אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שעתן של הקמעונאיות: ענף מוצרי הצריכה הבסיסיים שורד את המשבר צילום: בלומברג

שעתן של הקמעונאיות: ענף מוצרי הצריכה הבסיסיים שורד את המשבר

חברת המחקר S&P מעריכה שההאטה בארה"ב תשנה את מאזן הכוחות לטובת הרשתות הקמעונאיות על חשבון היצרניות הגדולות

04.05.2009, 09:01 | ענת ציפקין

בימים של האטה במשק האמריקאי מעניין לעקוב אחר מגזר מוצרי הצריכה הבסיסיים (Consumer staples) שאמור להפגין עמידות יחסית. למגזר זה שייכות, למשל, יצרניות מזון, משקאות ומוצרי היגיינה אישית.

חברת המחקר סטנדרד אנד פור'ס מעריכה שהמגזר נתון להשפעות מנוגדות: מצד אחד, הסביבה העסקית ממשיכה להידרדר בחודשים האחרונים על רקע תחזיות עגומות להמשך המשבר הכלכלי; מצד שני, ישנם כמה גורמים בסיסיים שממשיכים לייצר סנטימנט חיובי כלפיו, כמו הביקוש הגבוה למוצרי יסוד.

בסיכומו של דבר סבורים בסטנדרד אנד פור'ס שעל תיק ההשקעות לכלול חשיפה למגזר מוצרי הצריכה הבסיסיים, ואחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות תעודת הסל שסימולה XLP (Consumer Staples Select Sector).

הדיבידנדים יחולקו

להערכת חברת המחקר, היצרניות של מוצרי הצריכה הבסיסיים ימשיכו ליהנות מביקושים גבוהים ומתזרים מזומנים גדול לעומת יצרניות של מוצרי צריכה לא הכרחיים, כגון מכוניות. האנליסטים בסטנדרד אנד פור'ס סבורים שרוב החברות במגזר המוצרים הבסיסיים (בעיקר אלו שאינן נתונות להשפעות עונתיות) ימשיכו לחלק דיבידנדים ואף בשיעור אטרקטיבי יחסית, כשהן זוכות לרוח גבית עקב הירידה במחירי הסחורות.

ואולם חברת המחקר מעריכה שלא כל החברות יצליחו לנצל את היתרונות הגלומים בירידת המחירים הזו, מכיוון שחלקן מיהרו לרכוש את חומרי הגלם במחירי שיא. כך או כך, עיקר ההשפעה החיובית של הירידה במחירי הסחורות עתיד לבוא לידי ביטוי רק במחצית השנייה של 2009.

לקוחה אמריקאית. הצרכנים מעדיפים בישול ביתי בימי מיתון, צילום: בלומברג לקוחה אמריקאית. הצרכנים מעדיפים בישול ביתי בימי מיתון | צילום: בלומברג לקוחה אמריקאית. הצרכנים מעדיפים בישול ביתי בימי מיתון, צילום: בלומברג

גורם נוסף שמשחק לטובת יצרניות המוצרים הבסיסיים הוא נטיית הצרכנים להעדיף בישול ביתי בימי מיתון. לדעת סטנדרד אנד פור'ס, נטייה זו הולכת יד ביד עם העדפה למותגים פרטיים (private labels) - שהם אותם מוצרים הנמכרים תחת המותג של הרשת הקמעונאית המוכרת אותם, ושנחשבים לזולים יותר.

למשל, בסטנדרד אנד פור'ס מצפים שהרשת הקמעונאית הגדולה בעולם, וול־מארט (סימול: WMT), תנסה להרחיב את המותג הפרטי שלה, "Great Value". מי שעוד עשויות להרוויח ממגמה זו הן יצרניות של מותגים פרטיים כדוגמת Tree House Foods (סימול: THS).

בטווח הארוך יותר, מעריכים בחברת המחקר, הצרכנים יגלו עניין הולך וגובר בייצור עצמי של מזון ובשמירה על עקרונות הקיימות - הקוראים לשימוש זהיר ומושכל במשאבי כדור הארץ. עם זאת, בסטנדרד אנד פור'ס מעריכים שתנופת הביקוש למזון אורגני תיבלם, בעיקר בגלל מחירו הגבוה.

גם צמיחתו של מעמד בינוני בארצות המתפתחות, אשר תביא לעלייה בביקושים למוצרים ארוזים, היא בשורה מעודדת בעבור חברות מוצרי הצריכה הבסיסיים, ובחברת המחקר מציינים גם את הזדמנויות הצמיחה הנובעות מהשינוי הדמוגרפי בתוך ארצות הברית. וול־מארט, לדוגמה, עתידה לפתוח שני סניפים ייעודיים לקהל ההיספאני.

אך לכל מטבע שני צדדים, והתנודתיות בשערי החליפין של המטבעות המובילים לעומת הדולר בהחלט עלולה להשפיע לרעה על מחירי המניות במגזר מוצרי הצריכה. לדולר החזק עתידה להיות השפעה שלילית על יצרנים רב־לאומיים - כשמידת ההשפעה תלויה בשוקי היצוא ובפעולות גידור מטבעי מצד החברה.

המלאים יחוסלו

בסטנדרד אנד פור'ס צופים שהקמעונאים ינסו להיפטר ממלאים ולהחזיק במלאים נמוכים מתמיד, ואף לאחסן את חלקם במקומות זולים יותר. חברות רבות ינסו גם להקטין את היקף המוצרים בעלי מחזור המכירות האטי.

בסיכומו של דבר עתידה ההאטה הכלכלית לשנות את מאזן הכוחות לטובת הרשתות הקמעונאיות הגדולות על חשבון היצרניות הגדולות. מצב זה ייצור לחץ על היצרניות הגדולות להוריד מחירים, ובחברת המחקר מעריכים שהללו יעדיפו לערוך מבצעים נקודתיים להורדות מחירים, ולא לקיים מדיניות של מחירים נמוכים לזמן ארוך.

היבט נוסף שאין להתעלם ממנו הוא תוכניות היציאה לפנסיה של עובדי מגזר מוצרי הצריכה. תוכניות אלו עתידות להשפיע לרעה על רווחי החברות ועל זמינותו של הכסף המזומן - שיכול היה לשמש לתוכניות אחרות.

סוגיה מעניינת נוספת שעלולה להשפיע על חברות מוצרי צריכה היא בטיחות המזון. באחרונה אירעו כמה מקרים של זיהום במוצרים שהכילו פיסטוקים וחמאת בוטנים, שאליהם יש להוסיף את הבהלה האחרונה סביב שפעת החזירים. אף שרשויות הבריאות האמריקאיות שכנעו את הצרכנים כי אכילת בשר חזיר אינה קשורה להתפשטות המחלה, בסטנדרד אנד פור'ס מעריכים שהצרכנים יעדיפו כעת לצרוך עוף ובקר.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות