אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

בכירי ענף הרכב והאנרגיה: "האזרח לא יסבסד את השינוי הירוק"

שישה מבכירי ענף הרכב והאנרגיה התכנסו במערכת "כלכליסט" כדי לבחון את סיכויי המהפכה הירוקה על הכביש. הסוגיות: איך מעבירים את ההיברידיות לקבוצת שווי השימוש השנייה, האם הישראלים יסתדרו עם מכונית חשמלית ולמה צריך להוריד מסים בענף הירוק

11.05.2009, 22:02 | ליאור גוטמן ותומר הדר

בימים עברו, נושא הפחתת זיהום האוויר ממכוניות נשמר בעיקר לתערוכות רכב, שם הציגו יצרני הרכב פיתוחים שאמורים להוכיח למבקרים כיצד היצרן, בבוא היום, ישאף לעתיד ירוק יותר. על הפחתת מזהמים בטווח המיידי חשבו מעטים, אם בכלל.

אולם מאז שסגן נשיא ארצות הברית לשעבר אל גור הסביר על הסכנות האקולוגיות שמאיימות על עתידו של כדור הארץ, נראה שלמקבלי ההחלטות של תעשיית הרכב העולמית נפלו כמה אסימונים. תעשיית הרכב העולמית הגדילה יותר ויותר את מקורות ההנעה האלטרנטיביים, החל במכוניות היברידיות וכלה במכוניות מונעות בגז, חשמל או תאי דלק. היום יתקיים בגני התערוכה בתל אביב פאנל בנושא "עתיד ירוק לעולם הרכב הישראלי", שידון בכל היבטי התחבורה הירוקה בישראל.

הפאנל יתקיים במסגרת ועידת שירותי הרכב והתחבורה שמארגן איגוד המוסכים בישראל. רגע לפני כינס "כלכליסט" שישה מבכירי ענף הרכב, האנרגיה ואיכות הסביבה, כדי לבדוק אם מדובר בטרנד או במגמה בלתי הפיכה.

"מגמה בלתי הפיכה"

האם מגמות ירוקות בענף הרכב הן אסטרטגיה ארוכת טווח, או מהלך זמני?

זיוה פתיר, מנהלת תקינה בינלאומית בחברת בטר פלייס: "לדעתי מדובר במגמה בלתי הפיכה. גם אם קצב הייצור או הפיתוח יקטן, עדיין מדובר בכיוון חד־צדדי".

אלי משגב, מנכ"ל דור גז: "בכל העולם פולטות מכוניות כ־11 מיליארד טונה פחמן דו־חמצני בשנה, נוסף על מיליוני טונות של מזהמים אחרים. ב־1990 נעו בעולם 400 מיליון מכוניות. היום יש יותר ממיליארד. תעשיית הרכב הסינית ותעשיית הרכב ההודית מעלות על הכביש מיליוני מכוניות חדשות מדי שנה, וכרגע אין סיכוי שנתונים אלה יצטמצמו. אם לא תהיה פעולה בכיוון של מגמות ירוקות, נשקפת סכנה אמיתית לכדור הארץ. כרגע אין לנו את הלוקסוס של חוסר עשייה בתחום".

מיכה כרמון, מנכ"ל יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה: "המדינה צריכה לממש את חזון אל גור תחת כל עץ רענן. אל תשכחו ש־פחמן דו־חמצני משפיע על הקרחונים ומכאן על זיהום האוויר. ופליטות גופרית וחלקיקים משפיעות אף יותר".

אמיר זלצברג, הממונה על זיהום אוויר ממכוניות במשרד להגנת הסביבה: "הבעיה האקלימית ברורה ומודעות הציבור עולה. קיימים חמישה סוגים של מזהמים שנפלטים מכלי רכב, וחלקיקים ותחמוצות חנקן שנפלטים מכל מנוע בעירה - ובעיקר ממנועי דיזל - נחשבים למזיקים ביותר לבריאות. שליש מתחמוצות החנקן הנישאות כיום באוויר בישראל נובעות מתחבורה. אם משווים את המתרחש באירופה למתרחש בישראל, מצבנו גרוע ויהיה חייב להשתנות".

הלקוח הישראלי מוכן לקבל מגמות ירוקות?

עוזי גונן, סמנכ"ל שיווק בחטיבת המכוניות הפרטיות של מאיר, יבואנית הונדה, וולבו ויגואר: "רוב הלקוחות מסתכלים על נוסחת עלות לעומת תועלת, כלומר אם שווה להם לקנות מכונית בטווח הארוך. רוכשי מכוניות היברידיות מעוניינים בראש ובראשונה לחסוך כסף בגלל עלויות הדלק. אולם אין ספק שישנם לקוחות שמתעניינים בשמירה על איכות הסביבה. בעתיד, אם המחירים יהיו נגישים והטכנולוגיה תעבור תהליך של השתכללות ושל הוזלה, יהיו מכוניות היברידיות בקבוצת שווי השימוש השנייה, כגון מאזדה 3 וטויוטה קורולה".

