אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מועד ב': אלבומים לאספנים

מועד ב': אלבומים לאספנים

אנשים קונים פחות דיסקים חדשים? אין בעיה, חברות התקליטים מוציאות מחדש אלבומים קלאסיים במהדורות מושקעות שמתומחרות לעתים במאות שקלים, כמו האלבום הקלאסי של פרל ג'ם. האספנים משלמים בשמחה

07.04.2009, 12:42 | אמיר שוורץ

חברות התקליטים, המודעות לשחיקה במעמדן בשנים האחרונות, לא רוצות להפסיד את הקרב על הפצת המוזיקה ללא מאבק. לצד האלבומים החדשים הן מתחזקות שוק רוחש של הוצאות מחודשות. הרעיון די פשוט - לוקחים אלבום שיצא בעבר על גבי תקליט ויניל, ואורזים אותו מחדש. אגב, חלק גדול מהאלבומים שיוצאים מחדש כבר הודפסו בעבר על גבי דיסק, לעתים יותר מפעם אחת. כדי למכור את אותו מוצר בשנית, החברות דואגות לשדרגו עם גרסאות אלטרנטיביות לשירים, קטעים נדירים או די.וי.די מהופעה. לעתים הן מסתפקות בשיפור הסאונד ובעיבוי החוברת הפנימית. כך חוזרים לסדר היום המוזיקלי אלבומים שאחרת כנראה היו נשכחים, כמו הראשונים של ניק קייב או רדיוהד והמהדורה הכפולה ל"Murmur" של R.E.M מ־1983.

ישן או חדש?

לתוספת החדשה מוצמד כמובן תג מחיר גבוה. למשל, המהדורה המשולשת והחדשה של "O.K. Computer", הכוללת שני דיסקים ודי.וי.די, עולה כ־120 שקל. לשם השוואה, המהדורה המקורית, שעדיין נמכרת, תעלה כ־60 שקל.

אבי מאור, מנהל המחלקה הבינלאומית בהליקון, המייבאת בין השאר את אלבומיהם של קייב ורדיוהד, מסביר שתעשיית המוזיקה עדיין לא התייאשה משיווק הפלסטיק. לדבריו לא מדובר במיחזור, בוודאי כשקהל היעד הם המעריצים הוותיקים של האמן. "כשהם רואים את המהדורה החדשה עם הבונוסים, הנוסטלגיה משחקת חזק. האנשים האלו מעריכים מוצרים פיזיים, ואוהבים לעלעל בחוברת. ההוצאות המחודשות של רדיוהד וניק קייב, למשל, מעוררות עניין רב גם בשוק הישראלי", מוסיף מאור, "החנויות היום קצרות רוח מבחינת הצ'אנס למוצרים חדשים על המדף, והמהדורות האלו תמיד זוכות לביקושים גבוהים מצדן".

ד"ר מוטי רגב מהאוניברסיטה הפתוחה, סוציולוג החוקר את המוזיקה הפופולרית, רואה בהוצאה המחודשת תוספת חשובה לשוק הדיסקים. "השוק קצת גווע, ואלו ניסיונות לייצר מוצרים שעלותם לא גבוהה", הוא אומר. לצד ההיבט הכלכלי מדגיש רגב את הפן הסוציולוגי־תרבותי, "הדור הוותיק עדיין קונה דיסקים, ולכן אפשר לבנות עליו. בנוסף, יש כאן ניסיון להעניק ערך של קנוניזציה, של משהו שראוי לחזור אליו שוב ושוב. מי שמייצר את זה ינסה לקדם את ערכו התרבותי של המוצר. ביסודו של דבר, המהדורות האלו מיועדות לאנשים שרוצים להתחדש עם הדברים הישנים, אבל אי אפשר לבטל לגמרי את החזרת תשומת הלב ליצירות שנשכחו, ושהדור הצעיר לא מכיר".

