אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עידן הווידאו צילום: איי פי

עידן הווידאו

ההיקף ההולך וגדל של גניבת הווידאו באינטרנט, בצד הפופולריות האדירה של צפייה בווידיאו במחשב, יוצרים עידן חדש, שאופיו עדיין אינו ידוע

23.04.2009, 13:00 | שיזף רפאלי
הפיראטים השבדים נשלחו בשבוע שעבר לשנת מאסר. הערעורים של הפיראטים - מפעילי פיראט ביי, אתר הורדות הקבצים הגדול בעולם - בדרך, אבל מה שייחרת בזיכרון הוא ההיקפים של גניבת הווידיאו באינטרנט. והגניבה הזאת, ובצדה הפופולריות האדירה של צפייה בווידיאו במחשב, יוצרים עידן חדש, שאופיו עדיין אינו ידוע.

ראינו את השינויים כבר בענפים אחרים: תעשיית המוזיקה איבדה צורה, ולובשת חדשה. ההוצאות לאור לא מזהות את עצמן בראי. גם תמונות ואלבומים לא ישובו להיות מה שהיו לפני העידן הדיגיטלי. בתקשורת התהפכו סדרי עולם. וגם ענף הסרטים עובר טלטלה, עם שינויים בצפייה, טכנולוגיה שמשנה את המודלים העסקיים ומודלים עסקיים שמשפיעים על התוכן של האמנות, תפוצתה והשפעתה התרבותית. השילוב הזה, של טכנולוגיה ועסקים, מעצב את החוויה האמנותית - ושלושת אלה מתחככים בעולם קרימינלי של גניבה.

כולנו פתאום רואים וידיאו במחשב, שולחים קליפים, צופים בערוצי טלוויזיה או בבלוגים במחשב. מי שלא ראה את סוזן בויל ביוטיוב בשבועיים האחרונים, שיקום, ומי שטוען שמעולם לא צפה בסרט ש"ירד מהאינטרנט", שלא יעבוד עלינו. ההתכנסות בין טלוויזיה ומחשב, שמובטחת שנים, הגיעה. רק לא ברור אם המחשב דוחק את הטלוויזיה, הטלוויזיה את המחשב, או שמשניהם יוצא שעטנז חדש שלא פיללנו לו.

ובתוך הסחף הזה, הווידיאו הדיגיטלי מתייצב במקום הקרימינלי שבו היו הדיסקט בשנות השמונים, ה־CD בשנות התשעים וקבצי ה־MP3 של העשור האחרון. את כולם העתיקו, פיצחו, צרבו; בכולם היה שיתוף (כלומר גניבה המונית). מול התופעה, ידו האוכפת של החוק מצליחה להשיג רק צחקוק מזלזל: בשבוע שחלף מאז פרסום פסיקת בית המשפט, מספר החברים בפיראט ביי הוכפל.

יש ארבע נקודות מבט שמהן אפשר לנסות לנבא מה יקרה לעולם הסרטים עם הדיגיטליות הגוברת שלו; שלוש מהנקודות פסימיות, אחת עדיין ניטרלית. השלוש הפסימיות עוסקות במודל העסקי של הווידיאו הדיגיטלי, ונותרות פעורות פה. יש מי שמתמקדים בדיון על גניבת וידיאו מקוון, יש מי שעוסקים במעמדם של המשקיעים ויש מי שמקטרים בשם הצרכנים. נקודת המבט הניטרלית עוסקת ביצירתיות ובחידוש, ובלי שהיא נותנת מענה כלכלי, היא שומרת עדיין על שוויון נפש.

העמדה הראשונה ברורה: הפיראטיות עלולה להוביל לפשיטת רגל של יצרני הסרטים המסורתיים, האולפנים הגדולים, ואז מי יפיק, יביים, ילהק וישחק בדור הבא של הסרטים?

המודל העסקי של גניבה ותוצאותיו עדיין אינם נהירים. אבל גם המודל העסקי של אתרים שמציגים וידיאו בחינם מעורר שאלות. רבים מוטרדים, למשל, מיכולת ההישרדות של יוטיוב. למרות עומק הכיס של האבא העשיר שלו, גוגל, לא נראה באופק מודל שיצדיק את הוצאות האחזקה העצומות של האתר, מנפח אחסון אדיר ועד סוללת עורכי הדין (על פי הערכות מסוימות, יוטיוב עולה לגוגל כחצי מיליארד דולר בשנה). אז אי אפשר לשמור מפני גנבים, וגם אי אפשר לחלק חינם בלי להפסיד.