באפט. רכש 10% מיצרנית סינית של מכוניות חשמליות, צילום: בלומברג באפט. רכש 10% מיצרנית סינית של מכוניות חשמליות | צילום: בלומברג באפט. רכש 10% מיצרנית סינית של מכוניות חשמליות, צילום: בלומברג

כרמון: "לצערנו הרב, איכות הסביבה אינה מעניינת את הציבור. הוא אינו עירני ואינו מעוניין, בעיקר מכיוון שההסברה בנושא לקויה. קחו לדוגמה את נושא המים בישראל. הציבור שתה מים מהברז במשך שנים רבות ללא מפריע, אך כאשר הממשלה הסבה את תשומת לבו לעובדה שמי ברז עלולים להיות לא בריאים, הציבור מקפיד על שתיית מים מינרליים ומים מסוננים. משרד התחבורה חייב לספק לציבור סוג כלשהוא של הדרכה כדי שיידעו מהן הסכנות שטמונות בזיהום האוויר שנפלט ממכוניות".

דרושה רגולציה

אסי שמלצר, מנכ"ל קבוצת הרכב שלמה: "דגמי המכוניות הפופולריים ביותר כיום נמצאים בקבוצת שווי השימוש השנייה. אם שיטת המיסוי תשתנה או שיוצג תמריץ לרכב ירוק, השוק יעבור שינוי. כיום, למרבה הצער, אין די היצע. בל נשכח ששוק הרכב הישראלי הוא שוק קיצוני - או שהולכים על חיסכון או שלא - ושוכחים שקיימים גם מוצרי אמצע כגון גז פחממני מעובה (גפ"מ). כמשווקי משנה אנו חייבים כמובן לעמוד בדרישות הלקוחות, וכמובן שנשמח לשתף פעולה אם הם ידרשו מכוניות נקיות".

פתיר: "לחברות הליסינג יש תפקיד חשוב ביצירת השינוי מכיוון שאחוז מכוניות הליסינג בישראל גבוה מאוד לעומת אירופה, ודווקא לגופים מוסדיים יהיה משקל גדול בהטמעת השיטה. בכל תערוכות הרכב שבהן ביקרתי בשנים האחרונות לא ראיתי כמות גדולה כל כך של יצרני רכב שמציגים פתרונות חשמליים. נוסף על כך, הממשלה חייבת לתמוך במהלך. בבריטניה, לדוגמה, נותנים 7,500 ליש"ט לגורטי רכב (מיחזור מכוניות שיצאו משימוש - ל"ג). בדנמרק יש הטבות מקיפות למחזיקי רכב ירוק. בישראל אין כמעט כלום".

שמלצר: "אסור לשכוח שחברות הליסינג רכשו אלפי מכוניות היברידיות. לנו אין אפשרות להעביר מוצר ללקוח בלי סיוע רגולטורי. אם העובד צריך לשלם מכיסו שקל, העסק לא יתקדם. האזרח לא יסבסד את השינוי הירוק. למשל בנושא השמדת רכב ותיק = המדינה יכולה לעודד מכירת רכב ישן לארצות אחרות עבור החזרי מס כנגד רכישת רכב חדש, מה שיצעיר את גילם של ציי הרכב".

אם כך, אילו צעדים צריכה המדינה לנקוט?

גונן: "המדינה כבר עשתה כמה צעדים כגון הפחתת המיסוי על רכב היברידי, אבל זה לא מספיק".

זלצברג: "בכל הנוגע לתמריצי מיסוי, בל נשכח שהשורה התחתונה אינה הטכנולוגיה אלא הפחתת הזיהום עצמו. רעיון המיסוי הירוק שהוצג לאחרונה אמור לטפל בנושא. כבר היום, מס הקנייה שמוטל על מכוניות היברידיות עומד על 30% ועל רכב חשמלי יוטל מס של 10% בלבד. בעתיד הרכיב הירוק יגולם במכרזי רכב ממשלתיים, וכתוצאה מכך תרכוש המדינה מכוניות ידידותיות לסביבה. כמו כן אנחנו מעוניינים להפחית את שווי השימוש של מכוניות ירוקות מקבוצת שווי השימוש הרביעית לעלות זהה לזו של קבוצת שווי השימוש השנייה".

פתיר: "צריך מנהיגות שתחולל שינויים בהתנהגות וגם בתשתיות. המשבר הכלכלי הוא הזדמנות טובה לעודד ביקושים שאפשר ליצור באמצעות מיסוי. למשל צריך לסמן מכוניות שגורמות לזיהום רב, או להוריד מכוניות מזהמות מהכביש לאחר פרק זמן קצר של שלוש שנים. לאחר שלב הניקוי הראשוני הזה יש ליצור תשתית להטענה של רכב חשמלי. מדובר בהשקעה במשק. אם הטעינה לא תתבצע בזמני שיא הביקוש לחשמל, לא נצטרך להסיט את הביקוש ולייעל את תחנות הכוח, פתרון שללא ספק עדיף על הקמת תחנת כוח פחמית נוספת".

