אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רכבת ישראל לעובדים הערבים: מי שעבד שנה כתצפיתן  - עבודתו תיחשב כשירות צבאי צילום: חיים הורנשטיין

רכבת ישראל לעובדים הערבים: מי שעבד שנה כתצפיתן - עבודתו תיחשב כשירות צבאי

הצעת הפשרה עלתה במהלך הדיון בביה"ד לעבודה, בעניין פיטורי התצפיתנים הערבים; נציגם אמר, כי "ההצעה מכשירה תנאי לא חוקי"

19.04.2009, 17:31 | מארק שון

במסגרת הדיון, היום (א'), בבית הדין האזורי לעבודה, בנוגע להעסקתם של עובדים ממוצא ערבי כתצפיתנים בשירות רכבת ישראל, הציעה הנהלת הרכבת פשרה, לפיה כל עובד ערבי עם וותק של שנה כתצפיתן, יוכל להמשיך את עבודתו כאשר הוותק ישמש שווה ערך לשירות צבאי.

הדיון היום התקיים בעקבות פרשת פיטוריהם של כ-40 מעובדי חברת כוח האדם "השמירה", המועסקים ברכבת ישראל, בתחילת חודש מרץ. אז, קיבלו העובדים מכתב, המודיע להם על הפסקת עבודתם, החל ב-1 באפריל. הסיבה לפיטורים, שלא נכתבה במכתב, הינה שינוי של תנאי המכרז במסגרתו מתקשרת "השמירה" עם הרכבת, אשר מונע העסקת עובדים שלא שירתו בצבא.

מרבית העובדים הועסקו כתצפיתנים במפגשים בין מסילות רכבת לכבישים ותפקידם - להתריע בפני הקטר על מכשולים או רכבים תקועים על המסילה.

עו"ד תאופיק טיבי, המייצג את העובדים, התייחס בשיחה עם "כלכליסט" להצעת הרכבת מהיום ואמר: "ההצעה מכשירה תנאי לא חוקי: תפקיד התצפיתן הינו פקידותי-אינפורמטיבי, אין לו זכות לשאת נשק או להפעיל סמכות ביטחונית. מדובר על תפקיד זוטר, שבקושי מקבלים עליו שכר מינימום".

עוד לדברי טיבי, "אסור על-פי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, שאוסר פיטורים ממניעים שאינם מן העניין, לפטר על סמך שירות צבאי. שירות צבאי אינו רלוונטי כאן, כיוון שלא מדובר בעבודה ביטחונית".

עוד במסגרת הדיון היום, האריך בית הדין את צו המניעה שניתן בתחילת אפריל למניעת הפיטורים והורה, כי בתוך שבוע יוגשו הסיכומים של הצדדים. בית הדין קבע גם, כי כל החומר הרלוונטי יועבר לנציבת שוויון הזדמנויות בעבודה, שלא נחכה בדיון.

מיומנות מהטירונות

יהודה שקד, מנהל אגף פיקוח בטיחות ברכבת ישראל, נשאל בעדותו בבית הדין, האם קביעה קטגורית שמוציאה עובדים ערבים מקובלת עליו. שקד השיב, כי "ההסתכלות שלי לגבי התאמת מועמדים או בעלי תפקידים במסגרת הפרוייקט הזה, היא הסתכלות מקצועית לחלוטין. במסגרת הפרוייקט מועסקים גם נשים ובני לאומים אחרים".

שקד הוסיף, כי הובאו לידיו מקרים חריגים, שלא שירתו בצבא, והוא אישר 10 מהם. הוא אף ניסה להסביר את ההגיון מאחורי התנאי במכרז ואמר, כי "בטירונות, העובד קיבל כלים וקיבל מיומנות מקצועית לתפקוד תחת לחץ, לעבודה תחת מסגרת צבאית - שהרי כל הפרוייקט בנוי ממערכת היררכית - ולמיומנות מסויימת בהפעלת מכשירי קשר", אך שקד הודה כי ניסיון מסוג זה ניתן לצבור גם במערך האזרחי.

עו"ד טיבי מייצג עד כה כ-40 עובדים, אך מדי יום מצטרפים לתביעה עובדים חדשים, שמפוטרים מהרכבת בשל אותה התניה. לשאלת "כלכליסט" ענה טיבי, כי אין לו נתונים מדוייקים לגבי מספר הערבים שהרכבת מעסיקה, כיוון שהמידע שמור ברכבת ישראל. "אני מעריך שמדובר ב-60-70 עובדים, אבל לא בטוח שכולם תצפיתנים", אמר טיבי.

"תאונת רכבות - כמו מגה-פיגוע"

מחברת "השמירה" נמסר בתגובה: "רכבת ישראל פרסמה מכרז חדש, להמשך מתן שירותי פיקוח על מפגשי מסילה. תנאי הסף של רכבת ישראל במסגרת המכרז החדש קובעים, כי המועסקים במתן שרותי הפיקוח יהיו, לכל הפחות, בוגרי שרות צבאי סדיר מלא בצה'ל.

