אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מבקר המדינה: הרפורמה בנמלים נכשלה צילום: אוראל כהן

מבקר המדינה: הרפורמה בנמלים נכשלה

העובדים קיבלו מהמדינה 1.2 מיליארד שקל, אך רמת השירות בנמלים ירדה והעיצומים לא פסקו

06.05.2009, 16:01 | גיא מי-טל
בדו"ח שבדק את נמלי הים על רקע הרפורמה שהחלה בהם לפני ארבע שנים קבע מבקר המדינה כי הרפורמה לא השיגה את יעדיה. העובדים קיבלו מהמדינה 1.2 מיליארד שקל, אך רמת השרות בנמלים ירדה והעיצומים לא פסקו.

מי שאחראי על רמת השרות והתפוקה בנמלים הם העובדים, שקיבלו עד כה מהמדינה 1.2 מיליארד שקל בתמורה לכך שישתפו פעולה עם המדינה במימוש המשך הרפורמה בנמלים עד להפרטתם. אולם מבקר המדינה מצא כי המדינה נושאת גם היא באחריות לכך שהיעדים לא מומשו והרפורמה לא השיגה את יעדיה. "משרדי האוצר והתחבורה לא בחנו את כל ההבטים והקונפליקטים הצפויים ונוצרו כשלים ופגמים שגרמו לכישלון הרפורמה עד כה", פסק מבקר המדינה.

"הרפורמה לא יצרה תנאים שיובילו לתחרות בתוך הנמלים ובין הנמלים בארץ, רמת השירות הניתנת בנמלים הולכת ויורדת, הגורמים המעורבים בעניין, ובהם חברת נמלי ישראל (חנ"י), חברות הנמל ומשרדי הממשלה השונים, חלוקים בדעתם בנושאים רבים ואינם מצליחים ליישב את המחלוקות כבר שנים. במקום מונופול ציבורי אחד שפעל קודם הרפורמה בנמלים, קרי רשות הנמלים, נוצרו שלושה מונופולים אזוריים ועיוותים נוספים", נכתב בדו"ח המבקר.

חלקים בסיסים ברפורמה כמו ישום מודל הלנד לורד – על פיו חנ"י היא בעלת הבית ואחראית בלעדית על תשתיות הנמל, בעוד חברות הנמל – חיפה, אשדוד ואילת אחראיות רק על התפעול ברציפים. הלנד לורד מתעכב בגלל התנגדות עזה של העובדים. האוצר והתחבורה נאלצו להתקפל. גם הרפורמה בתעריפים בנמלים, שאמורה לתקן את העיוות הקיים כבר שנים בגלל סבסוד צולב בין סחורות יבוא (1.02% מערך המטען) ויצוא (0.2% מערך המטען), עדיין לא הושלמה בעקבות התנגדות כל הגורמים המעורבים. נמל חיפה טען שהתעריפים החדשים המוצעים יסבו להם הפסדים של כ-700 מליון שקל על פני 10 שנים ואילו בנמל אשדוד יפסיד 2.4 מיליארד שקל באותה תקופה.

נמל אשדוד. כשל שוק המאפשר לחברות הנמל לשלוט על שירותים חיוניים, צילום: אוראל כהן נמל אשדוד. כשל שוק המאפשר לחברות הנמל לשלוט על שירותים חיוניים | צילום: אוראל כהן נמל אשדוד. כשל שוק המאפשר לחברות הנמל לשלוט על שירותים חיוניים, צילום: אוראל כהן

"למרות הרפורמה, יש בנמלים כשל שוק המאפשר לחברות הנמל חיפה, אשדוד ואילת,שליטה על שירותים חיוניים בעיקר בטיפול באניות ומעניקה להם עוצמה רבה המגבירה את כוחן המונופוליסטי", נכתב בדו"ח. "הרפורמה הפכה כל אחד מהנמלים מונופול אזורי וכמעט שלא תיהיה ביניהם תחרות", נכתב.

למרות סכומי העתק ששולמו לעובדי הנמלים עבור הסכמתם לרפורמה ושמירה על שקט תעשייתי עולה כי בשנת 2007 בהשוואה לשנים שלפני הרפורמה, חלה הידרדרות ברמת השירותים, בהתייעלות, בעלויות, בתפוקה וזמני המתנת אוניות. גם מספר ימי העיצומים עלה.

