אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הפיראטים של המאה ה-21: האם הם כל-כך מאיימים?

הפיראטים של המאה ה-21: האם הם כל-כך מאיימים?

1% בלבד מהספינות שעוברות דרך מפרץ עדן הותקפו או נחטפו ע"י פיראטים סומליים. אבל אמצעי התקשורת, גופים כלכליים וגם פוליטיקאים משחקים תפקיד בהגברת האיום. עם זאת, צריך למצוא את ה"קוקטייל" הנכון שיטפל בבעיה

19.04.2009, 18:58 | ג'ון דפטריוס, CNN

אנו הופכים למומחים לגיאוגרפיה, או לפחות נמשכים בימים אלה אל נתיבי השיט, בהם מתחוללת הפיראטיות של המאה ה-21, מול חופי סומליה. אין צורך לומר, שאזור בו עוברים שני נתיבי מפתח להובלת סחורות וגם 40% מתנועת הנפט בעולם, יכול לעניין מישהו.

מתעלת סואץ, דרך מפרץ עדן ועד למצרי הורמוז ולים הערבי. שני הנתיבים הללו נלקחו כמובנים מאליהם עד לתחילת הפשיטות של הפיראטים הפחות-ממודרנים האלו, ששיבשו את המסחר ואת הביטחון.

שמענו דעות של מומחים לנושא, כשצופה הטלוויזיה הממוצע שמביט בכיסוי תוהה על המובן מאליו, למה צי של אוניות קרב לא יכול להיאבק ולהשיג שליטה מלאה על חופי סומליה? עכשיו, כששרת החוץ של ארה"ב, הילארי קלינטון, הביעה את תשוקתה של וושינגטון ליצור סיורים בינלאומיים הדוקים ומתואמים יותר, סביר שנראה יותר פעילות, אבל כנראה גם ניתקל בעוד קשיים שיציבו הפיראטים.

תפקיד הפסיכולוגיה

בראש ובראשונה, בתור תושבי אחת המדינות הכי עניות והכי פחות נשלטות בעולם, הפיראטים הללו מאמינים שהפוטנציאל להצלחה אדיר והסיכונים נשלטים, יחסית, זאת בגלל רקורד ההצלחות שלהם. לפי מספר מקורות, הם גרפו 80 מיליון דולר בשנה שעברה - כשהדג השמן ביותר שדגו היה מיכלית הדלק סיריוס סטאר, שנשאה נפט גולמי סעודי בשווי 100 מיליון דולר.

אם חוקרים את הנתונים לומדים לא מעט: כלי שיט איטיים הם הפגיעים ביותר, כל מה ששט מתחת למהירות של 16 קשר. כלי השיט שנושאים צוותים גדולים מאוד הן מטרות נדירות, אלא אם כן הם נושאים מטען גדול שמאט אותם.

חיילים גרמנים עוצרים חוטפים סומלים, צילום:רויטרס חיילים גרמנים עוצרים חוטפים סומלים | צילום:רויטרס חיילים גרמנים עוצרים חוטפים סומלים, צילום:רויטרס

מרטין מרפי מבלה עכשיו את חייו במעקב אחר הימים המסוכנים ואומר שייתכן וחסרה לנו פרספקטיבה. מרפי חיבר את "ספינות קטנות, מדינות חלשות וכסף מלוכלך: פיראטיות וטרור ימי בעולם המודרני". המחקר שלו מגלה, שלא יותר מ-1% מהספינות שעוברות דרך מפרץ עדן הותקפו או נחטפו. "האפקט המשמעותי ביותר הוא ההשפעה הפסיכולוגית על בעלי הספינות והמפעילים. כמעט כל איש צוות שהותקף על-ידי פיראטים בשלב כלשהו של הקריירה שלו, לא יוצא שוב לים" אומר מרפי. 

