צילום מסך: google.com
פורנו נגד דואר זבל: גוגל ככלי השמצה
בלוגר קיבל דואר זבל מאתר חב"ד, וכנקמה גרם לכך שחיפוש שם החסידות בגוגל מוביל לתמונות עירום. עקב פרסום הסיפור ב"ידיעות אחרונות" הספאם הפסיק, ושוב נוכחנו לדעת כמה קל לפגוע בשם אדם או קבוצה באמצעות האינטרנט
11.05.2009, 17:32 | דורה קישינבסקי
בשבוע שעבר דווח ב"ידיעות אחרונות" כי חיפוש המונח "חב"ד" בגוגל מוביל לתמונות של נשים מעורטלות. מאחורי התמונות הסתתר סיפור נקמה אינטרנטי: גולש שקיבל כמויות גדולות של עלוני אימייל מחב"ד החליט להכות את החסידות במקום שבו זה הכי כואב - גוגל. זו לא הפעם הראשונה שבה מתבצעת מניפולציה על מנוע החיפוש גוגל כדי להגחיך או להעליב אויבים, אך זה אחד המקרים הבולטים ביותר שנראו עד עתה בישראל.
הבלוגר הזועם השתמש בווריאציה על מה שמכונה בחו"ל "הפצצת גוגל" (googlebombing). הוא העלה תמונות ארוטיות שונות לאתר שלו, "זבל",
תוך שימוש מסיבי במילה "חב"ד" בתיאורי התמונות - למשל, "תהנו, אברכי האינטרנט של חב"ד" או "להלן פרסומים של זונות שהגיעו בין הדואר של חב"ד". מנוע חיפוש התמונות של גוגל, שמנתח תמונות באופן אוטומטי על פי ההקשר שלהן באתר, הסיק כי מדובר בתמונות שקשורות לחב"ד והציג אותן בתוצאות החיפוש הרלבנטיות.
אלכס לוין, בעל טור באתר "מחלקה ראשונה" (News1) שרשום כמנהל הבלוג "זבל" וחתום על הפוסטים המועלים אליו, אומר כי לא הוא העלה את התמונות או יזם את הרעיון, אלא שותפו לבלוג ש"לא רוצה להיחשף". לדברי לוין, לא היה מדובר בנקמה אלא בניסיון נואש להשיג את תשומת הלב של חב"ד. "כל הפניות אליהם להפסיק את המשלוח של דואר הזבל לא עזרו. כל חברה וארגון גדול מחפשים את עצמם באינטרנט, והיה מובן מאליו שיפריע להם כשכולם יבואו ויראו דברים כאלה. לא היתה כוונה לפגוע - רק להגיד להם משהו. ובאמת מאז הפרסום ב'ידיעות אחרונות' לא הגיע אף דבר דואר. סוף סוף שקט".
פגיעה בזהות האינטרנטית
מנוע החיפוש של גוגל מקובל בעולם כאמצעי ראשון לבירור מידע. התוצאות הראשונות שמתקבלות כשמחפשים שם של אדם או של ארגון בגוגל מהוות תעודת זהות אינטרנטית. התוצאות הללו יכולות לצייר תמונה בלתי הוגנת באופן קיצוני - למשל במקרה של אדם שהואשם בפשע והפך לשיחת היום בתקשורת או בבלוגים, כפי שקרה ב-2007 לעיתונאי אדם שוב. גם לאחר שהתיק נסגר ושמו של שוב היה אמור להיות מטוהר, הטקסטים השליליים שנכתבו על אודותיו נותרו בראש תוצאות החיפוש למשך זמן רב. כתוצאה מכך צמח ענף עסקי קטן של "ניהול זהות אינטרנטית" (OIM), שבמסגרתו מומחי רשת משפצים ומתקנים את תדמית הגוגל של לקוחותיהם. זוהי בעצם גרסה עדכנית לניהול משברים ביחסי ציבור. הכלים העיקריים בעבודה כזו דומים מאוד לאמצעים שפגעו ב"זהות האינטרנטית" של חב"ד. המטרה גם כאן היא להערים על האלגוריתמים של גוגל ושל מנועי החיפוש האחרים - אלא שהפעם למטרת הגנה על המוניטין של מישהו ולא פגיעה בו."תדמית הגוגל" נפגעת לא רק כשמערימים על האלגוריתמים. מספיק לנהל כל סוג של מחאה אינטרנטית או קמפיין השחרה, ותוצאות החיפוש בגוגל פשוט ישקפו אותו. כך, למשל, בחיפוש המונח "סיינטולוגיה" באנגלית בגוגל, התוצאה השלישית - אחרי האתר הרשמי של כנסיית הסיינטולוגיה והערך עליה בוויקיפדיה - הוא אתר ביקורת ומחאה גדול נגד התנועה.
11 תגובות לכתיבת תגובה