושטייניץ

קיצוץ בהוצאות הממשלה מעולם לא הניח את דעת השרים - והוא יהיה אחד המבחנים הראשונים של ראש הממשלה ושר האוצר

05.04.2009, 07:48 | ישראל מימון

גודלה של הממשלה החדשה וחלוקת התפקידים בה משליכים על מישורים רבים. זווית אחת שראוי להתבונן עליה היא הכנת הצעת התקציב וחוק ההסדרים ל־2010–2009 והעברתם בממשלה ובכנסת. ראש הממשלה בנימין נתניהו מבין לעומק את הצורך בשמירה קפדנית על הוצאות הממשלה ועל יעד הגירעון. כשר האוצר בממשלת שרון הוא פעל בהצלחה גדולה בתחומים אלה. ואולם הרכב הממשלה החדשה יחייב את נתניהו ואת שר האוצר יובל שטייניץ לעבוד קשה פוליטית כדי שיתקבל תקציב מקצועי וענייני שייתן מענה למשבר הכלכלי.

גיבוש הצעת התקציב וחוק ההסדרים ואישורם בממשלה הוא הליך שאורך כחודשיים־שלושה. ראשיתו בדיונים פרטניים של משרד האוצר עם המשרדים והשרים, וסופו בישיבת ממשלה ובמשאים ומתנים שנמשכים עד השעות הקטנות של הלילה. בממשלה בת 30 שרים, הליך כזה לא רק שייארך זמן רב יותר אלא אף יגזול קשב ניהולי רב משר האוצר ומראש הממשלה, ובעיקר יחייב יותר פשרות עם שרים והשלמה עם אילוצים פוליטיים.

אין ספק שראש הממשלה ושר האוצר יציגו הצעת תקציב שתכלול קיצוץ עמוק בהוצאות הממשלה. אפשר כבר לזהות איתותים רבים לכך. קיצוץ בהוצאות הממשלה מעולם לא הניח את דעת השרים והוא יהיה אחד המבחנים הראשונים והבסיסיים של נתניהו ושטייניץ, הן במישור המקצועי והן בפוליטי. ניקח למשל את ענייני החינוך: בעבר, קיצוץ במשרד החינוך עבר דרך שר אחד שהיה אחראי גם לתחומי התרבות, המדע והספורט. כיום, לצורך קיצוץ כזה יש לנהל במקביל מו"מ עם שלושה שרים שונים. המצב דומה גם בנושא הביטחון, שפוצל לאחריותם של שלושה שרים: שר הביטחון, השר הממונה על נושאים אסטרטגיים והשר הממונה על השירותים החשאיים.

גם מצדם של השרים הקושי יהיה גדול יותר והמוטיבציה שלהם להילחם בקיצוץ תגדל. בעבר שר אחד היה יכול להפעיל שיקול דעת רחב 0 היכן אפשר לקצץ במשרדו מתוך תקציב כולל גדול אחד. מרווח שיקול הדעת של כל אחד מהשרים במשרדים המפוצלים קטן יותר כיום, תקציבם קטן יותר והמאבק שלהם נגד הקיצוץ יהיה קשה בהתאם. כזה הוא המצב גם לגבי השרים ללא תיק שקיבלו תחום פעולה, וטרם דיברנו על תשעת סגני השרים.

קואליציה עם 30 חיילים

 

גם לגבי אישור החוקים בוועדות הכנסת ובמליאה מצטיירת תמונה קשה. הקואליציה מונה 74 חברים, מהם 39 הם שרים וסגני שרים. המשמעות היא שרק יתר חברי הקואליציה (35) יכולים לכהן בוועדות הכנסת השונות. אם נוריד את חברי סיעת העבודה שלא הצביעו בעד הממשלה, הרי שיהיו לקואלציה רק 30 "חיילים" בעבודת הוועדות! האופוזיציה, לעומת זאת, מונה 46 חברים.

גודלה של הממשלה יצר מאזן בלתי אפשרי לעבודת הקואליציה בכנסת. אמנם לחברי הקואליציה יהיה רוב בכל ועדה, אך לצורך כך יכהנו חברי הקואליציה בכמה ועדות וייאלצו להתרוצץ מוועדה לוועדה כדי לגבש רוב. דרך אגב, חבר קואליציה שיגלה כמה כוח נתון בידו בדרך להעברת התקציב, יעלה אף הוא דרישות תקציביות משל עצמו, וגם הוא ייענה. במצב דברים זה סביר שהאוצר ייאלץ לערוך עוד סיבוב של מו"מ עם חברי האופוזיציה בוועדות הרלבנטיות כדי להעביר את חוק התקציב וחוק ההסדרים.

העברת תקציב תמיד היתה כאב ראש גדול לראש ממשלה. גודלה של הממשלה הנוכחית וחלוקת התפקידים בה הם הרבה מעבר לכאב ראש. אינני אומר שהדבר בלתי אפשרי. התקציב יעבור, אך האתגר שמונח בפני נתניהו ושטייניץ הוא שלמרות כל האילוצים שמנינו, התקציב שיאושר בסופו של יום ייתן מענה נכון למשבר הכלכלי.

הכותב הוא עו"ד ויועץ אסטרטגי בענייני רגולציה. כיהן כמזכיר הממשלה בשנים 2003-2007 

תגיות