אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דרושה: מהפכה אזרחית צילום: מאיר אזולאי

דרושה: מהפכה אזרחית

כדי שישראל תהפוך באמת לחלק מהעולם הראשון, עלינו להעלות את רמת הדרישות שלנו מעצמנו ומהשירות שניתן לנו. זה לא מצריך משאבים כלכליים, רק תרבות של מקצועיות והקפדה על פרטים

28.04.2009, 07:46 | פרופ' אביה ספיבק
חופשת הפסח האחרונה היתה הזדמנות למטיילים רבים להיווכח בהתקדמות הרבה שעברה מדינתנו הקטנה: הדרכים הסלולות הנוחות, המסעדות הטובות שנפתחו בשנים האחרונות, הגנים הלאומיים, המלונות - ואפילו העובדה שלמרות הכמויות העצומות של כלי רכב בכבישים, לא היה גל של תאונות דרכים. התקדמנו הרבה, ובכל זאת לא התקדמנו די. כל ישראלי שנסע לחו"ל יודע את האמת: תושבי המערב עשירים יותר, לבושים טוב יותר, אוכלים טוב יותר, קונים יותר ספרים. מוצרי הצריכה בחנויותיהם נוצצים יותר, המוזיאונים טובים יותר, הפארקים מטופחים יותר והערים נקיות יותר. מדוע? מהו סוד הקסם בארצות המערב שאותו עדיין לא הצלחנו לפצח?

עד אמצע שנות השבעים צמחה ישראל מהר יותר מארצות העולם המפותחות והיתה במגמה של סגירת פערים. גם לאחר מכן, למרות שנתוני התמ"ג הרשמיים אינם מצביעים על המשך סגירת הפער היחסי, אפשר להבחין במגמת שיפור ניכרת. מספיק להשוות את מגוון המוצרים בכל סופרמרקט אז והיום, לבחון את השימוש בנייר ובמוצריו (חיתולי נייר היו בשנות השבעים מותרות מטורפים), להיזכר במשאיות הישנות שפלטו עשן שחור, בתנאי הבטיחות בעבודה ובהיעדרו של מיזוג האוויר. בשנות השמונים תושבים חוזרים מחו"ל עוד הביאו איתם מקרר, תנור ומכונת כביסה בגלל העלויות העצומות של המסים והמכסים שהוטלו אז בארץ על מוצרים אלה. כל זה עבר מן העולם, תודה לאל. אבל כפי שמראים הנתונים, בשנים האחרונות אנחנו רצים מהר רק כדי לדרוך במקום.

השינוי לחיוב שחווינו אז היה אמנם בחלקו תוצאה של תוכנית הייצוב הממשלתית למלחמה באינפלציה מ־1985, אך אליה התלווה גם שינוי תרבותי יסודי. בעקבות הוזלת מחירי הטיסות החלו ישראלים רבים לנסוע לחו"ל, והגינוי העצמי של התייר הישראלי המכוער, הקולני והבלתי מנומס חולל תהליך חשוב של שיפור בהתנהגות. הגלובליזציה והחשיפה לנורמות ההתנהגות בחו"ל הובילו גם לשיפור השירות במסעדות, בחנויות, בבנקים ואפילו במוסדות ממשלתיים כאן.

קשה לצעירים של היום להבין את מצב השירות ששרר כאן אך לפני כמה עשורים. בחנויות בגדים עשו טובה אם התפנו אליך, וגם אז בפנים חמוצות. בירושלים ידועה היתה מסעדת טעמי, שבה בעל הבית, גבר ענק ומפחיד, היה צועק על לקוחותיו "לבלוע, לא ללעוס!" כדי שיפנו מהר את מקומם. בכלל, באותם עשורים רווחת הפרט לא נחשבה, החיים היו קשים, וכך היה צריך להיות. התרבות היתה של הקרבה, ואם דרשת לעצמך משהו, מיד מילאו אותך ברגשות אשמה: הוריך, דודיך וגם החברה והמדינה.

מאז, החשיפה הכלכלית לחו"ל הכריחה את הישראלים ללמוד את אורחות העמים המפותחים כדי להתחרות בהם. הצלחנו בכך עד כדי כך שמנוע הצמיחה של המשק הוא עתה היצוא, שמהווה כ־45% מהתוצר. אם כך, מדוע בכל זאת איננו שם? יש לכך תשובות רבות, בהן חולשת הסקטור הציבורי, שלא התפתח כמו הסקטור הפרטי. קל לזהות את ירידת החינוך, המחנק בתקציבי האוניברסיטאות והפיגור בתשתיות מים, חשמל ורכבות.

אולם הצעתי היא דווקא לא לצפות מהממשלה לחולל את השינוי. ביום ההולדת ה־61 של ישראל, אני מציע לייצר במו ידינו את המהפכה הבאה בתרבות העשייה הישראלית - להתייחס ברצינות רבה יותר לעבודתנו, ולצפות גם מאחרים להתייחס אלינו כך.

הערכים האלה קיימים באיים של החברה הישראלית: הם קיימים באקדמיה, בהייטק, במוזיקה, במחול, בספרות ובמקומות רבים אחרים שבהם אנחנו חלק מכובד מהעולם הראשון. אולם במגזרים רבים אחרים דווקא ירד קרנה של המקצועיות בשנים האחרונות, והלחץ הכלכלי גורם לפעמים לעיגול פינות. במקומות רבים מדי בציבוריות שלנו השטחיות החליפה את הידע, והכוחנות את המקצועיות.

