אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי - סוף לשותפות באימפריית משפחת שסטוביץ': יוני קונה את חלקו של האח מיקי צילום: אביגיל עוזי

בלעדי - סוף לשותפות באימפריית משפחת שסטוביץ': יוני קונה את חלקו של האח מיקי

בעקבות היחסים הרעועים בין האחים, ירכוש יוני שסטוביץ', המנהל את חטיבת הטואלטיקה, את חלקו של מיקי, המנהל את חטיבת הקוסמטיקה, בחברה המשפחתית המגלגלת 750 מיליון שקל בשנה. כל אחד מהאחים מחזיק ב־47% מהמניות. מקורב למשפחה: "הפרידה תעשה להם טוב"

23.04.2009, 07:04 | גלי ברגר

האחים שסטוביץ' נפרדים. ל"כלכליסט" נודע שיוני שסטוביץ', המנהל את חטיבת הטואלטיקה בחברה, רוכש את חלקו של מיקי שסטוביץ', המנהל את חטיבת הקוסמטיקה. העסקה בין האחים עתידה להיחתם בשבועות הקרובים.

לפי רשם החברות, כל אחד מהאחים מחזיק ב־47% ממניות חברת שסטוביץ' - אחת מחברות היבוא, השיווק והפצת המוצרים הגדולות בישראל. האב, שמעון שסטוביץ', שנפטר ביולי 2007, רשום כמחזיק ביתרת המניות. לדברי גורמים בשוק, המגעים בין האחים מתנהלים במשך תקופה ארוכה ונכשלו בעבר, אולם עתה נראה שהם הגיעו להסכמה.

משפחת שסטוביץ', אחת המשפחות המוערכות במשק הישראלי, מקפידה לשמור על שקט מוחלט בכל הקשור להתנהלותם. האב, שהקים את החברה ב־1954, נתן הנחיה ברורה: המותגים בפרונט, אנחנו לא. בניו המשיכו בקו הזה, וגם הפעם סירבו להגיב.

סכסוכי ירושה הם דבר נפוץ בקהילה העסקית, אך בחברת שסטוביץ' נדמה היה שהדברים פתורים. שני הבנים עובדים בחברה שנים רבות, שניהם נושאים בתואר מנכ"ל, וחלוקת התפקידים ביניהם ברורה: יוני הבכור מנהל את הטואלטיקה, מיקי את הקוסמטיקה. אלא שבפועל לא כך הם פני הדברים.

פטירתו של האב היתה טראומה קשה לשני האחים, והחריפה לדברי מקורבים לחברה את היחסים ביניהם. במשך תקופה הם כלל לא דיברו זה עם זה. "עבר ביניהם חתול שחור, אף אחד לא יודע על מה בדיוק", מספרים בשוק. "לדעתי הפרידה תעשה רק טוב ליחסים ביניהם, הם בכל זאת אחים", אמר גורם המקורב למשפחה.

קולגייט. 45% משוק משחות השיניים קולגייט. 45% משוק משחות השיניים קולגייט. 45% משוק משחות השיניים

אף ששסטוביץ' היא יבואנית של מותגים רבים בתחום הטואלטיקה, המזון והקוסמטיקה, מעט מאוד אנשים מכירים אותה ויודעים שתחת אותה מטרייה מיובאים ונמכרים בישראל משחת השיניים קולגייט, סבון הכלים פלמוליב, דאודורנט ספיד סטיק, פסטה ברילה, דגני הבוקר קלוגס ועוד. בתחום הקוסמטיקה והבישום מחזיקה החברה מותגים כמו בושם קלווין קליין, רבלון, קריטה, דקלאור ועוד.

"אנשים מליגה אחרת"

על האיכות האישית של האחים איש אינו חולק: "שניהם מדהימים ושניהם משלימים זה את זה. אם הם היו מסתדרים הם היו יכולים להמריא גבוה מאוד", אמר גורם שעובד עם שסטוביץ' שנים. אז מה בכל זאת קרה? למיקי נמאס לדברי גורמים בשוק להיות כינור שני.

אף שבמשפחה הקפידו לתת לשני האחים לשכות בגודל שווה ותואר מנכ"ל לכל אחד, לכולם ברור שיוני הוא האח המוביל. "יוני מאז ומתמיד היה הדומיננטי. הוא עסק בלוגיסטיקה, בכספים ובמותגים. מיקי, לעומת זאת, עסק במותגי הקוסמטיקה והיה מאוד תלוי ביוני בקטע של מערכות היחסים עם הרשתות", אומר גורם ברשתות. "מערכת היחסים ביניהם אף פעם לא היתה טובה, אבל הם שמרו על פאסון. מדובר באנשים מליגה אחרת".

