אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משיחת יתר: גזירה לא שווה

משיחת יתר: גזירה לא שווה

מסימני המיתון: כריסטיס ישראל ביטלה את המכירה השנתית, סותביס המירה את הקטלוגים

27.04.2009, 11:33 | דנה גילרמן
קשה להאמין שרק לפני שנה הוכתרה המכירה השנתית של כריסטיס ישראל כהצלחה כבירה, והשנה כלל לא התקיימה אחת שכזו. המכירה שיועדה לסוף פסח (כשהיהודים האמידים מחו"ל מגיעים לארץ) בוטלה ללא הודעה רשמית. אולי מתוך מחשבה שדיבורים מיותרים רק יחריפו את המצב הקשה ממילא.

אנו, שבאחרונה ראינו את עצמנו כחלק מהעולם, חזרנו לפריפריה. "חברת כריסטיס העולמית החליטה להקפיא את כל המכירות בפריפריה, וזה כולל את תל אביב, מדריד והמדינות הנורדיות", מסבירה רוני בהרב, מנהלת כריסטיס בארץ.

הקפאת המכירה קשורה לעובדה שכיום קשה להשיג עבודות טובות למכירה?

"זו החלטה עקרונית ולא ספציפית למקום מסוים", אומרת בהרב. "הגיעו למכירה עבודות טובות, שבתקופת השיא אנשים לא עמדו בפיתוי ומסרו אותן. ודאי שאם השוק אינו בשיא, אנשים יהיו פחות מעוניינים למכור. עם זאת, אם יש לך משהו טוב ואתה מעמיד אותו למכירה הוא יימכר במחירים טובים. ראינו את זה במכירה של איב סאן לורן שהתקיימה לא מזמן".

המכירה בוטלה לאחר שנאספו לא מעט עבודות, והמוכרים קיבלו הודעה לאסוף אותן. חלק מהעבודות של אמנים מוכרים, כראובן רובין ויעקב אגם, יימכרו בסניפים אחרים של כריסטיס. חלק מהלקוחות, לדברי בהרב, אמרו שימתינו למכירה הבאה (שעדיין לא נקבע לה תאריך). ביטולה של המכירה החד־שנתית שכבר נהפכה למסורת מצטרפת להחלטת סותביס מלפני ארבע שנים להעביר את מכירות האמנות הישראלית לניו יורק (שזכו מאז להצלחה גדולה). כך שנותרנו עם בתי מכירות מקומיים כמו תירוש, מצא ומונטיפיורי, ועם ראייה מפוכחת יותר של מקומנו בעולם.

ואפרופו צמצומים, השבוע קיבלו מכותבי סותביס הבינלאומית חבילה קטנה. בתוכה היו שני קטלוגים קטני ממדים ודקים של מכירת אימפרסיוניזם ואמנות מודרנית שהתקיימה בלונדון - ההפך הגמור מהקטלוגים הצבעוניים, המרשימים והכבדים המוכרים.

במכירה הפחות נחשבת, "מכירת היום", גודל התמונות שמחירן בין עשרות אלפי דולרים למאות אלפי דולרים כגודלו של בול. בזו היותר נחשבת, "מכירת הערב”, עבודות של מיליוני דולרים זכו לקצת יותר מקום. במכתב שצורף לקטלוגים שידרה החברה אופטימיות. בהמשך מצוין שהקטלוג החדש עלה לאתר החברה, ומציע מידע זהה לזה שבקטלוג המודפס, עם אפשרויות חיפוש מתקדמות יותר.

ההשקעה באתר מצביעה על מגמה חדשה שמסתמנת: לא מעט גלריות בינלאומיות הודיעו לאחרונה שמעתה ההזמנות לתערוכות יישלחו במייל. גלריה רוזנפלד היתה הראשונה בארץ לאמץ את הטרנד, וניתן לשער שבקרוב יצטרפו אליה גלריות נוספות.

תגיות