הנתונים הנוספים

אמנם, כשבוחנים את המספרים, עושה רושם שחברות השיט מתרחקות ממפרץ עדן מסיבות בטיחותיות, אך מרפי קורא לנו לחשוב על זה שוב. הוא אומר שהמגמה הזו נובעת יותר מהתעריפים הגבוהים שגובות חברת תעלת סואץ והממשלה המצרית, מאשר מהסכנה הפיראטית.

ההכנסות של תעלת סואץ ירדו ב-21% בהשוואה לשנה שעברה, בעיקר בגלל התעריפים הגבוהים, שלפי התחזיות יגרמו לירידה של 9% בסחר השנה, זאת לפי נתוני ארגון הסחר העולמי. מספר כלי השיט שעוברים דרך התעלה ירד ל-20% באותה תקופה ומאותן סיבות.

תעריפי המעבר, על-פי אלו מי שעוקבים אחרי התעשייה הזו, עלו לבין 300 אלף ל-600 אלף דולר לכלי שיט. ביטוח מיוחד נגד התקפות פיראטים מוסיף עוד עלות שולית, מאז שחברת לוידס הכריזה על חלקים גדולים של מפרץ עדן כאזור בסכנת מלחמה.

ושוב במקרה זה, אנחנו צריכים קצת פרספקטיבה. "כשאתה משווה רמת האלימות של הפיראטים הסומאליים לזאת של הפיראטים הפועלים באזורים אחרים בעולם, כמו ניגריה או הפיליפינים", אומר מרפי, "הסומאלים מטרידים, אבל מתונים יחסית".

אבטחה על הספינות?

ללא ספק זה לא מה שאנחנו מבינים כרגע ומה שבטוח הוא שתמונות יכולות לגבור על המציאות בכל מקום בעולם, בו יש שידורי חדשות בטלוויזיה ועדכונים באינטרנט במשך 24 שעות, מה שמביא אותנו לנקודה נוספת והיא ההשפעה המתמשכת שאנחנו עלולים לראות כתוצאה מההתקפות האחרונות: הביטחון יוגבר, הפיראטים יעלו את רף הסיכון ואילו אסטרטגיות חדשות להתמודדות עם התקפותיהם נדונות כרגע.

שאלתי את מרפי, אם בעולם שאחרי התקפות ספטמבר 2001 זה לא יהיה חכם יותר להציב מאבטחים חמושים על הסיפון, כפי שעושות חלק מחברות התעופה. התשובה שלו הייתה: "זו מחלוקת מתמשכת בתוך קהילת הספנות". אך הוא הוסיף, שרוב קהילת הספנות מאמינה שמאבטחים חמושים "לא יועילו בכלי שיט מסחריים". יתרה מזאת, חלק גדול מהאנשים מאמינים, שהצבת מאבטחים חמושים על הסיפון רק תגדיל את הסיכון.

אם מישהו יביט מלמעלה על המצב, אזי עירוב של הגברת האבטחה וכלים דיפלומטיים הוא ההגיוני ביותר. כן, לשם כך נחוצה פעילות "על החוף" של הממשלה (או הכמעט ממשלה); כן, פעילות צי ספינות קרב שמלווה את הספינות צריכה להימשך ובסופו של דבר - הצבת מאבטחים חמושים על הסיפון אומנם נראית מסוכנת - אבל הגיונית.

לסיכום, בואו לא נזלזל בהשפעה שעשויה להיות לכך על האזור בכללותו. למדינות שגובלות בים האדום ובמפרץ עדן יש נמלים פעילים; גם המדינות הקטנות יותר, כמו ג'יובטי, מושכות השקעות חיצוניות ישירות בגלל הצמיחה האזורית. אם הפיראטים לא יהיו תחת שליטה, אני לא חושב שמשקיעים זרים יתעלמו מהסכנות, אותן מנפחים לעיתים קרובות מדי.

הכותב הוא מגיש התכנית Market Place Middle East , המשודרת מדי יום שישי ב-CNN

תגיות