על האב, שמעון שסטוביץ', מספרים כי היה אדם יוצא דופן. הוא עלה מגרמניה, התחתן עם בלה, והתיישב בחיפה. "הוא היה איש צנוע, חכם ונעים שהכיר את כל העובדים בארגון - מהמנהלים ועד עובדי הניקיון. הוא תמיד שאל קודם כל מה שלום הילדים ורק אחר כך על העסק", סיפר עובד לשעבר בחברה. בראיון שנתן האב בעבר לעיתון הפנימי של החברה, הוא אמר בהומור: "נהניתי מהילדים שלי כל זמן שהם לא הסתדרו טוב ואני הייתי השופט. היום שניהם נגדי".

אין ספק שהאב היה הדבק ששמר את שני האחים יחד. לאחר פטירתו, מספרים, מיקי החליט לשבור את הכלים. הוא עזב את אשתו ושני ילדיו ועבר להתגורר ביפו. "הוא ביחסים מצוינים עם אשתו לשעבר ואב מקסים", מספרים מקורבים אליו. "הוא כנראה עובר סוג של גיל התבגרות מאוחר. בכל זאת הוא גדל ועבד כל השנים במסגרת המשפחתית ומותר לו לשבור אותה. המוות של האב נתן לו את הלגיטימציה לעשות דברים שלא יכול היה לעשות קודם".

בעוד מיקי מתואר כאח בעל הקסם וחובב החיים הטובים, את יוני שסטוביץ' מתארים כמוח שמאחורי העסק וכ"אדם בעל יכולות אישיות יוצאות דופן שאי אפשר שלא להעריך את היכולות שלו". הוא המתון והשקול בין השניים, פחות נוטה לקחת סיכונים.

עובד לשעבר בחברה מתאר את יוני שסטוביץ' כ"פרפקציוניסט, נושם מותגים, סבלני, חכם ומלמד. עבודה עם חברות בינלאומיות דורשת איכויות גבוהות במיוחד, וליוני יש אותן". אותו עובד, שהיה בכיר בחברה, מעולם לא פגש את מיקי.

חוסר אסטרטגיה

למרות הטענות על הפרדה מוחלטת ארוכת שנים בין שתי החטיבות, בשוק מספרים כי זה לא מדויק, וכי גם לעובדי החברה לא תמיד היה פשוט לדווח לשני מנהלים, במיוחד בחטיבת הלוגיסטיקה, שנותנת שירותים לכלל הקבוצה. "יש דברים שכן משותפים לשתי החברות. למשל אובליגו (אשראי) מול רשתות שאתה נותן לכל החברה ולא רק לחטיבה", אומר גורם קמעונאי. "בתקופה האחרונה קשה לקבל שם תשובות, אין אסטרטגיה ברורה, שולחים אותך מאחד לשני. טוב שהשותפות הזו תסתיים כמה שיותר מהר וכך יהיה כמה שפחות נזק לחברה. זו חברה מדהימה".

מנגד, גורם אחר בשוק הקמעונאות אינו מסכים עם הטענה: "זה ממש לא נכון, אני יודע בדיוק מול מי אני מתנהל בכל אחד מהמקרים, לא נתקלתי בשום בעיה".

מבחינה עסקית שסטוביץ', שמגלגלת לפי הערכות 750 מיליון שקל בשנה, עברה שנים לא פשוטות. בסוף 2005 רכשה פרוקטר אנד גמבל את חברת מוצרי הגילוח ג'ילט מוורן באפט ובתחילת 2007 נפרדה שסטוביץ' מהפצת המותג. עבור החברה מדובר היה בטראומה ובאובדן חטיבה שהיתה אחראית לכ־25% מהכנסות הקבוצה ולכ־40% מרווחיה.

פלמוליב. 28.5% משוק סבוני הכלים פלמוליב. 28.5% משוק סבוני הכלים פלמוליב. 28.5% משוק סבוני הכלים

"שסטוביץ' נבנתה על ג'ילט, הם הביאו אותם לכאן ב־1963 והיו הטריגר לקבלה של מותגים נוספים", אומר גורם ברשתות. "אובדן ג'ילט הוא משבר פסיכולוגי תרבותי גדול מאוד עבור החברה, וייאמר לזכותם שהם הצליחו לצאת ממנו ולפתח מוצרים קטנים יותר בקטגוריית המזון". ב־2007 החלה שסטוביץ' לשווק גם את סכיני הגילוח של חברת שיק.

יוני שסטוביץ' סיפר בראיון בנובמבר האחרון (הראשון זה 20 שנה): "כשג'ילט עזבו ירד 25% ממחזור המכירות השנתי. שנה אחרי זה היינו בחוסר של 12% והשנה כבר נחזור לאותה רמת מכירות".

בתחום הקוסמטיקה קשה לקבל תמונה אובייקטיבית. בניגוד לשוק מוצרי הצריכה, בקוסמטיקה לא נעשות מדידות של נתחי שוק, אך גורמים בשוק מספרים על ירידה בנתחי השוק. האובדן של ג'ילט השפיע גם על היכולת להשקיע במותגי הקוסמטיקה. "אף פעם לא היו להם מותגים מובילים כמו לנקום, קליניק, שאנל וכו', אלא מותגים משניים יותר שדרשו השקעה גדולה מאוד בפרסום ובנקודות המכירה", סיפר גורם בשוק הקוסמטיקה היוקרתית. "הרווחים העצומים של חטיבת הטואלטיקה אפשרו את ההשקעה בקוסמטיקה, אך ברגע שהם ירדו ירדה גם ההשקעה, והדבר בא לידי ביטוי בנתחי השוק". גם רבלון, מותג שמשחק במאס מרקט, שאותו משווקת שסטוביץ', סובל מהיחלשות בכל העולם.