"בהתאם לכך, פועלת החברה באיתור מועמדים העונים לדרישות הסף האמורות ותעשה ככל הניתן להמשיך להעסיק עובדים, שאינם עונים לדרישות אלו, באתרים אחרים".

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "תפקיד התצפיתנים הוא תפקיד ביטחוני לכל דבר, שמטרתו מניעת פגיעה בחיי אדם. פוטנציאל הנזק של תאונה במפגש רכבת שווה ערך למגה-פיגוע מבחינת היקף הנפגעים. הניסיון המקצועי מלמד, שבמקרה בו מדובר בתפקידי ביטחון שמטרתם שמירה על חיי אדם – דרישת השירות הצבאי היא דרישה עניינית, הכרחית ומתבקשת, שנובעת משיקולים מקצועיים בלבד.

"יחד עם זאת, הרכבת מוכנה להגמיש את הדרישה ולהמיר את הניסיון בניסיון שנרכש אצל מפקח מפגשים, שעבד שנה בתפקיד, זאת מתוך הבנה, כי במסגרת העבודה בשטח הוא רכש מיומנויות וכשירויות מקבילות לאלו שנרכשו בשירות צבאי ושנדרשות לצורך ביצוע התפקיד.

"מהנתונים שעלו בדיון נראה, כי ההצעה היתה מאפשרת להחזיר לעבודה לפחות שני שליש מהמבקשים".

את רכבת ישראל ייצג בדיון עו"ד גדעון רובין ואת חברת "השמירה" ייצג עו"ד שלום בר.

תגיות

12 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

12.
שנת עבודה כתצפיתן = שרות צבאי מלא !?????
לערבים באשר הם ניתנה וניתנת ההזדמנות לשרת בצבא או בשרות לאומי. במקום זאת הם מוותרים על אופציה זו, ובזמן שרבים וטובים מקדישים את מיטב שנותיהם למען בטחון המדינה אותם ערבים מקדישים את זמנם ללימודים ועבודה למען רווחתם האישית. אם והמדינה מאשרת את המשוואה המוזרה הזאת אז היא חייבת לאפשר על בסיס אותה משוואה לכל יהודי את האפשרות לעבוד ולהרויח כסף כתצפיתן תמורת השרות הצבאי. מה עוד שאינני מבין על מה המהומה זכותו של מעסיק להתנות העסקת עובד בביצוע שרות צבאי המעיד על נאמנות למדינה, מה עוד שתנאי זה אינו חדש ואף מתקיים בהרבה מקומות עבודה.
יוסף , השפלה  |  26.04.09
11.
בול שיט אחד גדול- הנהלת הרכבת גזענית
מה זה השטויות האלה ????? מה? מי שלא אעשה צבא לא יכול להיות תצפיתן בבוטקה ? ??? "להפעיל מכשיר קשר" מי ישמע, כאילו יש לו שם מ.ק. - לא שזה בעיה להפעיל מ.ק. - יש לו שם מירס. הרי ערבים לא יודעים לדבר בטלפון סלולרי, הרי הם לא עשו צבא. טירונות ? מיומנות נדרשת שנרכשת בטירונות ? איזה שטויות ! עכשיו השומר בבוטקה צריך להסתער בתרגיל פרט על טנדר שנתקע על הפסים ? אין שום סיבה שבעולם למנוע מאף אחד ! לעבוד בעבודה הכה פשוטה הזו ! הוא לא יודע להפעיל מכשיר קשר ? תפטר אותו. מה הקשר לזה שהוא ערבי ? מי שהיה חייל ישמור יותר טוב ? הרי חיילים עולים לשמירה בשביל לישון.. ולעניין - "כל החברות דורשות תנאי מקדים שירות צבאי, אז מה רוצים מהרכבת ?" - איזו טענה עלובה. מי שדורש תנאי כזה, כמו נגיד חנות בגדים (!) בקניון - הינו גזען. חד וחלק. ערביי רכבת ישראל - אני אתכם. אין שום סיבה שבעולם שלא תוכלו לעבוד ברכבת. סרן במיל', דרום.
סרן במיל'  |  20.04.09
8.
נראה לי שחייל ישמור יותר טוב, לא מעבר...
לא צריך להיות גאון להבין שמי ששרת בצבא ועשה כמה שמירות בחייו יעשה את עבודה יותר טוב בלי שום קשר אם הוא ערבי או לא. לא שהייתי עובד בזה למרות שהייתי קרבי, אבל זה נשמע לי די דומה לכל עבודת חיילים משוחררים אחרת ועבודות מועדפות. תנו מנוחה לשד העדתי/גזעני.
אחד שיודע שהוא יודע , רמת גן  |  19.04.09
לכל התגובות