אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרצליה חוזרת לתחרות: עוד מתיחת פנים לאזור המוסכים לשעבר

הרצליה חוזרת לתחרות: עוד מתיחת פנים לאזור המוסכים לשעבר

לאחר שנים של הקפאת הבנייה באזור התעשייה של הרצליה פיתוח, חוזר המתחם שהמציא את הז'אנר להתחרות על חברות הייטק ושגרירויות. טעויות השכנים ברמת החי"ל וברמת גן הובילו את העירייה להציב במרכז תוכניות הפיתוח את דרכי הגישה והחניה

21.04.2009, 12:25 | דותן לוי

יום חמישי בצהריים, אזור התעשייה של הרצליה פיתוח. אנחנו מתקדמים בין מבני ההייטק המכוסים בקירות מסך במכוניתה של עפרה בל, חברת מועצת עיריית הרצליה ויו"ר מינהלת אזור התעשייה. התנועה זורמת וכעבור חמש דקות אנחנו חוצים את האזור מצפון לדרום.

"בתוך חמש שנים הגענו ממצב שאי אפשר לזוז בכבישים לכך שהתנועה זורמת כל היום", היא אומרת. אנחנו ממשיכים לנסוע ונעצרים ליד מתחם חניה גדול, בצמוד לכביש נעמי שמר החדש, שחוצה את האזור מצפון לדרום ושיתחבר בעתיד לכביש החוף. "גם את בעיות החניה פתרנו לגמרי. הוספנו תקני חניה לבניינים ואישרנו את הקמתם של כמה מתחמי חניה גדולים שחלקם, כמו חניון הוואדי העתידי, יהיו חינמיים", מוסיפה בל.

בהמשך אנחנו מגיעים למסעדה השייכת לרשת מסעדות של מזון אסייתי. המסעדה נמצאת בשיפוצים ועל אחד החלונות שלט גדול: "לא סגרנו, אנחנו רק משפצים". לדברי בל, בעלי המסעדה מיהרו להזים את השמועות על כך שהמשבר הכלכלי קפץ לביקור בעסק שלהם. "התפוסה בכל אזור התעשייה לא ירדה ושומרת גם כעת על יציבות של כ־88%", היא מספרת.

בשנים האחרונות, שבמהלכן לא התבצעה כמעט בנייה באזור התעשייה של הרצליה פיתוח, פזלו בעיריית הרצליה אל אזורי התעסוקה והמסחר ברמת החי"ל בתל אביב ובמתחם הבורסה ברמת גן, והשכילו ללמוד מהטעויות של השכנים. המסקנות העיקריות כללו פיתוח הדרגתי וכל התקדמות במתן היתרי בנייה נוספים מחויבת קודם כל בפתרון של שני נושאים חשובים: חניה ותחבורה.

כביש נעמי שמר החדש. "התנועה זורמת", צילום: עמית שעל כביש נעמי שמר החדש. "התנועה זורמת" | צילום: עמית שעל כביש נעמי שמר החדש. "התנועה זורמת", צילום: עמית שעל

כיום נמצאים בהליכי בנייה וביצוע כביש נעמי שמר, כביש אבא אבן, המוביל מכביש החוף לקניון ארנה שבחוף הים ויורחב לשישה מסלולים, וכן רחוב הסדנאות, שיורחב עד כביש המרינה. הרחובות משכית, המנופים וגלגלי הפלדה יעברו שיפוץ יסודי הכולל הוספת חניות מסודרות לאורך הכבישים. כמו כן, פרויקט מחלף הרב־מכר, המתבצע בשיתוף פעולה עם עיריית רמת השרון, יאפשר בעתיד כניסה ויציאה לאזור התעשייה לבאים מכיוון דרום.

כדי לעודד שימוש בתחבורה הציבורית, עיריית הרצליה מפעילה זה כמה חודשים קו אוטובוס חינם (שאטל) שפועל בשעות הבוקר ואחר הצהריים ומסיע את העובדים לאזור התעסוקה וממנו. בהמשך עתידה לעבור באזור הרכבת הקלה של מטרופולין תל אביב.

לפי התכנון, יעברו שלושה קווים בשטחי הרצליה: הקו הירוק יעבור בהרצליה פיתוח, הקו הצהוב במרכז העיר והקו הוורוד יעבור הן במרכז והן בהרצליה פיתוח. כדי לוודא שהרכבת הקלה לא תפסח על הרצליה, הקצתה העירייה 60 דונם שנועדו למבני דיפו - מבנים שישמשו לטיפול ולתחזוקת הקרונות.