כמו כן סבלה חטיבת הקוסמטיקה מקשיים ניהוליים. עוד לפני מותו של האב פינה מיקי את עמדת הניהול. "הוא החליט שנשבר לו ובא לו לנסות משהו אחר", אמר מקורב לחברה. "עם זאת הוא עדיין היה מעודכן במה שקורה".

בסוף 2007 פרש אבי חן, שניהל את פעילות הקוסמטיקה. מיקי חזר לאחוז במושכות, אך לא בצורה הדוקה. "מיקי היה בא והולך ובכל פעם שהיה בא היה בלגן בקבוצה", אומר מקורב לחברה. לאחרונה, לדברי גורם בשוק, נראה היה שהמצב מחמיר. "אין כרגע מי שמנהל את הקוסמטיקה בפועל. כתוצאה מכך ספקים אחרים מנצלים את הסיטואציה והם מאבדים נתחי שוק", אומר גורם ברשתות. "הם שינו מדיניות הלוך ושוב בנושא ההנחות, צמצמו הנחות לקמעונאים בצורה דרמטית כבר בראש השנה, לפני פסח עוד פעם הורידו הנחות, ולאחר שראו שאין מכירות החזירו אותן. אין אסטרטגיה".

תגיות

21 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

21.
ילדים אולי די כבר....,על מה רבים אנשים שיש להם הכל!!!??
תתגברו!! אתם כבר לא ילדים. מלחמות האגו מיותרות, נותנות פתחון פה לכל צרי העין!! במקום זה תשקיעו בעשייה, תקימו מפעל חיים לאביכם-הוא ראוי!!! ומעל לכל-הגיעה השעה-רדו לעם,גלו אזן קשבת למעוטי יכולת, ונדיבות כיס שבולטת אצלכם בחסרונה!! תשקיעו בקהילה היא פרנסה אתכם לדורותיכם- ומגיע לה הוקרה!!!!
אנונימוס , הרצליה  |  10.05.09
20.
הפרידה בין האחים סשטוביץ'
הנני עובדת חדשה בחברה דיילת קוסמטיקה,האמת כבר 8 שנים בתחום,לא בחברת-שסטוביץ תמיד כאחת שמוכרת קוסמטיקה רציתי להיות עובדת של החברה,תמיד קנאתי בטרגייטים שמעניקים,לדיילות קוסמטיקה של שסטוביץ',את הבייחד של כל חברות-שסטוביץ',כדיילות..,תמיד חלמתי להיות אחת משלכם,והנה היום לא מזמן אני אחת משלכם,גאה מאוד,בהזדמנות שנתנה לי חלומי התגשם,ואני שמחה ו בכבוד גדול לי לייצג את מותג הקוסמטיקה,שלי,כאחת ממשפחת שסטוביץ',אני מקווה שהפירוק של האחים,לא יביא להרס של חטיבת הקוסמטיקה,כי אני יודעת שדיילות סשטוביץ' הם שונות,כולן נאמנות למותג,כולן נלחמות למכור,כולן תחרותיות,שאפתניות,מטופחות,וגאות במשפחת שסטוביץ שאנו,כולנו כמשפחה..לעולם לא ראיתי דיילת שסטוביץ' שלא מחייכת,ונהנית לקבל פירגון מתנות,ואהבה,שייכות לעולם הקשה של מכירות קוסמטיקה... תודה לחברת שסטוביץ' שקבלתם אותי-לחברתכם כנציגת מותג-קוסמטיקה,אני גאה מאוד ושמחה,להיות חלק של דיילות-יופי,אני עובדת ומתאמצת קשה מאוד ונהנית לצרף עוד ,כל פעם לקוחה,חדשה למותג,ולמכור..אחת מדיילות קוסמטיקה החדשות שלכם,אנא על תפגעו במערכת כה חשובה של דיול הקוסמטיקה. מכל הלב...חג-שמח!!!!תושבת-ישראל,תמיד.
מירלה לוקץ , קרית-אתא  |  26.04.09
17.
חב שסטוביץ
כעובדת בחברה כעשר שנים מאוד מצער שהאחים נפרדים מיקי אף אחד לא עומד ברמה העיסקית שלך אתה דוגמה לכל מנכל איש צנוע מדבר עם כולם בגובה העיניים לא מתנשא כף לעבוד עם מנכל כמו מיקי בתקווה שיתאושש ויחזור במהרה לחברה ותתאחדו שוב יוני ומיקי כי אין כמו כמו חברת שסטוביץ שיש לנו את הזכות לעבוד בחברה
אישי , אילת  |  24.04.09
לכל התגובות