סוזן בויל. מלכת היוטיוב, צילום: איי פי סוזן בויל. מלכת היוטיוב | צילום: איי פי סוזן בויל. מלכת היוטיוב, צילום: איי פי

אבל הצרכנים מרוויחים, לא? לא בהכרח. לאחרונה נשמעים יותר ויותר רינונים של אי־נחת גם מצדם. הבלוגוספירה מלאה קיטורים ותלונות של צופים על ההסדרים המוצעים למי שמוכן לשלם תמורת וידיאו. בשירותי הווידיאו הקמעונאים המובילים, Hulu ו־Netflix לדוגמה, עדיין לא בנו מודל שהציבור מאמץ בשמחה. יש מגבלות על זמינות ועל נגישות - סרטים חדשים זמינים רק תחת מגבלות משך השאלה לא נוחות. החוזים בין אולפני ההסרטה למערכות ההפצה מעכבים את הגעת הסרטים לצופים כדי לתת עדיפות לצינורות הפצה ותיקים יותר, כמו בתי הקולנוע, בתי המלון וחברות התעופה.

האם יש דוגמה טובה יותר לכשל שוק מאשר מצב שבו יש אי־נחת גם אצל המוכרים, גם אצל הקונים וגם אצל הגנבים?

ובכל זאת אני אופטימי. נדמה לי שכל אלו הן מחלות ילדות חולפות. מרשל מקלוהן, הנביא שטבע את הסיסמה "המדיום הוא המסר", אהב להשתמש גם במושגים "מדיום חם" ו"מדיום קריר". על פי מקלוהן, חלק מאמצעי התקשורת קושרים את קהליהם בעבותות של תשומת לב ומעורבות, ואילו אמצעים אחרים מיועדים לקהל יותר פסיבי, שאותו מזינים בכפית. מקלוהן לא זכה לראות את האינטרנט; אילו היה רואה את מה שמתפתח ברשת, היה ודאי ממציא קטגוריות חדשות: "מדיום רותח" ו"מדיום קפוא". הווידיאו הדיגיטלי נמצא כרגע בשלבי הבעבוע של תחילת רתיחה. האי־נחת היא רק סימפטום של ערב רתיחה.

הטכנולוגיה בעולם הסרטים תמיד היתה מתקדמת: הקולות הראשונים שהדהדו באולם הראינוע, המעבר משחור־לבן לצבע, הסינמסקופ, הדולבי, הסראונד סאונד, האנימציה, התלת־ממד. היו גם טכנולוגיות שנעלמו כלעומת שבאו, כמו אולמות הצפייה שבהם הכיסאות זזים ורועדים, הרוח נושבת והמים משפריצים. אבל הפיתוחים האחרונים מגמדים את העבר: דחיסת הקבצים, שמאפשרת העברה מהירה ואחסון קל; ההתאמות למסכי פלזמה ו־LCD, לטלפונים סלולריים; וממש בימים אלה יוצאים ממעבדות הפיתוח פתרונות לזיהוי תמונה שיאפשרו קטלוג, חיפוש והתאמת פרסומת. אבל בעיקר מעניינים, בעיני, כלי העיבוד, שמאפשרים לקהל הרחב להמליץ, לערוך, להגיב ולעשות mashups, ושעוברים שדרוג מהיר ממש לנגד עינינו.

אז הנה התחזית שלי: האי־נחת הזמנית היא רק המבשרת של עידן וידיאו חדש, חבלי המשיח של הגל הבא. ההבשלה של כלי "חוכמת ההמונים" ומעורבות הציבור בווידיאו ישברו את הכלים של השוק הלא משוכלל. טוב מראה עיניים? עוד לא ראיתם כלום.