פרל ג פרל ג'ם פרל ג

פרל ג'ם ב־850 שקל

כאמור, חנויות התקליטים (שעוד קיימות) מחזיקות כיום לא מעט אלבומים מחודשים ומשודרגים על המדף, אך נראה שהמהדורה המסקרנת מכולן היא זו של "Ten", אלבום הבכורה של פרל ג'ם מ־1991, מהאלבומים החשובים בשנות התשעים. המהדורה המדוברת (יבוא: אן.אם.סי־יונייטד), שעולה כ־850 שקל, תכלול לצד האלבום המקורי גם דיסק בונוס, ארבעה תקליטי ויניל, די.וי.די של ההופעה האקוסטית ב־MTV, ספר מהודר ואפילו קסטה. אולי לרגל המיתון, יוצאת גם מהדורה מקוצצת שתסתפק בדיסק כפול ודי.וי.די.

עוזי פרויס, סמנכ"ל התוכן באן.אם.סי־יונייטד, מסביר שגם אם נראה שקצב ההוצאות המחודשות גבר לאחרונה, הן תמיד היו שם. "האלבום הזה של פרל ג'ם אף פעם לא הפסיק למכור או להיות רלבנטי. עם זאת, אני לא בטוח שנער בן 18 יכול היום להרשות לעצמו את זה. המהדורה הזו מיועדת לעשירון העליון של צרכני המוזיקה".

מה הביקוש למהדורות האלו בחנויות, ועוד בעידן של מיתון?

"ראשית, מגוון הפורמטים מאפשר גם לאנשים שאין להם אפשרות לקנות את המוצר. אנחנו משתדלים להודיע לחנויות מראש, כדי שיידעו את הלקוחות הקבועים שלהן. בטח בימים כאלו, אתה לא רוצה שזה ישכב לך במלאי".

ואגב מלאי מת, מתברר שלא חסרים קונים כאשר אמנים קלאסיים משחררים חומרים מבוקשים, כמו ההוצאה המחודשת ל"Kind of Blue" של מיילס דיוויס, או החלק השמיני בסדרת הבוטלגים של בוב דילן, שמהדורותיהם המורחבות נמכרו בכ־500 שקל. "מי שמכין את המהדורות האלו יודע מה הקהל מחפש", אומר פרויס, "זה לא רק האריזה אלא גם התוכן. אלו מוצרי היי אנד, שיש אנשים שמעוניינים להשקיע בהם. מ'קיינד אוף בלו' למשל נמכרו כמה עשרות עותקים, וזה בהחלט תאם את הציפיות. כשיוצא אלבום חשוב הוא יימכר יפה בארץ, ולא רק לאספנים בודדים".

סיבוב נוסף

אלבום מחודש נוסף שיככב בפסח הקרוב הוא "באופן קבוע וחד־פעמי" של יהודית רביץ ויוני רכטר מ־1979, היוצא כעת במסגרת הסדרה "סימני דרך" של אן.אם.סי־יונייטד. הוא מצטרף להוצאות המחודשות של "אפר ואבק" של יהודה פוליקר, "פלונטר" של רמי פורטיס, "סוף עונת התפוזים" של תמוז, "כמו צמח בר" של חוה אלברשטיין ואחרים.

הפקת הוצאה מחודשת עשויה לעתים להיות יקרה מאוד - במיוחד כשזקוקים לחומרי ארכיון להרכבת דיסק הבונוס - אך חברות התקליטים אינן נרתעות; להפך. מתברר שהשקעה גדולה בחומרים אלו עשויה להשתלם מאוד. "ההחלטה אם להוציא או לא להוציא משהו קמה ונופלת על התכנים", מבהיר פרויס, "אבל ברור שיש כאן חשיבה כלכלית. חלק מההוצאות המחודשות האלו, כמו 'אפר ואבק', תמוז ו'כמו צמח בר', מכרו יותר מאלבומים של אמנים חדשים. חלק מהאלבומים האלו מכרו בעבר עותקים בודדים בחודש, וכמעט שלא היתה הצדקה להחזיק אותם בחנויות. ההוצאות המחודשות מחזירות אותם למדפים, והביקוש גבוה".

וכשהקהל מרוצה גם האמנים מחייכים. "הקהל מגלה את האלבומים האלו מחדש, ויש ערך מוסף, כמו שירים נוספים. כל האמנים שפנינו אליהם שמחו על העניין ושיתפו פעולה ברצון. עכשיו, כשעבדנו עם יוני רכטר, וקודם לכן עם פוליקר, פורטיס ואהוד בנאי, גם הם גילו חומרים חדשים ונהנו מהעבודה המחודשת על החומרים הישנים", חותם פרויס.

תגיות