פרס ורקנאטי מקדמים

אזור התעשייה של הרצליה פיתוח משתרע כיום על שטח של 525 אלף מ"ר, הכולל בתוכו תוכניות לכחמישה מתחמים שונים: עזריאלי ביזנס פארק, בית משכית, SEA VIEW של קנדה ישראל, מגדלי אקרשטיין ופרויקט גב־ים צפון.

לאחרונה אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב את הגדלת שטחי הבנייה באזור בעוד 54 אלף מ"ר. כמו כן, עם השלמת מחלף הרב־מכר יינתנו היתרי בנייה חדשים שיגדילו את שטח אזור התעשייה עד כביש המרינה, לכ־625 אלף מ"ר. בהמשך תפתח העירייה חניון תת־קרקעי ברחוב יוחנן הסנדלר ולאחר בניית החניון וסיום פיתוח הכיכר שמעליו תאשר העירייה היתרי בנייה ל־100 אלף מ"ר אחרונים, שיאפשרו בנייה של עד 725 אלף מ"ר.

הדמיית בית משכית הדמיית בית משכית הדמיית בית משכית

בתחילת אפריל התכנסו במשרדה של ראש עיריית הרצליה יעל גרמן 23 מנכ"לים ובעלי חברות מהבכירים במשק. בפגישה נכחו חמי פרס, לני רקנאטי והמנכ"לים של החברות האחים עופר, אמפא נדל"ן, פריסקייל, נייקי ישראל, הולמס פלייס, מיקרוסופט ישראל ועוד.

מטרת המפגש היתה שיתוף של אנשי עסקים ומנכ"לים מובילים בקידום האזור באמצעות הקמת דירקטוריון משותף. במהלך הישיבה הודיעה ראש העירייה גרמן שהעירייה, בשיתוף בעלי הנכסים, תסייע לחברות שנקלעו לקשיים ותמשיך להשקיע בשילוט, בריצוף ובתשתיות. עוד הוחלט על הקמת "מסלול ירוק" לבעלי עסקים, שיוכלו להגיע לפי הצורך לפגישות במינהלת. הדירקטוריון ייפגש אחת לתקופה והוחלט שכבר לאחר הפסח תתקיים פגישה כדי לקדם ולסייע למגזר העסקי באזור.

אחת הנקודות שבל מקדישה לה חשיבות רבה היא מהות השימושים במתחם. מלבד כמה מוסכים ובעלי מלאכה שנותרו באזור, שריד לתקופות קודמות שבהן אכלס האזור בעיקר בתי חרושת, אחת ממטרות העירייה היא לבצע מתיחת פנים כוללת לאזור. כיום מאוכלסים 80% מהשטחים הבנויים בחברות הייטק, ו־20% הנותרים משמשים לחנויות, למסעדות, לברים ולבתי קפה (60% מהם). שדרוג האזור הפך את תהליך בחירת העסקים לממוקד יותר.

לדברי בל, בקשתם של כמה בעלי מוסכים להתמקם במתחם נדחתה, וכך גם בקשתו של מועדון סנוקר. מנגד מנסה העירייה לעודד עוד חברות מתחום ההייטק וחברות בעלות אוריינטציה עסקית (משרדי עו"ד, קרנות הון סיכון, פירמות ראיית חשבון ושגרירויות) להעביר את מרכז הפעילות שלהן למתחם, כדי להפוך אותו למרכז עסקים בדומה לזה שברמת גן.

כיום פועלות במתחם בהרצליה שגרירויות של מדינות קונגו, אורוגוואי, ארגנטינה, גואטמלה, הונדורס, פרו, אל סלבדור ולאחרונה הצטרפה אליהן גם תאילנד. לדברי ג'קי מוקמל, מנכ"ל חברת הייעוץ והתיווך מאן נכסים: "הרצליה פיתוח תהפוך עם הזמן לאזור המבוקש ביותר עבור חברות בעלות חשיבות שיווקית, כגון מיקרוסופט, נייקי ומותגים אחרים. מבנה אזור התעשייה, התדמית שלו כמתחם יוקרתי והקרבה שלו לים, לבתי המלון ולמסעדות הופכת אותו לאטרקטיבי".

יוקרתיים וזולים

גם יבואני הרכב נוהרים למקם את אולמות התצוגה שלהם בהרצליה פיתוח. הבנייה באזור מאפשרת להם לשכור אולמות תצוגה רחבים ולקחת את הלקוחות לסיבוב ניסיון בלי לעמוד בפקקים ארוכים. עם היבואנים ששכרו שטחים נמנים לקסוס, אינפיניטי, סוזוקי, הונדה ועוד.