פרופ' שיזף רפאלי הוא ראש בית הספר לניהול והמרכז לחקר חברת המידע באוניברסיטת חיפה. sheizaf.rafaeli.net

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
כתבה אמיתית ומעניינת
המהפכה המדוברת בכתבה כבר כאן , כוחו של משתמש הקצה הולך וגובר בעוד שכוחו של חברות ההפקה הולך וקטן . יוצרי התוכן אשר מרגישים מאויימים מהשינוי הדרמטי הזה הם אינם מתאימים לענף התקשורת האינטראקטיבית החדשה שנולדה לפני רק עשרות חודשים . התוכן שהופק עד כה הוא תוכן שמועבר בצורה חד צדדית כשמבחן התוצאה בו הוא לא יעיל ! התוכן שיופק בעתיד הוא תוכן מותאם לקהל הרחב ב100% שבאמת מחפש אותו !
ג'וני , דרןם  |  29.06.09
4.
הדור המעיר. המודל הכלכלי
מסכים עם הנימה האופטימית. הדור הצעיר לא קרא את כל הקונספירציות הכלכליות אודות אילי ההון . הם מצלמים בפלאפון ומעלים ליוטיוב ולפייסבוק. הם מעלים "זבל" אבל גם דברים מושקעים. ויצירתיים הם מורידים עונות שלמות של סדרות ייבוא כולל תרגום (שנעשה בהתנדבות), שלא לדבר על סרטים. המודלים הכלכליים לא יצליחו "לנצח" את התופעה הזו - אבל אם הם יהיו חכמים הם יידעו לתעל אותה לטובתם. כאשר הגניבה היא כל כך נורמטיבית יש שתי אפשרויות הראשונה היא כשל מוסרי והשנייה היא חוסר התאמה או צביעות ביחסים בין המשתמשים לתעשייה. רוב הגניבות וההעתקות היה אפשר למנוע או להקשות הרבה יותר על גניבתם - אבל ברור שלא תמיד זה האינטרס האמיתי של המפיץ (מה הפער בעולם בין גרסאות חוקיות ופיראטיות של חלונות. האם היא הייתה שומרת על אחיזתה בשוק של קוד פתוח אם לא היה כה קל להשיג עותק בלתי חוקי?). העתיד הקרוב יצור מהר מאוד הבחנות ברורות יותר בין מה שניתן להשיג בחינם ועל מה יש לשלם.
ירון , צפון  |  28.04.09
2.
תגיד, STS, אתה פוחד?
תגיד, STS, את/ה פוחד/ת? נשמע מדבריך (הניאו מרקסיסטיים) שה RIAA, הפרסום ההתנהגותי, והטלקומוניקציה המופרטת מפחידים אותך. אולי דוקא ה RIAA הוא שצריך לדווח על נדודי שינה וחרדות? אולי הפרסום ההתנהגותי דוקא מאיים על מי שכפו עלינו ייצור המוני ו -- one size fits all והחידוש הוא לטובתנו? ומעניין: איך "ישתלטו" על המאש אפ? אם כבר ניאו-מרסיזם, האם אנחנו באמת מתגעגעים לקולנוע הסובייטי?
SMS , הוליווד  |  26.04.09
1.
האופי מאוד ידוע
והוא נמצא במדעי החברה, המחלקה של מדעי המדינה/סוציולוגיה. חבל שכלכלנים תקועים במודלים שמסתבר לא עובדים כבר מזמן. והנה התשובה שלך - הקפיטל. כל ניאו מרקסיסט ישרוק לך בלילה איך הקפיטל מכיל מהפכה, מסדיר אותה ואח"כ עושה ממנה כסף. מה עוד לא ראינו? ראינו שהייתה אמורה להיות דמוקרטיה ווב 2 - יצא פרסום התנהגותי סיפרו לנו שיחסי הכוחות בין המשתמש למפיק (User Producer) מתהפכים - ואז באים הולו, באים ערמות של טקסטים משועתקים וחסרי כל זכר לתקוות אינטילגנצית ההמון, וכולם באיה מהספירה האוטופית הבלוגספירה. מזל שנשארו מזה טוקבקים. הבטיחו לנו תוכן בלי מתווכים חמדניים - באים ה RIAA, ISP's באים כולם ומחפשים בכל הכוח איך למשטר ולסדר את הרשת הבטיחו לנו תוכן לכל פועל - בסוף פחות מ 1% קמים מהכורסא. קיצר שיזף, מה עוד לא ראינו? ראינו הכל, הארטיפקטים והיכולות מאש אפ כמו שאתה קורא להם ינסקו לחלל. כל ילד עושה באנר, וידאו אד, דוקומנטרי, סטודנטיאלי לה לה לה לה פיצ'ר בלה בלה אבל שורה תחתונה - הסדר החברתי אותו דבר. תשובה, דנקנר, הרציקוביץ', אדלר. אף אחד מהם לא זז לשום מקום. הם רק יתחילו לעשות כסף מהמאש אפ.
STS  |  25.04.09