אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המועצה לצרכנות נגד חברות הביטוח: לבטל את רשימת השמאים צילום: בלומברג

המועצה לצרכנות נגד חברות הביטוח: לבטל את רשימת השמאים

המועצה לצרכנות, איגוד שמאי הביטוח ואיגוד המוסכים עתרו לבג"ץ בדרישה לבטל את ניגוד העניינים שנגרם לטענתם מכיוון שחברות הביטוח שולטות בפרנסתם של שמאים אלה

05.05.2009, 13:37 | רחלי בינדמן
המועצה הישראלית לצרכנות, איגוד שמאי הביטוח, ואיגוד המוסכים בישראל, הגישו אתמול (ב') עתירה לבג"ץ כנגד חברות הביטוח וכנגד המפקח על הביטוח במשרד האוצר, ידין ענתבי.

בעתירה מבקשים העותרים להורות למפקח על הביטוח לבטל את רשימות שמאי החוץ של חברות הביטוח ולהחליפן ברשימה הכוללת את כלל השמאים בעלי הרישיון בישראל. רק כך, טוענים העותרים, יימנע ניגוד העניינים המובנה אשר נוצר כתוצאה מן המתח בין האובייקטיביות שלה מחויב שמאי החוץ, לבין המצב הנוכחי בו חברות הביטוח שולטות על רשימות השמאים, ולמעשה על פרנסתם של שמאים אלה.

ביטול רשימות השמאים, טוענים העותרים, יאפשר לכל מבוטח לבחור שמאי הרצוי לו ללא התערבות המבטחים, ויספק לו הגנה על האינטרסים הצרכניים, תוך שמירה על אובייקטיביות השמאי והשומה. מהמסמכים שצורפו לעתירה עולה כי בעמדה זו של העותרים תומכים גם הרשות להגבלים עסקיים וגם משרד התחבורה.

בנוסף טוענים איגוד השמאים ואיגוד בעלי המוסכים כי על פי המידע הנמצא בידם, השמאים ברשימות חברות הביטוח פועלים מתוך חשש ואיום על פרנסתם, זאת כיוון שכל אחד מהם נמדד ביחס לממוצע כלשהו של חברת הביטוח המפנה אליו לקוחות. אם הוא חורג מהממוצע ומאשר שומות בהיקפים גבוהים ממנו, הוא "מוזהר" על-ידי הממונה עליו. כך נוצר מעגל אימה: השמאים לוחצים על המוסך להקטין את עלויות התיקונים כדי לא לאבד את הפרנסה שלהם, המוסכים נאלצים להיכנע לשמאים, כי הם מצידם פוחדים שלא תהיה להם עבודה. במצב זה תיקונים של רכב לאחר תאונות דרכים עלולים להתבצע מתחת לרמה המקצועית הנדרשת, נטען בעתירה, ואם יתממש חשש זה, יהווה הדבר סיכון בטיחותי של ממש.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
תגובה למס' 4
1. את צודק סוף גנב לתליה 2.כל בעלי המוסכים חיבים על מנת לקבל רשיון לניהול מוסך תעודת יושר, כדאי שתחפס בעל מוסך נושא רשיון לניהול מוסך ולא מוסך אחר. אני מקיר את רוב בעלי מוסכים רובם אנשים הגונים וישרים. 3.כנראה זו לא עובדה תבדוק ותגלה שההפך או הנכון. 4.נראה לי שאתה כעוס מאוד על בעלי המוסכים נגד זה אין לי את ההכשרה לעזור לך אבל אם תחפס אותי בתל אביב תמצא אותי ותגלה שלא כל המוסכים דופקים את הלקוחות. 5. למען ההגינות אמרתי שאני בעל מוסךלפחחות וצבע מעניין, מי אתה? ? ?
משה , מרכז  |  07.05.09
4.
למנכל הנמלה
1. מי שהכניס את רכבו למוסך ורימו אותו , מגלה את זה בסופו של דבר. 2.מדוע הוא לא מתלונן נגד המוסך במשטרה,כי בדרך כלל מדובר באנשים אגרסיבים המיתילים על בעל הרכב אימה ועד שהמשטרה תתערב יבולע למתלונן. 3.כנראה קיימים יותר אזרחים שמוצאים את עצמם נפגעים ע"י מוסכים מאשר על ידי חברות ביטוח אחרת איך ניתן להסביר שהמפקח על הביטוח שהוא חלק מנתבעים לא מקבל מספר אין סופי של תלונות שיגרמו לו לפעול נגד חברות הביטוח וע"פ מה שרואים בעיתונות הוא קונס אותם על ימין ועל שמאל בנושאים אחרים ובמילים אחרות שאולי אתה תבין המפקח הזה לא סופר את חברות הביטוח.. 4. לשאלתך מה עדיף שיתגלגלו 3 מליארד שקל לידי חב' הביטוח או לידי המוסכים, עדיף שלא יגיעו לידיהם שלא אף אחד מהגורמים הנ"ל אבל בטח שלא רצוי שכספים בסידרי גודל כאלו יגיעו למוסכים שהציבור יודע וחש על בשרו שהם דופקים אותו ומרמים אותו כל הזמן ולכן גם לא תומך במאבקים שלכם למען הגדלת עושרכם בדרכים פסולות.
rubh  |  06.05.09
3.
רוצים לדעת למה תמיד המוסכים והשמאים מתלוננים ולא המבוטחים
1. בגלל חוסר מודעות של הצרכנים. 2. אין שום פסול שהמוסכים והשמאים יגנו על הצרכנים. 3.והנושא הוא נושא בטיחותי ממדרגה ראשונה. עלי לציין שאני עצמי בעל מוסך לפחחות רכב יש כאן גם נושא כלכלי. מה עדיף 3 מיליארד שקל בשנה מתגלגלים לכיסם של חברות הביטוח. או 3 מיליארד שקל מתגלגלים בענף תיקוני הרכב לאחר תאונה תחשב/ו טוב טוב.
משה כהן מנכ"ל נמל"ה , תל אביב  |  06.05.09
2.
למה תמיד המוסכים והשמאים מתלוננים ולא המבוטחים?????????????
אולי מישהו יכול להסביר לי למה רק השמאים והמוסכים תמיד מעלים קול צעקה? מדוע אנו לא שומעים שהקם וערב את קולם של המבוטחים העשוקים????? האם יש כאן איזושהי תגובה לא סימטרית הבאה להטיב עם המוסכים והשמאים ולאו דווקא עם המבוטחים??????????????
דוד  |  05.05.09