קחו לדוגמה את כבישי הארץ: למי שנוסע בכביש 70 מיגור ורוצה להגיע לכביש חוצה ישראל צפויה נפילה במלכודת שהשילוט טומן לו (עבדכם הנאמן נפל בה פעמיים): אחרי יקנעם ממשיכה הדרך ונהפכת לכביש ואדי מילק, המוביל לכביש החוף, בלא לתת שום אות וסימן לצומת החסר. מביני דבר יודעים שכדי להגיע לכביש חוצה ישראל צריך לפנות לכביש 722 לטבריה ונצרת, ורק אחריו תופיע לפתע הפנייה החסרה. ואם תאמרו שזה קורה בפריפריה ולא במדינת תל אביב, סעו בבקשה באיילון דרומה וחפשו את היציאה של ארלוזורוב לרכבת צפון, מרכז תחבורה ראשי לכל הדעות. היא לא קיימת. אם זה היה קורה בארצות הברית, השלטים היו מזהירים אתכם שלוש פעמים מראש שאין שם יציאה, ושיש לצאת דרך מחלף ההלכה שמצפון לארלוזורוב.

אני נשמע לכם קטנוני? סימן שעוד לא עברתם את השינוי התרבותי הנחוץ כדי לעבור לעולם הראשון. בעולם הראשון פחות סלחנים. כן, בניגוד לדימוי העצמי שלנו, אנחנו הישראלים סולחים יותר מדי - רק במקומות הלא נכונים. בעולם הראשון מי שמתקין את שלטי הדרכים יודע שהוא אחראי לזמנם ולרווחתם של מיליונים, ושהוא צריך לחשוב מראש על התקלות והטעויות האפשריות. הוא יודע שאם השילוט יהיה טוב, זה יאפשר לנהגים להיות רגועים יותר, לתכנן את נסיעתם מראש וגם למנוע תאונות. הוא יודע ששילוט טוב מקל על נהגים שחוש ההתמצאות שלהם אינו של מ"פ בסיירת.

בחרתי בדוגמת השילוט משום שהיא אינה כרוכה בהוצאות נוספות, אלא רק בתשומת לב, במקצועיות ובהקפדה על פרטים. זהו אך ורק עניין של תרבות וערכים. אם חפצי עצמאות אמיתית אנחנו, החופש והאינדיבידואליזם צריכים להיות מחוברים לאתוס של גאווה מקצועית. ההצלחה צריכה להימדד לא רק בכסף, אלא גם בגאווה ממעשי ידינו. עלינו לקבוע רף גבוה של דרישה מעצמנו.

הכותב הוא פרופסור לכלכלה באוניברסיטת בן גוריון

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
משימה לעשרות שנים
אני עובד בצוות רב לאומי וזה מעניין לעמוד מקרוב אחרי ההבדלים. מרחוק זה נראה שהפרטים כאן זה העיסוק העיקרי, מה שלישראלי נראה משעמם. כשמתחילים להבין את התהליך של הרכבת הפזל כדי לקבל כלים טובים יותר לקבלת החלטות, מבינים טוב יותר את חשיבות הפרטים. אבל כמו שציינת, זה תהליך שך שנים ארוכות.
עמי , פריז  |  28.04.09
4.
לא סתם ציינת את הסקטור הציבורי
אין מה לעשות, הסקטור הציבורי נותן מוצר נחות. אין סיבה שמשק החשמל, המים, התחבורה (כולל ציבורית, רכבות, כבישים, שילוט וכל היוצא בזה), בריאות, חינוך (כולל הכל) לא יהיו פרטיים לחלוטין. בסוציאליזם אי אפשר לעשות חישוב כלכלי. זה שמכין את השלטים לא מרוויח על זה, אם הוא היה חברה פרטית, רוב הסיכויים שהוא היה מפסיד בגלל שהמוצר שלו מחורבן וזה שמרוויח היה נשאר בשוק בזכות השירות הטוב שהוא נותן. מניעת תחרות היא הדגל של הסקטור הציבורי ותכלס של ישראל בכללותה וזאת התוצאה. שום מהפכה חברתית ולא נעליים לא יעזרו. רק הפרטות (אמיתיות לשם שינוי, לא בכאילו כמו שעשו עד היום) ודה-רגולציה של הענפים יובילו לשירותים טובים במחירים טובים יותר (שלא תטעו, גם היום כולנו משלמים על חינוך, בריאות וכ"ו, רק הרבה יותר מאשר היינו משלמים עבור אותם שירותים באופן פרטי)
גלעד  |  28.04.09
3.
הבעיה היא בתרבות השנור וה"לא פראייר"
איכות ומקצוענות עולות כסף. בין אם זה באמצעות משכורות גבוהות יותר שיעודדו את העובדים לעבוד יותר טוב או ימשכו אנשים טובים יותר שיצרו בתורם מנהלים טובים יותר שינהלו טוב יותר את העובדים שלהם. ובין אם זה באמצעות מוצרים טובים יותר שמחזיקים יותר זמן ואינם מצריכים תיקונים חוזרים ונשנים. אבל כולנו רגילים לא להיות הפראיירים שישלמו יותר ויצרנו תרבות של מיקוח עד אינסוף. גם אחרי שמסכימים על מחיר תמיד מוצאים תירוצים לנסות ולשנות את ההסכמות (משני הצדדים). גם תרבות "השנור" שמחנכת אנשים לנסות בכל מאודם לקבל שירותים ומוצרים ללא תשלום רק על בסיס אחוות יהודים, אחוות לוחמים, אחוות ישראלים וכו' יוצרת נורמות תרבותיות שאין צורך לשלם על דברים והציפיה היא שהכל יהיה בחינם או כמעט חינם. אחר כך אנו מתפלאים על איכות המוצרים והשירותים שאנו מקבלים...
ישראלית  |  28.04.09
לכל התגובות