אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מניה בפינצטה: תסתכל בקנקן ותבין את המניה צילום: גלעד קוולרציק

מניה בפינצטה: תסתכל בקנקן ותבין את המניה

המשקיעים מאמינים ביצרנית הפחיות ואריזות המזון בּוֹל שמגדילה רווחים גם בעתות משבר

27.04.2009, 08:11 | אילון ג'דה

ספק אם רבים שמעו אי פעם על חברת בּוֹל (סימול: BLL), אך מיליוני אנשים משתמשים מדי יום במוצריה. מדובר ביצרנית של פחיות שתייה ואריזות פלסטיק לתעשיות המזון, המשקאות והמוצרים לבית.

מוצרי החברה אולי פשוטים, אך ההסבר כיצד מצליחה המניה להכות את מדד היחס על פני תקופות זמן ארוכות הוא מסובך יותר. בחמש השנים האחרונות הפיקה מניית בּוֹל תשואה מצטברת של 24% לעומת תשואה בסדר גודל דומה - אבל שלילית - של מדד S&P 500. מדידה על פני עשר שנים כבר חושפת בפנינו אלופה אמיתית: בעוד מדד S&P 500 ירד בתקופה זו ב־36%, עלתה מניית בּוֹל בכ־290%. אמנם בשנה האחרונה איבדה המניה כ־25% מערכה, אך מדד המניות הכללי נשחק באותה עת בכמעט 38%.

 , צילום: shutterstock צילום: shutterstock  , צילום: shutterstock

מה סודה של בּוֹל? החברה נוסדה כבר ב־1880 על ידי חמשת האחים לבית בּוֹל שלוו מדודם 200 דולר לרכישת חברה שייצרה כלי אחסון מפח. בּוֹל החלה בהדרגה לייצר גם כלי אחסון מזכוכית — מה שהקנה לה פופולריות רבה בקרב משקי בית. עם השנים היא הוסיפה לקו הייצור גם אריזות פלסטיק, ואולם בשנים האחרונות היא שבה להתמקד במוצרי אריזה מפח.

ב־2008 הסתכמו מכירותיה בכ־7.5 מיליארד דולר והרווח הנקי בכ־320 מיליון דולר. כיום נסחרת בּוֹל בשווי של 3.7 מיליארד דולר.

אף שהפעילות העיקרית של בּוֹל - ייצור פחיות - אינה מדיפה ניחוח של תחכום מיוחד, החברה משקיעה תשומות ניכרות בפיתוח מוצרים חדשים בתחום זה. בּוֹל היא מובילת השוק במספר גדלי הפחיות שהיא מייצרת (מדובר ב־20 גדלים שונים), וקו הייצור שלה כולל גם פחיות בעלות פתחי מזיגה בגדלים שונים. החברה אף מייצרת בקבוקי פח עם פקק מתברג המאפשר לאטום את המוצר לאחר הפתיחה ולשמר את המשקה למשך זמן ממושך יותר.

מסתבר שיצרני המשקאות מאוד אוהבים את התכונות הייחודיות של מוצרי בּוֹל, וזו אחת הסיבות שבגינה מצליחה החברה להגדיל את מכירותיה ולחזק את מעמדה בשוק לאורך זמן. סיבה נוספת היא חדירתה של בּוֹל לשווקים מתעוררים.

משקים באסיה, מזרח אירופה ודרום אמריקה מאמצים בהדרגה את דפוסי הצריכה המערביים, ובהם גם צריכת משקאות בפחיות. כדי לתת מענה לצמיחה בביקוש למוצריה בשווקים שמחוץ לארצות הברית, מעבירה החברה מתקני ייצור למדינות כגון פולין, הודו וברזיל.

למרות המיתון הגלובלי, החברה דיווחה באחרונה כי מתקן הייצור שלה בברזיל ינצל ב־2009 את כל קיבולת הייצור שלו, ובסופה של השנה עתידה בּוֹל אף להגדיל את קיבולת המתקן - מתוך צפי לצמיחה נוספת בביקושים.

גורמים אלו סייעו לחברה להציג תוצאות יפות גם בשנה קשה כמו 2008. אמנם צמיחת המכירות היתה נמוכה, קצת יותר מ־1%, ואולם הרווח הנקי צמח ביותר מ־13%, על רקע העלאת מחירים מצדה של החברה, וייעול תהליך הייצור, בין השאר, עקב העברתו למקומות זולים יותר.

גם במשכי זמן ארוכים מצליחה החברה להציג שיפור עקבי בפרמטרים הפיננסיים שלה: בעשר שנים הצליחה בּוֹל להגדיל את מכירותיה בקצב שנתי ממוצע של 8%, ואת הרווח הנקי בכ־13.5% בממוצע. נתונים מרשימים בלא ספק, אך האם הצמיחה תימשך? אם לשפוט על פי התנהגות המניה, השוק כבר קבע: בּוֹל תמשיך לגדול.

הכותב הוא שותף מנהל בקרן Advantage. האמור אינו בגדר ייעוץ השקעות. הכותב עשוי לפעול מעת לעת בניירות ערך המוזכרים לעיל

תגיות