אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נתניהו הוא רפורמטור עם זיכרון קצר

נתניהו הוא רפורמטור עם זיכרון קצר

כישלון הרפורמה בנמלים הוכיח: רה"מ רוצה תוצאות והסכמים - עכשיו. את מחיר הרפורמות המתוכננות שלו בקדנציה הנוכחית נראה כנראה בדו"ח המבקר ל-2013

07.05.2009, 07:55 | עידן גרינבאום

24 בפברואר 2005, בית סוקולוב. שמש נעימה של בוקר האירה את שמי העיר תל אביב, כמו גם את דרכם של משתתפי מסיבת העיתונאים החגיגית, שהתכנסו ובאו בשערי בית אגודת העיתונאים. כולם היו שם. שר האוצר בנימין נתניהו, שר התחבורה מאיר שטרית, יו"ר ההסתדרות עמיר פרץ, יו"ר התאחדות התעשיינים שרגא ברוש וראשי ועדי העובדים. כולם הגיעו כדי לציין את תחילתה של הרפורמה בנמלי הים בישראל, והקלישאות זרמו כמים.

דו"ח מבקר המדינה "הרפורמה בנמלים נכשלה" העובדים קיבלו מהמדינה 1.2 מיליארד שקל, אך רמת השירות בנמלים ירדה והעיצומים לא פסקו. "נוצרו שלושה מונופולים אזוריים ועיוותים נוספים", קובע המבקר

"הרפורמה שהשגנו בנמלי הים היא החשובה מכל הרפורמות שביצענו עד כה. התחרות טובה לתעשייה וטובה לכל אזרח במדינה. התחרות תוזיל את המחירים ותגרום לייעול השירות בנמלים. השקט התעשייתי הכלול בהסכם יבטיח שלא יהיו שביתות ומעסיקים יוכלו לעבוד ולהתקדם", אמר נתניהו, והוסיף: "אני לא רוצה לומר ש־200 מיליון השקלים שהעובדים יקבלו בגלל ההסכם הם טיפה בים, אבל ההישג שברפורמה מצדיק אותם".

אחריו דיבר פרץ, שהיה לא פחות היסטורי: "אנחנו נמצאים כאן באחד המעמדים החשובים בתולדות המדינה מבחינת מערכת יחסי העבודה ויחסי הגומלין בין המערכות בישראל", אמר, וחידד את המסר: "אני קורא לוועדי העובדים: תוכיחו לכולם שאתם הופכים את החברות האלה לכל כך רווחיות, כך שבעוד 15 שנה שום ממשלה לא תרצה להפריט אותן".

שרגא ברוש מהתעשיינים תרם גם הוא משהו, באומרו: "מדובר בהסכם יוצא מן הכלל, שמצד אחד מבטיח את הזכויות הלגיטימיות של העובדים ומצד שני משיג נמלים יעילים, חזקים ותחרותיים".

6 במאי 2009, משכן הכנסת. מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס מגיש את הדו"ח השנתי שלו לכנסת, שבו הוא קובע בפסקנות כי הרפורמה בנמלים נכשלה כישלון חרוץ. עוד קובע המבקר כי העובדים בנמל קיבלו כבר יותר ממיליארד שקל כדי שהרפורמה תצליח, אבל ללא הועיל.

דו"ח המבקר הוא תזכורת מכאיבה לכולנו - ולבנימין נתניהו במיוחד. מי שמציג את עצמו כרפורמטור, כבולדוזר שמצעיד את המשק הישראלי קדימה, שוכח לא פעם להסתכל לאחור. הוא נוטה לשכוח את הקלישאה הידועה, שאת הכסף סופרים במדרגות (ועוד לא אמרנו אף מילה על איך נהפכו 200 מיליון השקלים ל־1.2 מיליארד שקל).

תשאלו את דודו פרץ מוועד נמל חיפה או את אלון חסן מוועד נמל אשדוד. הם יוכלו לספר לכם שכבר אז, כאשר הסכימו לחתום על הרפורמה של נתניהו תמורת תוספות שכר של אלפי שקלים לכל עובד, הם ידעו היטב ששום דבר לא באמת ישתנה. את העובדה הזו ידע גם עופר עיני, שהוביל את הלילות הארוכים של המשא ומתן מול האוצר מטעם ההסתדרות ב־2005, וכיום מוביל את ההסתדרות במשא ומתן החדש מול אנשי נתניהו.

ראש הממשלה נתניהו רוצה תוצאות והסכמים. תנו לו רפורמות ועכשיו: במינהל, בנמל ובחשמל. המחיר לא מעניין. כדי לראות את התוצאות האמיתיות שלהן ניאלץ כנראה להמתין עד לדו"ח המבקר ל־2013.

תגיות