הדמיית פרויקט Sea View הדמיית פרויקט Sea View הדמיית פרויקט Sea View

תחום המלונאות גם הוא מתפתח: עיריית הרצליה אישרה לבעלי חברת הנסיעות איסתא לשנות את ייעוד הקרקע שרכשו ממסחר ומשרדים למלונאות. בימים אלה מוקם מלון הכולל 100 חדרים בצומת הרחובות גלגלי הפלדה ואבא אבן.

עוד יתרון שמושך את היזמים לאזור הוא מחירי המגרשים, הנחשבים לנמוכים יותר מאשר בתל אביב וברמת גן - 700 דולר למ"ר בנוי לעומת 1,000 דולר למ"ר בנוי ברמת גן. לדברי יזמי בית משכית, מני פרידמן ויוסי גרדוס, בזכות עלות המגרש הם יכולים להציע מבנה משרדים יוקרתי ברמת גימור גבוהה אך במחירי שכירות הנמוכים ב־20%–25% מאלה של רמת גן.

מנתוני שכירות של חברת ייעוץ הנדל"ן אינטר ישראל לחודש ינואר 2009 עולה שמתחם הבורסה ברמת גן מציע את המחירים הגבוהים ביותר מבין שלושת המתחמים - 80–90 שקל למ"ר מעטפת. ברמת החי"ל המחירים נמוכים ב־10%–15%, כלומר 68–81 שקל למ"ר, ואילו בהרצליה מדובר במחירים של 70 שקל למ"ר.

למרות השינויים המהותיים שעבר האזור לאורך השנים, הרצליה עדיין רחוקה מלהפוך למרכז עסקים של ממש. החברות העסקיות ממשיכות לשמור אמונים למגדלים בדרום תל אביב ולבורסה ברמת גן - מרכזי העסקים המרכזיים של ישראל. "קשה לי לראות את המקום נהפך למעצמה שמאכלסת עורכי דין ומשמש מרכז עסקי. הם מעדיפים להישאר במרכז תל אביב, שם יש להם זרם גבוה יותר של לקוחות", אומר מוקמל.