הישראלי אוהב אוטומט

בספטמבר 2008 דווח שהמיליארדר האמריקאי וורן באפט רכש כ־10% ממניות יצרנית המכוניות החשמליות הסינית BYD. הרכישה בוצעה באמצעות מידאמריקן אנרג'י הולדינגס, חברה־בת שבבעלות קבוצת האחזקות של באפט, לפי שווי של 230 מיליון דולר.

BYD הסינית מתמחה בייצור סוללות למכשירי חשמל וסלולר. לפני כשנתיים הרחיבה החברה את הפעילות ועברה לייצור מכוניות חשמליות. קו הייצור נפתח לפני כשלושה חודשים בסין, ולפי הערכות יתחיל השיווק ב־2010. מכוניות מתוצרת BYD אמורות להגיע גם לישראל כיוון שזיכיון היבוא למכוניות אלו נרכש זה מכבר על ידי נוחי דנקנר.

אילו מכוניות ייסעו בכבישי הארץ בעוד עשר שנים?

זלצברג: "בברזיל ישנן מכוניות שמתודלקות בביו־אתנול שמופק מקני סוכר. ישנן מדינות שבהן יש מכוניות עם טכנולוגיות דיזל מתקדמות. הטכנולוגיה בסופו של דבר אינה חשובה. חשובה רק התוצאה הסופית - הפחתת שיעור הזיהום".

משגב: "צריך להתקדם בצורה רב־מסלולית שתאפשר מגוון נרחב של פיתרונות, החל בהנעה היברידית וכלה בהנעה חשמלית".

גונן: "המכוניות ההיברידיות עדיין נמצאות בשלבי ינקות. בעוד עשר שנים יגדל מספרן משמעותית. הונדה שמה את יהבה גם על מכוניות מונעות מימן, אך מדובר במגמה מצומצמת יחסית. למעשה, בשלב זה הונדה וטויוטה נמנות עם היחידות שאכן מבצעות ניסויים רחבי היקף בטכנולוגיית המימן".

פתיר: "לדעתנו, אם תוקם רשת טעינה ראויה, בעוד עשר שנים רוב כלי הרכב יהיו חשמליים. אם מהלך כזה לא יתממש, האשמה כולה שלנו מכיוון שמכונית חשמלית היא מוצר פשוט להפעלה ולייצור".

כרמון: "יש הבדל משמעותי בין היבואנים שעוסקים בשיווק של מותגי רכב יפניים ובין היבואנים שמשווקים מכוניות אירופיות. באירופה עדיין תומכים בהנעה במנועי דיזל אבל אין פתרון לאוטומטיות, כלומר כיום, לרוב המכוניות המונעות בדיזל אין אפשרות לתיבה אוטומטית. רובן מציעות תיבות ידניות, מה שגם מאפשר הטמעה של טכנולוגיות כגון מנגנון שמדומם את המנוע בעת עצירה, כך שלא יפלוט מזהמים. בארץ זה לא ילך בגלל חיבתנו לתיבות אוטומטיות. עם זאת, היצרנים היפניים, וטויוטה בראשם, כבר מייצרים דור שלישי של היברידיות. מצד שני, רנו מובילה את פיתוח המכונית החשמלית למרות היותה אירופית, כך שיש עוד כיווני פיתוח. באשר להיברידיות, מדובר בדור ביניים. החשמל, בכל אופן, עדיין בעייתי כשיטת הנעה. יש לו מגבלות שהישראלי לא יאהב אותן והוא יישאר פתרון עירוני, שיסיע מכוניות במהירות מוגבלת למרחק מוגבל ובתנאי שלא תפעיל מזגן. גם אם החלפת המצברים תהיה הכי קלה בעולם - מי יקנה רכב שמתדלק פעמיים שלוש ביום? אין ספק שיחסי הציבור של אגסי מדהימים. לרתום ממשלה שלמה ואוצר לרעיון זה מדהים. יישום בפועל? נחכה ונראה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

21 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

17.
מדינה של פחדנים
האוצר סתם עושה GREEN WASH לכל הסיפור. אם זיהום האוויר היה מעניין אותם הם היו מקטינים את המס להיברידיות ל10% כמו חשמל ובנתיים מכניסים גז. הבעיה היא שאף אחד לא היה קונה בנזין, ואז לאוצר לא היה כסף לממן את כל ההסכמים הקואליוציונים הביזיוניים של הממשלה. עובדים עלינו בעיניים
אהרוני  |  13.05.09
לכל התגובות