אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ביהמ"ש מעכב ב-30 יום את תוכנית כביש 9: דורש מהמדינה לנמק מדוע לא תבוטל הקמתו צילום: shutterstock

ביהמ"ש מעכב ב-30 יום את תוכנית כביש 9: דורש מהמדינה לנמק מדוע לא תבוטל הקמתו

בג"ץ הוציא בסוף השבוע האחרון צו על תנאי לוועדה לתשתיות ולאומיות ולחברה הלאומית לדרכים, לאחר שקבע, כי תסקיר ההשפעה על הסביבה שהגישו היה פגום ולא כלל חלופות ביצוע שיקטינו הפגיעה הקשה בסביבה

04.05.2009, 16:59 | גלית שפיר

בג"ץ הוציא ביום חמישי האחרון צו על תנאי לוועדה לתשתיות לאומיות ולחברה הלאומית לדרכים, בו הם מתבקשים להסביר מדוע לא תבוטל התוכנית לביצוע כביש 9 - כביש הרוחב שעתיד לחבר בין חדרה לעמק חפר.

בהחלטת בג"ץ בנושא נכתב: "תסקיר ההשפעה על הסביבה היה פגום. הוא לא כלל חלופות ביצוע תחבורתיות לכביש מספר 9, שעשויות לצמצם ולמזער את הפגיעה הקשה בסביבה, הכרוכה בהעברת הכביש דווקא בתוואי זה".

כביש מספר 9 הינו כביש רוחב, שאמור לחבר בין כביש מספר 2 (חיפה תל אביב) לכביש מספר 6 (חוצה ישראל), באזור שמדרום לחדרה ובצפון, בחלק המזרחי של איזור התעשייה של עמק חפר.

בעתירה שהגיש ארגון אדם טבע ודין נטען, כי השטח שבו אמור לעבור הכביש הוא בעל רגישות סביבתית גבוהה, הן מבחינה נופית והן מבחינה הידרולוגית. "מדובר באזור עשיר במיני צומח וחי נדירים במיוחד, המהווה מוקד משיכה למטיילים ולמבקרים בגן הלאומי 'נחל אלכסנדר' ובפארק הלאומי 'גן השרון'.

"מרבית שטח התוכנית עובר באזור רגישות הידרולוגית גבוהה של אקוויפר החוף, באזור שממנו מפיקים כ-5 מיליון מטרים מעוקבים של מים בשנה".

עוד נטען בעתירה, כי תסקיר ההשפעה על הסביבה, שעליו הסתמכו בתוכנית, אינו עונה על הדרישות, לנוכח החשיבות הסביבתית וההידרולוגית והפגיעה בערך הנופי לצד הפסד של שטחים פתוחים.

עו"ד אסף רוזנבלום מאדם טבע ודין אמר: "יש לקוות, כי עמדה עקבית זו של בית המשפט תביא את מוסדות התכנון בכלל ואת הות"ל בפרט, לכלל הבנה, כי דווקא בחינת חלופות סביבתיות בשלבי התכנון המוקדמים והתחשבות בנושא הסביבתי מראש ומתוך ראייה ארוכת טווח, היא זו שתקצר את הליכי התכנון ותשרת את האינטרס הציבורי, בפיתוח בר-קיימא".

תגיות