המבקר מותח ביקורת נוקבת על משרדי הממשלה שהתוו את הרפורמה שיצאה לדרך ב-2005 , אך לא השיגה דבר. "הממשלה חתמה על הסכמי עבודה עם העובדים שעלותם נאמדת ביותר מ-1.2 מיליארד שקל כדי שישתפו עמה פעולה ויסיעו לה לממש את הרפורמה. אולם לא התנתה את ההטבות בהשגת יעדים כגון התייעלות בנמלים, שיפור השרות בהם והגברת התפוקה" כותב המבקר. "על משרד האוצר, משרד התחבורה ורשות החברות הממשלתיות לפעול בנחישות לתיקון הליקויים שהעלתה הביקורת כדי לאפשר גמישות ניהולית ולהוציא את יעדי הרפורמה מן הכוח אל הפועל".

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
לפטר את כולם ולשכור אותם מחדש בתנאים נורמליים
לא ייתכן שסוורים יישתכרו 60 אלף ש"ח בחודש בגלל כל מיני סעיפים ארכאיים ותחמונים, ואח"כ עוד יעיזו לשבות. אני מציע לפטר את כולם ולהציע עבודה למתאימים, בתנאים טובים אבל לא מוטרפים כמו היום. זה שלא שיש להם איזשהם כישורים מדהימים שהם יכולים לקחת למקום אחר ולקבל יותר כסף...
פרגמטי , ת"א  |  06.05.09
6.
הנמלים
העם הזה הכי טיפש בעולם מי שנתן כספים לעובדי הנמלים זה ביבי שכינס מסיבת עיתונאים רעשנית ועם הלוח והגיר הציג תכניות מפה עד הודעה חדשה ואני שנים טענתי שהכל חארטה לא ייצא מזה כלום זה כמו התכניות שהוא ושטייניץ מכינים לנו הכל הבל ורעות רוח אנו הקטנים יעמיסו על גבינו הדלות את כל חולאי המשק וימשיכו הלאה כי אין להם בושה ולא חמלה
המיואש  |  06.05.09
5.
לממשלה ולמבקר: רפורמות תצלחנה בארץ רק אם תחליפו את העם. נא לקרוא.
מה קורה אצלנו בבנקים? מה קורה בחב' הכבלים ובלווין? מה בסלולר? ואפילו, מה קורה אצל מוכרי הפלאפל והשווארמה? הפלא ופלא, כל הפרטיים המופרטים האלה, מוכרים לנו את המוצר שלהם באותו המחיר בדיוק. פשוט מדהים. למרות שהם מתחרים ולמרות שאין עליהם פיקוח (טוב, כמעט). לא יעזור, המדינה שלנו קטנה מדי לתחרות, והמוכרים הם חמסניים מדי מכדי שיורידו את המחיר. אז למה בכל-זאת הממשלה כל-כך רוצה להפריט כל מה שזז? פשוט ביותר: לשבור את העבודה המאורגנת ולתת גם לחברים שלהם בזול. פשוט כך. בלי שום תועלת לציבור. אלא רק לאידיאולוגיה של דניאל דורון, שטייניץ, ביבי וכל אלה שהמובטלים קשי היום ופת הלחם הצביעו בשבילם. תהיו בריאים.
אלי , חיפה  |  06.05.09
4.
מה דינה של הרפורמה הנוכחית בנמלים ?
החלום הרטוב של נהנתניהו בקדנציה הקודמת שלו ובכהונתו כשר האוצר היתה רפורמה בנמלים, עם חברת אחזקות וחברות לכל נמל, על כל המנגנון המנופח שלהן. עובדי הנמלים שבתו, למשק נגרמו נזקים כלכליים אין ספור, ולבסוף העובדים קיבלו מליארד שקלים (אם לא יותר) עבור הסכמתם לרפורמה ולשקט תעשייתי. עברו ארבע שנים, ומה קיבלנו ? מנגנונים מנופחים עם אנשי שלומנו, עובדים שקיבלו כספי עתק ודמי לא יחרץ עבור שקט תעשייתי ורפורמה שלא התממשה. עכשיו נהנתניהו שוב מדבר על רפורמה בנמלים, שתעלה לנו עוד מליארדים ולא תועיל. בשביל זה הוא טרח לזרוק את כספי הציבור ? בשביל זה הוא רוצה להעשיר את חבירו הטובים ?
אוהד , חולון  |  06.05.09
לכל התגובות