תגיות

37 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

36.
החכם באדם אמר ב"משלי": אל תען כסיל כאיוולתו
בשנת 98 כשנבחרה יעל גרמן היה גרעון העירייה 140 מיליון שקל. העיר הייתה עיר שינה של תל-אביב, נטולת אירועי תרבות ורדופה בתאוות נדל"ן של כרישים וסרדינים למיניהם. לאחר 10 שנים כראש העירייה, הצליחה גרמן לבטל את הגרעון. היא שיקמה את סוקולוב, שעד אז נראה כמו רחוב צדדי בעזה והחייתה את מרכז העיר. היא צבעה את הרצליה בירוק והקימה את הפארק הנפלא - פארק הרצליה, למרות כל הניסיונות של שוחרי הנדל"ן שרצו להקים בשטח הפארק מגדלי דירות.היא הקימה סינמטק ותיאטרון עירוני. היא הקימה את היכל האמנויות והפכה את הרצליה למרכז התרבות והפנאי בשרון. נו טוב. תמיד נמצא אנשים שירטנו על פעילות העירייה וביניהם גם אנשים שהצלחתה של האישה הנפלאה הזאת לצנינים בעינים הנבערות והמצ'איסטיות. הרצליה יודעת טוב מאוד כי כל הקשקשנים, שוחרי הפרסום במקומונים ושליחי הנדל"ן יכולים להמשיך ללהג כאוות נפשם. מזלה של הרצליה הוא שהכלבים נובחים אבל השיירה ממשיכה לצעוד קדימה. גרמן טובעת את חותמה בהרצליה וכמו שאומרים האמריקנים: שימותו הקנאים ויאכלו את הלב.
יריב בן אליעזר , תל אביב  |  22.04.09
35.
גרמן נטשה את מרכז העיר
אין לראש העיר אופוזיציה! היא נבחרה לא בגלל איכותה אלא כיוון שלא היה מועמד רציני מולה. אומנם היא עשתה שיפוצון קטן במרכז העיר המת אבל מי שתכנו אותו לא ממש מבין בתחבורה. ברוח האהבתה של ראש העיר בנו בצומת בןגוריון-סוקולוב כיכר שיוצרת פקק (כשמחברים לכיכר חד-מסלולית נטיב דו-מסלולי, מהנדסים יקרים, נוצר פקק בכניסה לכיכר!). בכל אופן העיר הרצליה הולכת מדחי לדחי. מהעיר הטובה בשרון היא הופכת לפחות ופחות אטרקטיבית. ראש העיר בחרה בהרצליה פיתוח ובפרוייקט הפארק, המדהים שהיא בונה ונטשה את העיר. גברת גרמן, את אפילו לא תושבת פיתוח אבל אולי כדאי שתחלקי את העיר לשתי ערים נפרדות ותמלכי את עצמך כראש העיר של הרצליה פיתוח. תקווה שמשהו חדש, רציני ורענן יתמודד מולה בקדנציה הבאה.
תושב הרצליה הצעירה , הרצליה  |  22.04.09
34.
להרצליה אזת"ע מפותח אבל לא כשר
עבדתי פעם בחברת הייטק בהרצליה פיתוח, מה אני אגיד לכם, קיבצו את כל אוכלי החזיר הג'וקים של הים שנקראים פירות ים וכל מיני מסעדות שמתפארות בעצמם שמגישות עירבוב של בשר וחלב, ברחתי גם מהאנשים וגם מהמקום. לא פלא שחברות מעדיפות את קסריה הוד השרון כפ"ס ונתניה על הרצליה שהוא פלצני עם האנשים הכי מגעילים שיש במיוחד בתעשיית ההיטק, אפילו קודאק לשעבר סאיטקס עזבה לפ"ת.
דוד , נתניה  |  22.04.09
33.
העיר שמאבדת הכי הרבה עסקים בישראל ת"א, לטובת פארקים ואיזורים בגוש דן ובשרון
אין מה לעשות לצערנו הרב, אך במדינת ישראל כל התעשיות הקלות,המודרניות,הזעירות והטרנדיות כגון ענף ההייטק, וכל היבואנים,היצואנים,המשווקים והמפרסמים למיניהם, המסחר בישראל,עולם העסקים בישראל, עולם הפיננסים,ההון והמימון, הבנקאות בישראל כלכלת ישראל,השווקים בישראל,המשק הישראלי,חברות ותאגידים עסקיים גדולים בכלל, חברות ותאגידים בעלי אוריינטציה עסקית כמו: משרדי עו"ד,קרנות-הון-סיכון, פירמות-ראיית-חשבון,חברות ותאגידים בעלי חשיבות שיווקית,בעלי מקצועות חופשיים,משרדי פירסום,חברות ותאגידי תקשורת,נותני חסויות ועוד ועוד, הינם בישראל אך ורק בתל אביב גוש דן ובשרון, החל מאיזור התעשייה פולג בנתניה,איזור התעשייה-כפר סבא, איזור- ההייטק והתעשייה ברעננה, פארק העסקים יורופארק בקיבוץ יקום,איזור התעשייה וההייטק בהוד השרון, איזור התעשייה הרצליה פיתוח, מרכזי העסקים במרכז ובדרום תל אביב,מתחם הבורסה ברמת גן,איזור התעשייה,ההייטק והמסחר רמת החייל בצפון תל אביב, שני איזורי התעשייה קריית אריה וקריית מטלון שבפתח תקווה, איזור התעשיה אפק בראש העין, איזורי התעשייה השונים בלוד, איזורי התעשייה בערים וביישובים יהוד אזור ואור יהודה,איזור התעשייה בחולון,איזור התעשייה החדש-מערב בראשון לציון, מתחם מעויין שורק בראשון לציון, איזורי בית דגן וצריפין, נמל התעופה בן גוריון, קריית העסקים איירפורט סיטי (קריית שדה התעופה), איזור התעשייה בבני ברק, משרדים במרכזי הערים גבעתיים ורמת גן, ומכל מה המעט ממילא שיש לישראל להציע גם הקצת הזה בארץ מתנקז אך ורק בתל אביב-גוש דן ובשרון, שם כל הבכירים,המטות ההנהלות ומרכזי הכובד,הכוח,השליטה,הבקרה,הפיקוח,הדירקטוריונים ומקבלי ההחלטות למיניהם, וחוץ משני האיזורים: ת"א-גוש דן והשרון בנוסף לכל הכלום שאין לישראל ממילא כל מדינת ישראל לאורכה ולרוחבה מתה ונטולת כל, לצערנו הרב
ת"א-גוש דן והשרון בלבד: מדינת ת"א  |  22.04.09
לכל התגובות